Course: Stress Management

« Back
Course title Stress Management
Course code KPS/MNS
Organizational form of instruction Lecture + Seminar
Level of course Bachelor
Year of study 2
Semester Winter and summer
Number of ECTS credits 3
Language of instruction Czech
Status of course Compulsory
Form of instruction Face-to-face
Work placements This is not an internship
Recommended optional programme components None
Lecturer(s)
  • Holeček Václav, PhDr. Ph.D.
  • Aišmanová Alexandra, PhDr.
Course content
1. Civilization and lifestyle. Stress as a phenomenon of modern times. 2. Physiological and psychological stress concept. The course of stress response. 3. Analysis of stress factors in the lives of contemporary people. 4. Manifestations of stress response. 5. The effects of stress. 6. Prevention acute and chronic stress. 7. Management of stress - physical and mental relaxation. 8. Coping strategies by E. Rheinwaldová. 9. Coping strategies by R. S. Lazarus. 10. Coping strategies by J.Křivohlavý.

Learning activities and teaching methods
Lecture with practical applications, Students' portfolio, One-to-One tutorial, Group discussion, Seminar classes, Individual study, Students' self-study, Self-study of literature, Lecture
  • Undergraduate study programme term essay (20-40) - 20 hours per semester
  • Preparation for comprehensive test (10-40) - 20 hours per semester
  • Individual project (40) - 30 hours per semester
  • Presentation preparation (report) (1-10) - 5 hours per semester
  • Contact hours - 12 hours per semester
prerequisite
Knowledge
Basic orientation in psychological terminology in the field of general psychology.
learning outcomes
- vysvětlit problematiku stresu jako reakci organismu na zátěžové podněty
- popsat stresory a jednotlivé fáze stresu
- vyjmenovat pravidla prevence akutního a chronického stresu
- charakterizovat tzv. management stresu v oblasti tělesného a psychického uvolnění
- objasnit význam jednotlivých aspektů životosprávy z hlediska redukce stresu
- uvést hlavní myšlenky copingových strategií podle E. Rheinwaldové, R. S. Lazaruse a J. Křivohlavého
Skills
- provést sebereflexi stresu, tj. zjistit subjektivní úroveň stresu (pomocí 5 dotazníků)
- aplikovat znalosti copingových strategií stresu na redukci svého vlastního stresu (akutního či chronického)
- prezentovat výsledky vlastního průzkumu zaměřeného na odhalení příčin stresu, jeho projevy a strategie zvládání u různých populačních skupin (analyzovat výsledky rozhovoru 3 osob)
Competences
N/A
dobře reprezetovat
teaching methods
Knowledge
Interactive lecture
Seminar classes
Self-study of literature
Skills
Seminar
Skills demonstration
Individual study
Students' portfolio
Group discussion
assessment methods
Knowledge
Written exam
Seminar work
Skills
Seminar work
Individual presentation at a seminar
něco
Portfolio
Self-evaluation
Recommended literature
  • Boenisch, Ed. Stres : přehledné testy a návody, jak zvládat stres. 1. vyd. Brno : Books, 1998. ISBN 80-7242-015-1.
  • BUCHWALD, Petra. Stres ve škole a jak ho zvládnout. Rádce pro pedagogy. Brno: Edika, 2013. ISBN 978-80-266-0159-3.
  • Clegg, Brian. Stress management. Vyd. 1. Brno : CP Books, 2005. ISBN 80-251-0617-9.
  • CUNGI, Ch. Jak zvládat stres. Vyd. 1. Praha : Portál, 2001. ISBN 80-7178-465-6.
  • Eger, Ludvík. Stres, prevence a management stresu. [Plzeň] : Ekonomická fakulta Západočeské univerzity, 1997. ISBN 80-7082-366-6.
  • Geisselhart, R. R.; Burkart, Christiane Hofmann. Zvítězte nad stresem. 1. vyd. Praha : Grada Publishing, 2006. ISBN 80-247-1518-X.
  • Křivohlavý, Jaro. Jak zvládat stres. Praha : Grada, 1994. ISBN 80-7169-121-6.
  • Křivohlavý M. Jak překonat stres. Grada Praha, 1995.
  • PELCÁK, Stanislav. Stres a syndrom vyhoření.. Hradec Králové: Gaudeamus, 2015. ISBN 978-80-7435-576-9.
  • Schreiber, Vratislav. Lidský stres. 2., upr. vyd. Praha : Academia, 2000. ISBN 80-200-0240-5.


Study plans that include the course
Faculty Study plan (Version) Category of Branch/Specialization Recommended year of study Recommended semester
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): Physical Education in Education (13) Category: Physical education and sport 2 Recommended year of study:2, Recommended semester: Winter
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): Psychology in Education (16) Category: Pedagogy, teacher training and social care 1 Recommended year of study:1, Recommended semester: Summer
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): Psychology in Education (14) Category: Pedagogy, teacher training and social care 1 Recommended year of study:1, Recommended semester: Summer
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): Psychology in Education (15) Category: Pedagogy, teacher training and social care 1 Recommended year of study:1, Recommended semester: Summer
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): Health Education (16) Category: Pedagogy, teacher training and social care 3 Recommended year of study:3, Recommended semester: Winter
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): Chemistry in Education (14) Category: Chemistry courses 2 Recommended year of study:2, Recommended semester: Winter