Předmět: Metodika prevence rizikového chování

« Zpět
Název předmětu Metodika prevence rizikového chování
Kód předmětu KPS/MPP
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 2
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Svoboda Michal, PhDr. Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Úvod do primární prevence v rámci školského zařízení 2. Metody a přístupy v PP 3. Zásady programu PP 4. Přístupy v PP 5. Šikana I. 6. Šikana II. 7. Drogy - legální drogy 8. Drogy - nelegální drogy 9. Gambling, workoholismus 10. Problematika sekt 11. Sexualita a sexuální chování 12. Tolerance a rasismus 13. Poruchy příjmu potravy

Studijní aktivity a metody výuky
Skupinová výuka, Kooperativní výuka, Přednáška, Seminář
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 50 hodin za semestr
  • Příprava na souhrnný test [6-30] - 30 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
Definovat rizikové chování.
Charakterizovat skupiny rizikového chování.
Popsat jednotlivé formy rizikového chování.
Odborné dovednosti
Rozpoznat rizikové chování.
Na obecné úrovni navrhovat možnosti primární prevence v oblasti školství.
Obecné způsobilosti
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje,
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi,
bc. studium: efektivně využívá dostupné prostředky komunikace, verbální i neverbální, včetně symbolických a grafických vyjádření informací různého typu,
Výsledky učení
Odborné znalosti
Vyjmenovat jednotlivé formy primární prevence rizikového chování v oblasti výchovy a vzdělávání.
Objasnit principy primární prevence rizikového chování.
Popsat plán primární prevence podle typu školy.
Charakterizovat didaktický proces primární prevence ve vztahu k jednoltivým tématům z oblasti rizikového chování.
Vymezit evaluační strategie pro posuzování programů primární prevence.
Odborné dovednosti
Sestavit plán primární prevence pro potřeby školy.
Vytvořit didaktickou analýzu programu primární prevence na konkrétní téma z oblasti rizikového chování.
Evaluovat programy primární prevence na základě jednotlivých kritérií.
Posoudit své osobnostní předpoklady pro práci lektora programů primární prevence.
Obecné způsobilosti
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení,
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška založená na výkladu,
Seminární výuka (diskusní metody),
Skupinová výuka,
Kooperativní výuka,
Odborné dovednosti
Přednáška s demonstrací,
Seminární výuka (diskusní metody),
Skupinová výuka,
Kooperativní výuka,
Obecné způsobilosti
Přednáška s demonstrací,
Seminární výuka (diskusní metody),
Skupinová výuka,
Kooperativní výuka,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Ústní zkouška,
Seminární práce,
Odborné dovednosti
Ústní zkouška,
Seminární práce,
Obecné způsobilosti
Ústní zkouška,
Seminární práce,
Doporučená literatura
  • DVOŘÁK, D. Drogy a vaše dítě.
  • DVOŘÁK, D. Metodika vzdělávacích programů prevence drogových závislostí.
  • HAJNÝ, M., KOŘÍNEK, R., MAJER, M. Drogy a rodina.
  • HAJNÝ, M. O rodičích, dětech a drogách : drogy a jejich účinky, rizika zvyšující užívání drog, léčba, problémové situace. Praha : Grada, 2001. ISBN 80-247-0135-9.
  • NEŠPOR, K. Alkohol, drogy a vaše děti : Jak problémům předcházet, jak je včas rozpoznat, jak je zvládat. Praha : Sportpropag, 1992.
  • NEŠPOR, K. Jak pomoci dětem odmítat alkohol a drogy aneb Prevence v rodině.
  • NEŠPOR, K. Středoškoláci o drogách, alkoholu, kouření a lepších věcech. Praha : Portál, 1995. ISBN 80-7178-086-3.
  • NOVÁKOVÁ, D. Metodika drogové prevence pro MŠ a první stupeň ZŠ.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Psychologie se zaměřením na vzdělávání (15) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Výchova ke zdraví (16) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Psychologie se zaměřením na vzdělávání (14) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Psychologie se zaměřením na vzdělávání (16) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní