Course: Researchmethods

« Back
Course title Researchmethods
Course code KPS/MTVZ
Organizational form of instruction Lecture + Seminary
Level of course Bachelor
Year of study 3
Semester Winter and summer
Number of ECTS credits 3
Language of instruction Czech
Status of course Compulsory
Form of instruction Face-to-face
Work placements This is not an internship
Recommended optional programme components None
Lecturer(s)
  • Kocurová Marie, Doc. PaedDr. Ph.D.
  • Svoboda Milan, Ing. Mgr. Ph.D.
  • Holeček Václav, PhDr. Ph.D.
  • Mizerová Pavla, Ing.
Course content
Review of research methods and their importance in research projects 2. Exploratory method 3. Explorative method 4. The method for Q sorting 5. psychosemantic method 6. Content Analysis 7. Methods of measuring social relations 8. Statistical data processing 9. Methods of data collection in qualitative research 10. Analysis of qualitative data 11. Writing through the qualitative research 12. Summary, evaluation of teaching

Learning activities and teaching methods
Interactive lecture, Lecture supplemented with a discussion, Discussion, One-to-One tutorial, Seminar classes, Self-study of literature, Lecture
  • Preparation for an examination (30-60) - 60 hours per semester
  • Contact hours - 24 hours per semester
  • Undergraduate study programme term essay (20-40) - 40 hours per semester
  • Presentation preparation (report) (1-10) - 5 hours per semester
prerequisite
Knowledge
Definovat kvantitativní a kvalitativní výzkum a popisat jejich znaky.
Vyjmenovat a vysvětlit etické zásady výzkumu.
Formulovat zásady tvorby kvantitativních a kvalitativních výzkumu.
Formulovat výzkumné problémy podle charakteru výzkumu.
Charakterizovat pravidla pro formulací hypotéz.
Skills
Vysvětlit rozdíl mezi kvantitativním a kvalitativním výzkumem.
Stanovit proměnné, určit jejich povahu z pohledu výzkumného záměru.
Stanovit základní a výběrový soubor.
Určovat možnosti zpracování dat a výzkumných jevů v kvantitativně a kvalitativně pojatém výzkumu
Implementovat metodologické zásady do oblasti výzkumných šetření studovaného oboru.
Competences
N/A
N/A
N/A
N/A
N/A
learning outcomes
Knowledge
Charakterizovat význam jednotlivých metod empirického výzkumu pedagogicko-psychologických jevů.
Objasnit výhody a nevýhody jednotlivých metod ve výzkumných záměrech.
Popsat postup využití jednostlivých metod ve výzkumném šetření.
Skills
Konstruktivně zhodnotit vhodnost jednotlivých metod ve výzkumných záměrech.
Implementovat jednotlivé metody do výzkumných záměrů.
Užívat statistické metody při zpracování výzkumných jevů.
Užívat metody kvalitativního výzkumu při získávání a zpravování výzkumných jevů.
Competences
N/A
N/A
teaching methods
Knowledge
Lecture
Lecture supplemented with a discussion
Interactive lecture
Self-study of literature
One-to-One tutorial
Seminar classes
Skills
Lecture
Lecture supplemented with a discussion
Interactive lecture
Self-study of literature
One-to-One tutorial
Seminar classes
Competences
Lecture
Lecture supplemented with a discussion
Interactive lecture
Self-study of literature
One-to-One tutorial
Seminar classes
assessment methods
Knowledge
Combined exam
Skills demonstration during practicum
Seminar work
Skills
Combined exam
Skills demonstration during practicum
Seminar work
Competences
Combined exam
Skills demonstration during practicum
Seminar work
Recommended literature
  • Chráska, Miroslav, 1942-. Úvod do výzkumu v pedagogice : základy kvantitativně orientovaného výzkumu / Miroslav Chráska. Olomouc : Univerzita Palackého, Pedagogická fakulta, 2003, 2003. ISBN 80-244-0765-5.
  • Pelikán, Jiří. Základy empirického výzkumu pedagogických jevů. 2., nezměn. vyd. Praha : Karolinum, 2011. ISBN 978-80-246-1916-3.
  • Punch, Keith. Úspěšný návrh výzkumu / Keith F. Punch ; [z anglického originálu . přeložil Jan Hendl]. Praha : Portál, 2008, 2008. ISBN 978-80-7367-468-7.
  • Švec, Štefan. Metodologie věd o výchově : kvantitativně-scientické a kvalitativně-humanitní přístupy v edukačním výzkumu. České rozš. vyd. Brno : Paido, 2009. ISBN 978-80-7315-192-8.


Study plans that include the course
Faculty Study plan (Version) Category of Branch/Specialization Recommended year of study Recommended semester
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): Physical Education in Education (16) Category: Physical education and sport 3 Recommended year of study:3, Recommended semester: Winter
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): Czech Language in Education (16) Category: Pedagogy, teacher training and social care 3 Recommended year of study:3, Recommended semester: Winter
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): German Language in Education (16) Category: Pedagogy, teacher training and social care 3 Recommended year of study:3, Recommended semester: Winter
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): Music in Education (16) Category: Art and applied art 3 Recommended year of study:3, Recommended semester: Winter
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): Music in Education (17) Category: Art and applied art 3 Recommended year of study:3, Recommended semester: Winter
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): English Language in Education (17) Category: Pedagogy, teacher training and social care 3 Recommended year of study:3, Recommended semester: Winter
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): Czech Language in Education (17) Category: Pedagogy, teacher training and social care 3 Recommended year of study:3, Recommended semester: Winter
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): German Language in Education (17) Category: Pedagogy, teacher training and social care 3 Recommended year of study:3, Recommended semester: Winter
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): Physical Education in Education (17) Category: Physical education and sport 3 Recommended year of study:3, Recommended semester: Winter
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): Health Education (16) Category: Pedagogy, teacher training and social care 1 Recommended year of study:1, Recommended semester: Winter
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): Psychology in Education (16) Category: Pedagogy, teacher training and social care 3 Recommended year of study:3, Recommended semester: Winter
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): English Language in Education (16) Category: Pedagogy, teacher training and social care 3 Recommended year of study:3, Recommended semester: Winter