Předmět: Psychologie kreativity

« Zpět
Název předmětu Psychologie kreativity
Kód předmětu KPS/PSKRE
Organizační forma výuky Cvičení
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 4
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný, Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Komzáková Martina, PhDr. Ph.D.
  • Kubíková Kateřina, Mgr. Ph.D.
  • Szachtová Alena, PhDr.
  • Buršíková Dana, Doc. Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1) Definice a druhy kreativity. 2) Vlastnosti tvůrčí osobnosti. 3) Význam kreativity pro život. 4) Druhy kreativity. 5) Fáze tvůrčí činnosti. 6) Brainstorming. 7) Osvojování technik rozvoje tvořivosti. 8) Rozvíjení divergentního myšlení. 9) Pružnosti a samostatnosti při řešení problémových úloh. 10) Trénování představivosti a fantazie. 11) Seznámení s kreativními hrami a cvičeními. 12) Seznámení s technikami rozvoje kreativity dětí i dospělých. 13) Osvojení teoretických poznatků z oblasti psychologie myšlení.

Studijní aktivity a metody výuky
Diskuse, Prezentace práce studentů, Individuální konzultace, Seminární výuka, Samostatná práce studentů, Samostudium studentů, Samostudium literatury
  • E-learning [dáno e-learningovým kurzem] - 13 hodin za semestr
  • Praktická výuka [vyjádření počtem hodin] - 13 hodin za semestr
  • Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100] - 30 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
- srozumitelně vysvětlit základní pojmy z obecné psychologie,
- vysvětlit specifika jednotlivých vlastností osobnosti.
Odborné dovednosti
- vytvořit a prezentovat vlastní projekt,
- posoudit úroveň myšlenkových operací dětí mladšího školního věku,
- odlišit úkoly podporující rozvoj divergentního a konvergentního myšlení,
- rozlišit kognitivní i nekognitivní součásti tvůrčího děje.
Obecné způsobilosti
mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých,
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru.,
Výsledky učení
Odborné znalosti
- vysvětlit pojem kreativita, - posoudit vlastní kreativitu, - rozlišit tvůrčí a netvůrčí osobnost, - zdůvodnit význam rozvíjení kreativity žáků, - rozpoznat druhy kreativity, - seznámit se základními metodami rozvíjení kreativity u dětí mladšího školního věku (pro skupiny a jednotlivce).
Odborné dovednosti
- rozlišit mezi tvůrčím a netvůrčím procesem, - identifikovat hranice vlastní kreativity, - rozpoznat bariéry tvořivosti a aplikovat jednotlivé metody rozvíjení tvořivosti do vyučovacího procesu, - navrhnout vlastní metodiku pro rozvíjení kreativitu u dětí mladšího školního věku.
Obecné způsobilosti
mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Samostudium,
Samostatná práce studentů,
Prezentace práce studentů,
Diskuse,
Cvičení (praktické činnosti),
E-learning,
Odborné dovednosti
Řešení problémů,
Obecné způsobilosti
Řešení problémů,
Samostatná práce studentů,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Seminární práce,
Odborné dovednosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Obecné způsobilosti
Sebehodnocení,
Doporučená literatura
  • Dacey, John S.; Fiore, Lisy B.; Lennon, Kathleen H. Kreativita : souhra biologických, psychologických a sociálních faktorů ; z anglického originálu přeložil Jan Adámek. Vyd. 1. Praha : Grada, 2000. ISBN 80-7169-903-9.
  • Emilie Franková. Kreativita a inovace v organizaci. Praha: Grada, 2011. ISBN 9788024733173.
  • FISHER, R. Učíme děti myslet a učit se : praktický průvodce strategiemi vyučování. Praha : Portál, 2004. ISBN 80-7178-966-6.
  • KIRST, W., DIEKMEYER, U. Trénink tvořivosti : [hry a cvičení pro děti a dospělé]. Praha : Portál, 1998. ISBN 80-7178-227-0.
  • LOKŠOVÁ, I., LOKŠA, J. Pozornost, motivace, relaxace a tvořivost dětí ve škole. Praha : Portál, 1999. ISBN 80-7178-205-X.
  • PETTY, G. Moderní vyučování. Praha : Portál, 2006. ISBN 80-7367-172-7.
  • ŠIMANOVSKÝ, Z. Hry s hudbou a techniky muzikoterapie ve výchově, sociální práci a klinické praxi / Zdeněk Šimanovský. Praha : Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-339-0.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 4 Doporučený ročník:4, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (15) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 4 Doporučený ročník:4, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Psychologie se zaměřením na vzdělávání (15) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (17) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 4 Doporučený ročník:4, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (15) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 4 Doporučený ročník:4, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 4 Doporučený ročník:4, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 4 Doporučený ročník:4, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (16) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 4 Doporučený ročník:4, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (17) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 4 Doporučený ročník:4, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (12) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 4 Doporučený ročník:4, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 4 Doporučený ročník:4, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Psychologie se zaměřením na vzdělávání (14) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Psychologie se zaměřením na vzdělávání (16) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (16) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 4 Doporučený ročník:4, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (14) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 4 Doporučený ročník:4, Doporučený semestr: Zimní