Předmět: Relaxační techniky

« Zpět
Název předmětu Relaxační techniky
Kód předmětu KPS/RETE
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 4
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný, Povinně-volitelný, Volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Michajluková Anita, Mgr.
  • Miňhová Jana, Doc. PhDr. CSc.
  • Komzáková Martina, PhDr. Ph.D.
  • Szachtová Alena, PhDr.
  • Lovasová Vladimíra, Mgr. Ph.D.
  • Štětková Andrea, PhDr. Ph.D.
  • Kosíková Věra, PhDr. et PaedDr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Životní styl a spontánní relaxace. 2. Teorie náročných životních situací, syndrom vyhoření. 3. Relaxační techniky, druhy a místo v životním stylu. 4. Relaxace, sebeuvědomění a soustředění, sebekontrola. 5. Relaxace v józe. Progresivní relaxace. 6. Autogenní trénink. 7. Relaxace pro děti. 8. Prvky muzikoterapie při odbourávání stresu. 9. Prvky arteterapie při relaxaci. 10. Protahovací a uvolňovací cvičení. 11. Mandaly a mantry. 12. Skupinová práce s tělem. 13. Workoholismus.

Studijní aktivity a metody výuky
Diskuse, Prezentace práce studentů, Individuální konzultace, Seminární výuka, Samostudium studentů, Samostudium literatury
  • Projekt individuální [40] - 15 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 26 hodin za semestr
  • Příprava prezentace (referátu) [3-8] - 10 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 8 hodin za semestr
  • Příprava prezentace (referátu) [3-8] - 10 hodin za semestr
  • Projekt individuální [40] - 30 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
- charakterizovat psychické jevy a strukturu osobnosti,
- popsat náročné životní situace, jejich příčiny a způsoby vyrovnáváními se s nimi.
Odborné dovednosti
- provést strukturovanou sebereflexi,
- systematicky pozorovat.
Obecné způsobilosti
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje,
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi,
bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice,
Výsledky učení
Odborné znalosti
- objasnit vliv stresu na organismus,
- klasifikovat stres a druhy stresorů,
- vyjmenovat znaky syndromu vyhoření a workoholismu,
- vysvětlit význam prevence stresu,
- charakterizovat cíle různých typů relaxačních technik.
Odborné dovednosti
- prakticky použít škálu relaxačních technik,
- zvolit relaxační techniky pro aplikaci u dětí,
- vytvořit plán zlepšení vlastního duševního zdraví a odbourávání stresu.
Obecné způsobilosti
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení,
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Seminární výuka (badatelské metody),
Řešení problémů,
Diskuse,
Samostudium,
Odborné dovednosti
Demonstrace dovedností,
Diskuse,
Prezentace práce studentů,
Obecné způsobilosti
Diskuse,
Prezentace práce studentů,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Průběžné hodnocení,
Výstupní projekt,
Odborné dovednosti
Průběžné hodnocení,
Sebehodnocení,
Individuální prezentace,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Výstupní projekt,
Obecné způsobilosti
Průběžné hodnocení,
Doporučená literatura
  • Burch, Vidyamala; Penman, Danny. Meditace pro zdraví : praktický průvodce pro zvládání bolesti, nemocí a stresu pomocí všímavosti. První vydání. 2016. ISBN 978-80-247-5619-6.
  • Machač, Miloš. Psychické rezervy výkonnosti : stres, hypnosugesce, autoregulace. 1. vyd. Praha : Univerzita Karlova, 1991. ISBN 80-7066-485-1.
  • Nadeau, Micheline. Relaxační hry s dětmi : pro děti od 4 do 10 let. Vyd. 1. Praha : Portál, 2003. ISBN 80-7178-712-4.
  • Nešpor, Karel. Kudy do pohody : tisíc snadných rad, jak se uklidnit. Vydání první. 2016. ISBN 978-80-262-1044-3.
  • Nešpor, Karel. Uvolněně a s přehledem : relaxace a meditace pro moderního člověka. 1. vyd. Praha : Grada, 1998. ISBN 80-7169-652-8.
  • Prieß, Mirriam. Jak zvládnout syndrom vyhoření : najděte cestu zpátky k sobě. První vydání. 2015. ISBN 978-80-247-5394-2.
  • Stackeová, Daniela. Relaxační techniky ve sportu : [autogenní trénink, dechová cvičení, svalová relaxace]. 1. vyd. Praha : Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3646-4.
  • Šimková, Veronika. Burn out Syndrom vyhoření v učitelské profesi. Plzeň : Západočeská univerzita. Fakulta pedagogická, 2004.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 4 Doporučený ročník:4, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Tělesná výchova se zaměřením na vzdělávání (13) Kategorie: Tělesná kultura, tělovýchova a sport 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro mateřské školy (17) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství psychologie pro střední školy (15) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (15) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 4 Doporučený ročník:4, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (13) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 4 Doporučený ročník:4, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Psychologie se zaměřením na vzdělávání (15) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Výchova ke zdraví (16) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro mateřské školy (14) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta filozofická Studijní plán (Verze): Humanistika (19-5) Kategorie: Filozofie, teologie 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta filozofická Studijní plán (Verze): Humanistika (19-4) Kategorie: Filozofie, teologie 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (17) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 4 Doporučený ročník:4, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (15) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 4 Doporučený ročník:4, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 4 Doporučený ročník:4, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 4 Doporučený ročník:4, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro mateřské školy (16) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro mateřské školy (15) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství psychologie pro střední školy (16) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (16) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 4 Doporučený ročník:4, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro mateřské školy (18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (17) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 4 Doporučený ročník:4, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (12) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 4 Doporučený ročník:4, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 4 Doporučený ročník:4, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Psychologie se zaměřením na vzdělávání (14) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro mateřské školy (13) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství psychologie pro střední školy (14) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Psychologie se zaměřením na vzdělávání (16) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Chemie se zaměřením na vzdělávání (14) Kategorie: Chemické obory 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (16) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 4 Doporučený ročník:4, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (14) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 4 Doporučený ročník:4, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro mateřské školy (19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní