|
Vyučující
|
-
Sováková Jana, PhDr. CSc.
-
Pešková Michaela, doc. Mgr. Ph.D.
-
Svobodová Jiřina, Mgr. CSc.
|
|
Obsah předmětu
|
Specifika metodiky výuky cizího (ruského) jazyka na 1. stupni základní školy, a to prostřednictvím praktického nácviku modelových cvičení a diskuse nad probíranými tématy. Pozornost je věnována tématům, jako produktivní řečové dovednosti (psaní, mluvení), problematice výuky ruštiny jako jazyka příbuzného češtině (transfer a interference), využití autentických materiálů ve výuce rj a utváření sociokulturní kompetence, problematika hodnocení a testování. Studenti dále procvičují jazykové prostředky a řečové dovedností v rozsahu předepsané literatury a zvyšují úroveň zvládnutí ruského jazyka na B1.2.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogická výuka, Prezentace práce studentů, Seminární výuka, Samostatná práce studentů, Samostudium literatury
- Projekt individuální [40]
- 26 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 10 hodin za semestr
- Příprava prezentace (referátu v cizím jazyce) [10-15]
- 15 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| vysvětlit specifika počáteční fáze výuky cizího jazyka |
| vymezit zvláštnosti výuky CJ pro mladší školní věk a vhodné typy cvičení |
| rozlišit jazykové plány řečové dovednosti ve výuce cizího jazyka |
| Odborné dovednosti |
|---|
| pracovat s učebnicí Pojechali! včetně metodické přiručky |
| komunikovat v ruštině na úrovni B1.1 |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru., |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| celkvoě pojednat o spisovné ruštiny v kontrastivním česko-ruském pohledu |
| vystihnout podstatu transferu a interference ve výuce CJ |
| vysvětlit termín sociokulturní kompetence |
| Odborné dovednosti |
|---|
| komunikovat v ruštině na úrovni B1.2 |
| ústně i písemně komunikovat v běžných situacích (v rozsahu předepsané literatury) |
| vybrat a upravit autentický materiál pro výuku ruštiny na 1. stupni, zadat adekvátní úkoly |
| navrhnout vhodné aktivity pro nácvik psaní a mluvení |
| sestavit adekvátní test a relevantně hodnotí výsledky žáků |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| mgr. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Samostudium, |
| Samostatná práce studentů, |
| Prezentace práce studentů, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Cvičení (praktické činnosti), |
| Demonstrace dovedností, |
| Skupinová výuka, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Demonstrace dovedností, |
| Samostatná práce studentů, |
| Prezentace práce studentů, |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Průběžné hodnocení, |
| Individuální prezentace, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
| Průběžné hodnocení, |
|
Doporučená literatura
|
-
Brčáková, Dagmar a kol. Govoritě po-russki. Ruská konverzace. LEDA, 2000. ISBN 80-85927-63-2.
-
Průcha, Jan. Multikulturní výchova : teorie-praxe-výzkum. Praha : ISV nakladatelství, 2001. ISBN 80-85866-72-2.
-
Ries, L. Didaktika ruského jazyka I., II. (Vyučování jako komunikace, současnost a hra). Ostrava, 1985.
-
Svobodová, Jiřina; Rykovská, Milena. Ruský jazyk pro začátečníky. 1. Plzeň : Západočeská univerzita, 2002. ISBN 80-7082-862-5.
-
Svobodová, Jiřina; Rykovská, Milena. Ruský jazyk pro začátečníky 2. V Plzni : Západočeská univerzita, 2006. ISBN 80-7043-367-1.
-
Žofková, H. a kol. Pojechali. Praha, 2002.
|