Vyučující
|
-
Benešová Daniela, Mgr. Ph.D.
-
Kalistová Petra, Mgr.
-
Knappová Věra, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Základní organizační formy školní Tv. Vyučovací jednotka TV z hlediska didaktických, sociologických a psychologických aspektů. Rozbor jednotlivých částí vyučovací jednotky TV a metody hodnocení účinnosti. Organizační formy práce. Didaktické řídící styly. Didaktické aspekty motorického učení. Didaktika rozvoje pohybových schopností. Řízení, plánování a hodnocení. Aplikace teoretických poznatků z didaktiky TV a didaktik jednotlivých sportů. Hospitace ve vyučovacích jednotkách TV na 1.stupni ZŠ. Plán tématického celku a jeho ověření v praxi. Příprava studentů a praktické výstupy v jednotlivých vyučovacích jednotkách TV na 1. stupni základní školy s různým zaměřením, hospitační záznamy, hodnocení vyučovacích jednotek a vyučujícího.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s aktivizací, Přednáška s diskusí, Přednáška s analýzou videozáznamu, Kooperativní výuka, Diskuse, Individuální konzultace, Studijní praxe, Demonstrace dovedností, Studium metodou řešení problémů, Samostatná práce studentů, Samostudium studentů, Cvičení
- Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
- 26 hodin za semestr
- Projekt individuální [40]
- 5 hodin za semestr
- Příprava prezentace (referátu) [3-8]
- 3 hodiny za semestr
- Příprava na laboratorní měření, zpracování výsledků [1-8]
- 8 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
- 20 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 50 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
vysvětlit a použít metodiku nácviku pohybových dovedností v jednotlivých sportovních odvětvích |
popsat a vysvětlit zásady rozcvičení, kompenzace a relaxace v tělesné výchově na 1. stupni základní školy |
stanovit vhodnou formu komunikace s dětmi při pohybových aktivitách |
Odborné dovednosti |
---|
aplikovat zásady rozcvičení, kompenzace a relaxace v tělesné výchově na 1. stupni základní školy |
aplikovat metodiku nácviku pohybových dovedností v jednotlivých sportovních odvětvích podle cílové skupiny dětí |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
použít základní pojmy didaktiky tělesné výchovy, vysvětlit nezbytnosti a variabilnosti organizačních forem a didakticko- organizačních forem práce tělovýchovného procesu |
objasnit činnost učitele i žáků v tělesné výchově a objektivizovat hodnocení výuky na základě dat a videozáznamu získaných ve vyučovacím procesu |
vysvětlit a zhodnotit vlastní didaktickou činnost v tělesné výchově |
Odborné dovednosti |
---|
použít moderní didaktickou techniku v tělovýchovném procesu |
aplikovat základní didaktické zásady, vyučovací způsoby, postupy a metody do výuky tělesné výchovy na 1. stupni základní školy |
modifikovat jednotlivé prvky z vyučovacího procesu do tvorby pohybově rekreačních programů |
na základě sestavených plánů zpracovat různé typy vyučovacích jednotek TV s vhodným pohybovým obsahem |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška s analýzou videozáznamu, |
Přednáška s diskusí, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Studijní praxe, |
Řešení problémů, |
Kooperativní výuka, |
Samostudium, |
Samostatná práce studentů, |
Individuální konzultace, |
Diskuse, |
Odborné dovednosti |
---|
Cvičení (praktické činnosti), |
Exkurze, soustředění, výuka v terénu, |
Demonstrace dovedností, |
Kooperativní výuka, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Prezentace práce studentů, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Kombinovaná zkouška, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Seminární práce, |
Průběžné hodnocení, |
Sebehodnocení, |
Odborné dovednosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Individuální prezentace, |
Průběžné hodnocení, |
Sebehodnocení, |
Doporučená literatura
|
-
www.tv4.ktv-plzen.cz.
-
BELŠAN, P. Tělesná výchova pro 1.-2.roč.,3.-4.roč.,5.-8.roč. ZŠ. Praha: SPN, 1977.
-
Frömel, Karel. Vyučovací jednotka tělesné výchovy : Určeno pro stud. tělesné výchovy. 1. vyd. Olomouc : Univ. Palackého, 1983.
-
Hájková, Jana. Kapitoly z gymnastiky na 1. stupni základní školy : pro denní a distanční studium. Praha : Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2008. ISBN 978-80-7290-343-6.
-
Harris, J. Promoting active lifestyles in schools. 2019. ISBN 978-1-4925-3381-8.
-
Krištofič, Jaroslav. Pohybová příprava dětí. 1. vyd. Praha : Grada, 2006. ISBN 80-247-1636-4.
-
Mužík, Vladislav. Tělesná výchova a zdraví : zdravotně orientované pojetí tělesné výchovy pro 1. stupeň ZŠ. 1. vyd. Olomouc : Hanex, 1997. ISBN 80-85783-17-7.
-
MUŽÍK,V a KREJČÍ,M. Tělesná výchova a zdraví. Olomouc: Hanex, 1977.
-
Rychtecký, Antonín; Fialová, Ludmila. Didaktika školní tělesné výchovy. Praha : Karolinum, 1995. ISBN 80-7184-127-7.
-
VILÍMOVÁ,V. Didaktika tělesné výchovy. Brno: Paido, 2002.
-
VOLFOVÁ H., KOLOVSKÁ I. Předškoláci v pohybu 2. Praha: Grada, 2009, 2009. ISBN 978-80-247-2748-6.
-
VOLFOVÁ H., KOLOVSKÁ I. Předškoláci v pohybu 3. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3590-0.
-
VOLFOVÁ H., KOLOVSKÁ I. Předškoláci v pohybu. Praha: Grada, 2008. ISBN 978-80-247-2317-4.
-
VOTÍK, J. a BURSOVÁ, M. Přehled metod stimulace motorických schopností. Plzeň: ZČU, 1994.
-
Werner, Peter H. Teaching children gymnastics. 2nd ed. Champaign : Human Kinetics, 2004. ISBN 0-7360-4434-5.
|