Předmět: Prostorová tvorba

« Zpět
Název předmětu Prostorová tvorba
Kód předmětu KVK/PT
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 3
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 5
Vyučovací jazyk Čeština, Angličtina
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Benish Barbara Lucilla, Magistr umění
  • Poláček Stanislav, MgA. Mgr.
  • Slavík Jan, Doc. PaedDr. CSc.
  • Potůčková Naděžda, Mgr.
Obsah předmětu
Prostorová tvorba vede posluchače k vnímání a vyjádření prostoru např. pomocí světla a stínu, objemů a plastických kontrastů. Zahrnuje modelování, tvarování, konstrukce z různých materiálů a práci s keramikou. Prostorová tvorba je předmět zabývající se vnímáním a zároveň vytvářením prostoru, vzájemnými vztahy, vlastním uspořádáním a organizací. Obsah předmětu tvoří práce s prostorem, a to jak vnitřním, tak vnějším. Prostorová tvorba je ve studijním oboru Vizuální kultura se zaměřením na vzdělávání koncipována s aplikováním nových paradigmat, odrážejících jak novou, pluralitní situaci ve výtvarném umění (naplňování demokratického konceptu umělecké tvorby s odstraněním bariér uměleckého jazyka odhaleného Marcelem Duchampem a dovršeného technikami akčního umění a audiovizuálními technologiemi), v chápání vychovávaného subjektu (strukturální propojování životních zkušeností na základě historického chápání vzniku smyslových vazeb), i v pojetí společenské situace výchovy (společenská harmonizace a koordinace pluralitní nabídky výchovných možností ve výtvarné výchově). Tematické okruhy zpracovávané v semestru: 1. Uchop a vyzdvihni kresbu do třetího rozměru (papírový objekt) 2. OO = originální origami (objekt, instalace) 3. Maska, za kterou bych se chtěl(a) skrýt 4. Vyprávějte příběh o svém těle 5. Labyrint (maketa a vizualizace ve zvoleném prostoru) 6. Popři otce, nalezni dědečka (originální technologický postup)

Studijní aktivity a metody výuky
Prezentace práce studentů, Individuální konzultace, Demonstrace dovedností, Studium metodou řešení problémů, Samostatná práce studentů, Přednáška, Přednáška s demonstrací, Seminář
  • Kontaktní výuka - 52 hodin za semestr
  • Příprava prezentace (referátu) [3-8] - 10 hodin za semestr
  • Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100] - 50 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
znát a orientovat se v historii a současnosti sochařské tvorby;
rozvíjet znalosti historie a současnosti prostorové tvorby pro potřeby transformace do pedagogické praxe;
Odborné dovednosti
umět vnímat fyzický prostor;
hledat a poznávat různé materiálové přístupy;
Výsledky učení
Odborné znalosti
proniknout blíže k technickým zákonitostem budování tvaru;
znát formy prostorového utváření a jejich principy (volná socha, reliéf);
prohloubit znalosti v oblasti prostorové tvorby historie i současnosti;
znát možnosti transformace oblasti prostorové tvorby do pedagogické tvorby;
Odborné dovednosti
seznámit se vyjadřovacími a výrazovými prostředky modelování a tvarování;
nalézat vlastní, svébytnou formu výtvarného vyjádření v oblasti prostorové tvorby;
využívat multimateriální případně multimediální přístup v prostorovém utváření;
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Diskuse,
Výuka podporovaná multimédii,
Individuální konzultace,
Skupinová konzultace,
Samostudium,
Analyticko-kritická práce s textem,
Exkurze, soustředění, výuka v terénu,
Seminární výuka (badatelské metody),
Odborné dovednosti
Skupinová výuka,
Kooperativní výuka,
Prezentace práce studentů,
Samostatná práce studentů,
Seminární výuka (diskusní metody),
Cvičení (praktické činnosti),
Hodnotící metody
Portfolio,
Výstupní projekt,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Skupinová prezentace,
Individuální prezentace,
Doporučená literatura
  • Art & Antiques.
  • Umění = Art : časopis Ústavu dějin umění Akademie věd České republiky.
  • Živel.
  • Beranová, Pavla; Fassati, Tomáš,; Fišer, Marcel,; Gebauer, Kurt,; Junková, Ivana,; Liška, Pavel,; Pachmanová, Martina,; Schmelzová, Radoslava,; Smetana, Jindřich,; Šubrtová, Dagmar,; Václavová, Denisa,; Zavadil, Karel Matouš. Ateliér veškerého sochařství : ateliér Kurta Gebauera na Vysoké škole uměleckoprůmyslové v Praze = The studio of universal sculpture : the studio of Kurt Gebauer at the Academy of Arts, Architecture & Design, Prague. Vydání první. 2010. ISBN 978-80-86863-30-6.
  • Crhák, František. Prostor a perspektiva. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1975.
  • Francastel, P. Malířství a společnost. Brno : Barrister & Principal, 2003. ISBN 80-86598-49-7.
  • Jankovičová, Sabina; Karous, Pavel,; Kořínková, Jana,; Pospiszyl, Tomáš. Vetřelci a volavky = Aliens and herons : atlas výtvarného umění ve veřejném prostoru v Československu v období normalizace (1968-1989). 2015. ISBN 978-80-260-9094-6.
  • Koleček, Michal. Brno Art Open 2013 / Sochy v ulicích IV / Na hraně příběhuNa hraně příběhu. Fakulta umění a designu UJEP v Ústí nad Labem, 2013.
  • Kooijman, Simon. Art, Art Objects, and Ritual in the Mimika Culture. Leiden : E. J. Brill, 1984.
  • Kurt Gebauer, Nadia Rovderová. Kurt Gebauer Kurtura. 2019. ISBN 978-80-7437-225-4.
  • Lévi, Eliphas. Dějiny magie. Praha : Trigon, 2004, c2003.
  • LOOS, Adolf a Bohumil MARKALOUS. Řeči do prázdna: soubor statí o architektuře, bydlení, ústroji a jiných praktických věcech.. 2001. ISBN 80-86359-06-9.
  • Mikušová, Miluše. Prostorová a užitá tvorba. Výtvarné problémy hmotné kultury. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1190.
  • Mitisová, Monika. Prostor a jeho člověk. Praha: Vesmír, 2004.
  • Mohelník, Ladislav. Prostorová interpretace architektonického a urbanistického díla. Brno : VUTIUM, 2005.
  • Periodika. Umění, Art&Antiques, Živel, ?.
  • Rusín, Tomáš. Tajný život architektury. Brno : VUTIUM, 2005.
  • Sokolov, Saša. Škola pro hlupáky. Praha - Prostor, 2006.
  • VERVOORDT, Axel. Proportio. 2015. ISBN 978-94-9177-583-3.
  • VOLAVKOVÁ-SKOŘEPOVÁ, Z. Myšlenky moderních sochařů. Praha : Obelisk, 1971.
  • Wolf, Edith. Origami Japonské umění skládání papíru. Berlin : Junge Welt, 1990.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Německý jazyk se zaměřením na vzdělávání (19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Ruský jazyk se zaměřením na vzdělávání (19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Hudba se zaměřením na vzdělávání (18) Kategorie: Umění a užité umění 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Český jazyk se zaměřením na vzdělávání (16) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Německý jazyk se zaměřením na vzdělávání (16) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Ruský jazyk se zaměřením na vzdělávání (17) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Hudba se zaměřením na vzdělávání (17) Kategorie: Umění a užité umění 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Historie se zaměřením na vzdělávání (18) Kategorie: Obory z oblasti historie 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Historie se zaměřením na vzdělávání (17) Kategorie: Obory z oblasti historie 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Anglický jazyk se zaměřením na vzdělávání (17) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Český jazyk se zaměřením na vzdělávání (17) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Německý jazyk se zaměřením na vzdělávání (17) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Vizuální kultura se zaměřením na vzdělávání (17) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Tělesná výchova se zaměřením na vzdělávání (19) Kategorie: Tělesná kultura, tělovýchova a sport 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Tělesná výchova se zaměřením na vzdělávání (18) Kategorie: Tělesná kultura, tělovýchova a sport 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Historie se zaměřením na vzdělávání (19) Kategorie: Obory z oblasti historie 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Český jazyk se zaměřením na vzdělávání (19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Ruský jazyk se zaměřením na vzdělávání (18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Český jazyk se zaměřením na vzdělávání (18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Anglický jazyk se zaměřením na vzdělávání (19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Německý jazyk se zaměřením na vzdělávání (18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Vizuální kultura se zaměřením na vzdělávání (19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Vizuální kultura se zaměřením na vzdělávání (16) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Hudba se zaměřením na vzdělávání (19) Kategorie: Umění a užité umění 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Ruský jazyk se zaměřením na vzdělávání (16) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Vizuální kultura se zaměřením na vzdělávání (15) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Anglický jazyk se zaměřením na vzdělávání (18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Historie se zaměřením na vzdělávání (16) Kategorie: Obory z oblasti historie 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Anglický jazyk se zaměřením na vzdělávání (16) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Vizuální kultura se zaměřením na vzdělávání (18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Vizuální kultura se zaměřením na vzdělávání (14) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní