Vyučující
|
-
Černická Barbora Theodora, Mgr. et BcA.
-
Havlíček Jakub, Mgr.
-
Uhl Skřivanová Věra, PhDr. Ph.D.
-
Plíhalová Monika, Mgr.
|
Obsah předmětu
|
1.Problematika didaktické znalosti obsahu v oboru výtvarná výchova. 2.Problematika rozpracování obsahu (učiva, konceptů) do realizační podoby. 3.Otázky výběrovosti obsahu ve výtvarné výchově. 4.Prvky a principy projektování výuky ve výtvarné výchově. 5.Limity v projektování výuky dané konkrétními školními podmínkami. 6.Problematika obsahově provázaných vyučovací jednotek výtvarné výchovy. 7.Příprava a realizace výtvarného projektu. 8.Tvorba "osnov" výtvarné výchovy v kontextu Školního vzdělávacího programu ve vazbě na Rámcový vzdělávací program (ŠVP). 9.Tvorba Třídního vzdělávacího (tematického) plánu (TVP) ve vazbě na ŠVP.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Kooperativní výuka, Dialogická výuka, Výuka podporovaná multimédii, Prezentace práce studentů, Individuální konzultace, Skupinová konzultace, Seminární výuka, Samostatná práce studentů
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 6 hodin za semestr
- E-learning [dáno e-learningovým kurzem]
- 20 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
- 50 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
popsat a objasnit specifika dětského výtvarného projevu; |
charakterizovat vzdělávací obsah výtvarné výchovy ve vazbě na současné koncepce výtvarné výchovy. |
Odborné dovednosti |
---|
koncipovat program vyučovací jednotky výtvarné výchovy s ohledem na kontext cílů předmětu; |
analyzovat a interpretovat dětskou výtvarnou práci; |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
popsat základní kurikulární dokumenty ve výtvarné výchově; |
identifikovat základní strukturní prvky výuky výtvarné výchovy; |
popsat a objasnit základní principy projektování výuky ve výtvarné výchově. |
Odborné dovednosti |
---|
koncipovat program vyučovacích jednotek na základě cílů stanovených základními kurikulárními dokumenty; |
navrhnout Třídní vzdělávací plán; |
koncipovat programy funkčně a obsahově propojených vyučovacích jednotek výtvarné výchovy. |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška s diskusí, |
Diskuse, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Individuální konzultace, |
Skupinová konzultace, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Samostudium, |
Odborné dovednosti |
---|
Přednáška s aktivizací studentů, |
Skupinová výuka, |
Kooperativní výuka, |
Projektová výuka, |
Prezentace práce studentů, |
Samostatná práce studentů, |
Obecné způsobilosti |
---|
Kooperativní výuka, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Průběžné hodnocení, |
Odborné dovednosti |
---|
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
Kombinovaná zkouška, |
Sebehodnocení, |
Obecné způsobilosti |
---|
Průběžné hodnocení, |
Doporučená literatura
|
-
PODLIPSKÝ, R., VANČÁT, J., UHL SKŘIVANOVÁ, V., ZIKMUNDOVÁ, V. Tvořivost ve výtvarné výchově a její účinky na všeobecné vzdělávání. Plzeň: ZČU. 2017.
-
POSPÍŠIL, A. ŘEPA, K. a P. ŠOBÁŇOVÁ, P. (eds.). Kvalita ve výtvarné výchově. Olomouc: Česká sekce INSEA, 2019. ISBN 978-80-904268-7-0.
-
ŘEPA, Karel; POSPÍŠIL, A. ; DUCHKOVÁ, Z. a FILIP, M. Krajina jako námět a médium ve výtvarné výchově. České Budějovice: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, 2022. ISBN 978-80-7394-968-6.
-
SLAVÍK, J. Umění zážitku, zážitek umění. 1. díl : teorie a praxe artefiletiky. Praha: Univerzita Karlova-Pedagogická fakulta. 2001.
-
SLAVÍK, J., WAWROSZ, P. Umění zážitku, zážitek umění. 2. díl : teorie a praxe artefiletiky. Praha : Univerzita Karlova-Pedagogická fakulta, 2004. ISBN 80-7290-130-3.
-
SMOLÍKOVÁ, K. Manuál k přípravě školního (třídního) vzdělávacího programu mateřské školy. Praha : Výzkumný ústav pedagogický. 2005.
-
STADLEROVÁ, H., NOVOTNÁ, P., OVČÁČKOVÁ, J., SOMMEROVÁ, M. a STROUHALOVÁ M. Uměním tě proměním. Výtvarné činnosti a jejich přínos preprimárnímu vzdělávání.. Brno: Masarykova univerzita, 2020. ISBN 978-80-210-9745-2.
-
UHL SKŘIVANOVÁ, V., PLÍHALOVÁ, M. DIDART. Edukační přístupy ve výtvarné výchově. Plzeň: ZČU, 2020. ISBN 978-80-261-0897-9.
-
UHL SKŘIVANOVÁ, V., PLÍHALOVÁ, M. Pozice české výtvarné výchovy v mezinárodním kontextu. Plzeň: ZČU, 2022. ISBN 978-80-261-1099-6.
|