Předmět: Projektování výuky pro 1. st.

« Zpět
Název předmětu Projektování výuky pro 1. st.
Kód předmětu KVK/PV1ZV
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 3
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Černická Barbora Theodora, Mgr. et BcA.
  • Havlíček Jakub, Mgr.
  • Uhl Skřivanová Věra, PhDr. Ph.D.
  • Plíhalová Monika, Mgr.
Obsah předmětu
1.Problematika didaktické znalosti obsahu v oboru výtvarná výchova. 2.Problematika rozpracování obsahu (učiva, konceptů) do realizační podoby. 3.Otázky výběrovosti obsahu ve výtvarné výchově. 4.Prvky a principy projektování výuky ve výtvarné výchově. 5.Limity v projektování výuky dané konkrétními školními podmínkami. 6.Problematika obsahově provázaných vyučovací jednotek výtvarné výchovy. 7.Příprava a realizace výtvarného projektu. 8.Tvorba "osnov" výtvarné výchovy v kontextu Školního vzdělávacího programu ve vazbě na Rámcový vzdělávací program (ŠVP). 9.Tvorba Třídního vzdělávacího (tematického) plánu (TVP) ve vazbě na ŠVP.

Studijní aktivity a metody výuky
Kooperativní výuka, Dialogická výuka, Výuka podporovaná multimédii, Prezentace práce studentů, Individuální konzultace, Skupinová konzultace, Seminární výuka, Samostatná práce studentů
  • Kontaktní výuka - 26 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 6 hodin za semestr
  • E-learning [dáno e-learningovým kurzem] - 20 hodin za semestr
  • Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100] - 50 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
popsat a objasnit specifika dětského výtvarného projevu;
charakterizovat vzdělávací obsah výtvarné výchovy ve vazbě na současné koncepce výtvarné výchovy.
Odborné dovednosti
koncipovat program vyučovací jednotky výtvarné výchovy s ohledem na kontext cílů předmětu;
analyzovat a interpretovat dětskou výtvarnou práci;
Obecné způsobilosti
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje,
Výsledky učení
Odborné znalosti
popsat základní kurikulární dokumenty ve výtvarné výchově;
identifikovat základní strukturní prvky výuky výtvarné výchovy;
popsat a objasnit základní principy projektování výuky ve výtvarné výchově.
Odborné dovednosti
koncipovat program vyučovacích jednotek na základě cílů stanovených základními kurikulárními dokumenty;
navrhnout Třídní vzdělávací plán;
koncipovat programy funkčně a obsahově propojených vyučovacích jednotek výtvarné výchovy.
Obecné způsobilosti
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška s diskusí,
Diskuse,
Výuka podporovaná multimédii,
Individuální konzultace,
Skupinová konzultace,
Seminární výuka (badatelské metody),
Samostudium,
Odborné dovednosti
Přednáška s aktivizací studentů,
Skupinová výuka,
Kooperativní výuka,
Projektová výuka,
Prezentace práce studentů,
Samostatná práce studentů,
Obecné způsobilosti
Kooperativní výuka,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Průběžné hodnocení,
Odborné dovednosti
Seminární práce,
Individuální prezentace,
Kombinovaná zkouška,
Sebehodnocení,
Obecné způsobilosti
Průběžné hodnocení,
Doporučená literatura
  • PODLIPSKÝ, R., VANČÁT, J., UHL SKŘIVANOVÁ, V., ZIKMUNDOVÁ, V. Tvořivost ve výtvarné výchově a její účinky na všeobecné vzdělávání. Plzeň: ZČU. 2017.
  • POSPÍŠIL, A. ŘEPA, K. a P. ŠOBÁŇOVÁ, P. (eds.). Kvalita ve výtvarné výchově. Olomouc: Česká sekce INSEA, 2019. ISBN 978-80-904268-7-0.
  • ŘEPA, Karel; POSPÍŠIL, A. ; DUCHKOVÁ, Z. a FILIP, M. Krajina jako námět a médium ve výtvarné výchově. České Budějovice: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, 2022. ISBN 978-80-7394-968-6.
  • SLAVÍK, J. Umění zážitku, zážitek umění. 1. díl : teorie a praxe artefiletiky. Praha: Univerzita Karlova-Pedagogická fakulta. 2001.
  • SLAVÍK, J., WAWROSZ, P. Umění zážitku, zážitek umění. 2. díl : teorie a praxe artefiletiky. Praha : Univerzita Karlova-Pedagogická fakulta, 2004. ISBN 80-7290-130-3.
  • SMOLÍKOVÁ, K. Manuál k přípravě školního (třídního) vzdělávacího programu mateřské školy. Praha : Výzkumný ústav pedagogický. 2005.
  • STADLEROVÁ, H., NOVOTNÁ, P., OVČÁČKOVÁ, J., SOMMEROVÁ, M. a STROUHALOVÁ M. Uměním tě proměním. Výtvarné činnosti a jejich přínos preprimárnímu vzdělávání.. Brno: Masarykova univerzita, 2020. ISBN 978-80-210-9745-2.
  • UHL SKŘIVANOVÁ, V., PLÍHALOVÁ, M. DIDART. Edukační přístupy ve výtvarné výchově. Plzeň: ZČU, 2020. ISBN 978-80-261-0897-9.
  • UHL SKŘIVANOVÁ, V., PLÍHALOVÁ, M. Pozice české výtvarné výchovy v mezinárodním kontextu. Plzeň: ZČU, 2022. ISBN 978-80-261-1099-6.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 4 Doporučený ročník:4, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (15) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (15) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (17) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 4 Doporučený ročník:4, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 4 Doporučený ročník:4, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 4 Doporučený ročník:4, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (14) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (17) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 4 Doporučený ročník:4, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (16) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (12) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 4 Doporučený ročník:4, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (13) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (16) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní