Předmět: Úvod do studia českého jazyka NŠ

« Zpět
Název předmětu Úvod do studia českého jazyka NŠ
Kód předmětu KČJ/ÚJFNŠ
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 1
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Málková Jitka, PaedDr. Ph.D.
  • Nováková Jaroslava, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Témata: 1. Úvodní výklady, náplň disciplíny, literatura oboru. Vstupní diktát (text ke korektuře) a jeho analýza. 2. Ortografie - principy, typy. Lexikální pravopisné jevy - i/y po obojetných souhláskách. Zvuková realizace psaného textu, základní fonetické pojmy. 3. Lexikální pravopisné jevy - ů/ú, předložky a předpony s/z, skupiny mě/mně, souhláskové skupiny. Fonetická transkripce. 4. Lexikální pravopisné jevy - velká písmena v názvech. Vokalický systém. Diftongy. 5. Lexikální pravopisné jevy - slova cizího původu. Klasifikace konsonantů. 6. Jevy morfologického pravopisu - i/y v koncovkách substantiv a adjektiv. Změny hlásek v proudu řeči. 7. Jevy morfologického pravopisu - pravopisná podoba tvarů zájmen a číslovek. Ortoepie. 8. Jevy syntaktického pravopisu - shoda přísudku s podmětem. Slabika, slabikotvornost. 9. Interpunkce ve větě jednoduché. Zvukové prostředky melodické. 10. Interpunkce v souvětí. Zvukové prostředky dynamické. 11. Souhrnná cvičení pravopisná a fonetická. 12. Zápočtový test s diktátem 13. Analýza výsledků, vysvětlení řešení.

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogická výuka, Demonstrace dovedností, Seminární výuka, Samostudium literatury
  • Příprava prezentace (referátu) [3-8] - 10 hodin za semestr
  • Příprava na souhrnný test [6-30] - 40 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 36 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
nejsou předepsány žádné specifické předpoklady
Obecné způsobilosti
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje,
Výsledky učení
Odborné znalosti
studenti - identifikují pravopisné jevy v textu ve smyslu jejich typů, - umějí vysvětlit základní principy lexikálních, morfologických a syntaktických pravopisných jevů a nejčastějších odchylek, - rozpoznají pravopisné nedostatky v defektním textu, - rozumějí podstatě fonetického systému češtiny a jeho fungování v reálné mluvní situaci, - analyzují mluvený text, - ovládají a aplikují zásady správné výslovnosti, - jsou schopni porovnat jazykové prostředky psaného a muveného textu a zhodnotit jejich funkci a komunikační hodnotu, - ovládají základní lingvistickou terminologii, - účelně využívají odborné literatury a dalších informačních zdrojů pro rozšiřování svých znalostí
Obecné způsobilosti
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Demonstrace dovedností,
Samostudium,
Diskuse,
Seminární výuka (badatelské metody),
Odborné dovednosti
Seminární výuka (diskusní metody),
Obecné způsobilosti
Seminární výuka (diskusní metody),
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Test,
Odborné dovednosti
Test,
Obecné způsobilosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Doporučená literatura
  • Internetová jazyková příručka.
  • Čechová, Marie. Čeština - řeč a jazyk. Praha : SPN - pedagogické nakladatelství, 2011. ISBN 978-80-7235-413-9.
  • Červená, Vlasta; Filipec, Josef. Slovník spisovné češtiny pro školu a veřejnost : s Dodatkem Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy České republiky. Vyd. 4. Praha : Academia, 2010. ISBN 978-80-200-1347-7.
  • Hubáček, Jaroslav. Český jazyk pro studující učitelství v 1.-4. ročníku základní školy. 1. vyd. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1990. ISBN 80-04-23958-7.
  • Hubáček, Jaroslav. Čeština pro učitele. Vyd. 4., upr. [Odry] : Vade mecum Bohemiae, 2010. ISBN 978-80-86041-37-7.
  • Hůrková, Jiřina. Česká výslovnostní norma. 1. vyd. Praha : Scientia, 1995. ISBN 80-85827-93-X.
  • Klimeš, Lumír. Česká fonetika : Určeno pro posl. 1. roč. učitelství VVP [všeobec. vzdělávacích předmětů]. 3., přeprac. vyd. Plzeň : Pedagogická fakulta, 1983.
  • Lotko, Edvard. Slovník lingvistických termínů pro filology. 3. nezm. vyd. Olomouc : Univerzita Palackého, 2003. ISBN 80-244-0720-5.
  • Pravdová, Markéta,; Svobodová, Ivana. Akademická příručka českého jazyka. Vyd. 1. Praha : Academia, 2014. ISBN 978-80-200-2327-8.
  • Romportl, Milan. Základy fonetiky : Určeno pro posl. fak. filozof.. 2. vyd. (v SPN 1. vyd.). Praha : SPN, 1985.
  • Šaur, Vladimír. Pravidla českého pravopisu s výkladem mluvnice Šaur, Vladimír. Praha : Ottovo nakladatelství, 2005. ISBN 80-7360-288-1.
  • Šmilauer, Vladimír. Nauka o českém jazyku. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1979.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (17) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (16) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (16) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (15) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (14) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (12) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (13) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (17) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (15) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní