Název předmětu | Úvod do studia českého jazyka NŠ |
---|---|
Kód předmětu | KČJ/ÚJFNŠ |
Organizační forma výuky | Seminář |
Úroveň předmětu | Magisterský |
Rok studia | 1 |
Semestr | Zimní |
Počet ECTS kreditů | 3 |
Vyučovací jazyk | Čeština |
Statut předmětu | Povinný |
Způsob výuky | Kontaktní |
Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
Doporučené volitelné součásti programu | Není |
Vyučující |
---|
|
Obsah předmětu |
Témata: 1. Úvodní výklady, náplň disciplíny, literatura oboru. Vstupní diktát (text ke korektuře) a jeho analýza. 2. Ortografie - principy, typy. Lexikální pravopisné jevy - i/y po obojetných souhláskách. Zvuková realizace psaného textu, základní fonetické pojmy. 3. Lexikální pravopisné jevy - ů/ú, předložky a předpony s/z, skupiny mě/mně, souhláskové skupiny. Fonetická transkripce. 4. Lexikální pravopisné jevy - velká písmena v názvech. Vokalický systém. Diftongy. 5. Lexikální pravopisné jevy - slova cizího původu. Klasifikace konsonantů. 6. Jevy morfologického pravopisu - i/y v koncovkách substantiv a adjektiv. Změny hlásek v proudu řeči. 7. Jevy morfologického pravopisu - pravopisná podoba tvarů zájmen a číslovek. Ortoepie. 8. Jevy syntaktického pravopisu - shoda přísudku s podmětem. Slabika, slabikotvornost. 9. Interpunkce ve větě jednoduché. Zvukové prostředky melodické. 10. Interpunkce v souvětí. Zvukové prostředky dynamické. 11. Souhrnná cvičení pravopisná a fonetická. 12. Zápočtový test s diktátem 13. Analýza výsledků, vysvětlení řešení.
|
Studijní aktivity a metody výuky |
Dialogická výuka, Demonstrace dovedností, Seminární výuka, Samostudium literatury
|
Předpoklady |
Odborné znalosti |
nejsou předepsány žádné specifické předpoklady |
Obecné způsobilosti |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
Výsledky učení |
Odborné znalosti |
studenti - identifikují pravopisné jevy v textu ve smyslu jejich typů, - umějí vysvětlit základní principy lexikálních, morfologických a syntaktických pravopisných jevů a nejčastějších odchylek, - rozpoznají pravopisné nedostatky v defektním textu, - rozumějí podstatě fonetického systému češtiny a jeho fungování v reálné mluvní situaci, - analyzují mluvený text, - ovládají a aplikují zásady správné výslovnosti, - jsou schopni porovnat jazykové prostředky psaného a muveného textu a zhodnotit jejich funkci a komunikační hodnotu, - ovládají základní lingvistickou terminologii, - účelně využívají odborné literatury a dalších informačních zdrojů pro rozšiřování svých znalostí |
Obecné způsobilosti |
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
Vyučovací metody |
Odborné znalosti |
Demonstrace dovedností, |
Samostudium, |
Diskuse, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Odborné dovednosti |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Obecné způsobilosti |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Hodnotící metody |
Odborné znalosti |
Test, |
Odborné dovednosti |
Test, |
Obecné způsobilosti |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Doporučená literatura |
|
Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr | |
---|---|---|---|---|
Fakulta: Fakulta pedagogická | Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (18) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Fakulta pedagogická | Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (17) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Fakulta pedagogická | Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (16) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Fakulta pedagogická | Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (18) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Fakulta pedagogická | Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (16) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Fakulta pedagogická | Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (19) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Fakulta pedagogická | Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (15) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Fakulta pedagogická | Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (14) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Fakulta pedagogická | Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (12) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Fakulta pedagogická | Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (13) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Fakulta pedagogická | Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (17) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Fakulta pedagogická | Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (15) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Fakulta pedagogická | Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (19) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |