Předmět: Gramaticko-lexikální cvičení 3

« Zpět
Název předmětu Gramaticko-lexikální cvičení 3
Kód předmětu KNJ/GLEX3
Organizační forma výuky Cvičení
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 2
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný, Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Menclová Hana, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Shoda podmětu s přísudkem. 2. Slovesa, která mísí slabé a silné tvary. 3. Homonymní slovesa. 4. Kauzativní a faktitivní slovesa. 5. Pomocná slovesa v perfektu. 6. Trpný rod a možnosti jeho vyjádření. Procvičení konstrukcí s trpným významem. 7. Neodlučitelné slovesné předpony. 8. Odvozování sloves pomocí předpony be-. 9. Odlučitelné slovesné předpony. 10. Vybrané slovesné předpony dílem odlučitelné a dílem neodlučitelné. 11. Opakování rekce sloves. Jmenovaná témata budou vzhledem k jejich obsáhlosti procvičována zpravidla v jednom až dvou seminářích.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednáška s praktickými aplikacemi, Prezentace práce studentů, Samostatná práce studentů, Cvičení
  • Kontaktní výuka - 26 hodin za semestr
  • Příprava na souhrnný test [6-30] - 30 hodin za semestr
  • Příprava prezentace (referátu v cizím jazyce) [10-15] - 10 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
disponovat znalostí NJ na úrovni B2 a vyšší
vysvětlit základní pojmy z oblasti německé morfologie
charakterizovat německá slovesa a jejich klasifikaci
Odborné dovednosti
samostatně pracovat s odbornou literaturou v ČJ i NJ
správně tvořit slovesné tvary ve všech slovesných kategoriích
Výsledky učení
Odborné znalosti
rozlišovat slabé a silné skloňování v závislosti na významu slovesa či aktuální tendenci v současné němčině
rozeznat a charakterizovat slovesa přechodná
vysvětlit významové rozdíly mezi synonymními slovesy
Odborné dovednosti
tvořit a užívat všechny slovesné tvary
správně používat pomocná slovesa při tvoření minulých časů
převádět věty z činného rodu do trpného
používat synonymní slovesa ve správných kontextech
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Cvičení (praktické činnosti),
Řešení problémů,
Samostatná práce studentů,
Odborné dovednosti
Cvičení (praktické činnosti),
Řešení problémů,
Demonstrace dovedností,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Průběžné hodnocení,
Odborné dovednosti
Test,
Průběžné hodnocení,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Doporučená literatura
  • Buscha, A.; Friedrich, K. Deutsches Übungsbuch.. München, 2000.
  • Dreyer, H.; Schmitt, R. Lehr- und Übungsbuch der deutschen Grammatik.. Ismaning, 2005.
  • DUDEN, Band 4. Die Grammatik.. Mannheim, 2009.
  • Földeak, H. Sag?s besser! Arbeitsbuch für Fortgeschrittene.. München, 1990.
  • Helbig, G., Buscha, J. Deutsche Grammatik. Leipzig, 1999.
  • Helbig,G., Buscha,J. Űbungsgrammatik Deutsch. München, 2013.
  • Hering, A.; Matussek, M.; Perlmann-Balme, M. Übungsgrammatik Deutsch als Fremdsprache.. Ismaning, 2002.
  • Höppnerová, Věra. Begleiter durch die deutsche Grammatik.. Praha, 2015.
  • Povejšil, J. Mluvnice současné němčiny. Praha, 2004.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Psychologie se zaměřením na vzdělávání (15) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Anglický jazyk se zaměřením na vzdělávání (15) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Německý jazyk se zaměřením na vzdělávání (17) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Německý jazyk se zaměřením na vzdělávání (15) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Německý jazyk se zaměřením na vzdělávání (18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Německý jazyk se zaměřením na vzdělávání (16) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Hudba se zaměřením na vzdělávání (15) Kategorie: Umění a užité umění 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Geografie se zaměřením na vzdělávání (15) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Geografie se zaměřením na vzdělávání (1) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Vizuální kultura se zaměřením na vzdělávání (15) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Anglický jazyk se zaměřením na vzdělávání (14) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Německý jazyk se zaměřením na vzdělávání (19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Historie se zaměřením na vzdělávání (15) Kategorie: Obory z oblasti historie 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Vizuální kultura se zaměřením na vzdělávání (14) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Psychologie se zaměřením na vzdělávání (14) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Ruský jazyk se zaměřením na vzdělávání (1) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní