Název předmětu | Sociologie |
---|---|
Kód předmětu | KPG/SOC |
Organizační forma výuky | Přednáška + Seminář |
Úroveň předmětu | Bakalářský |
Rok studia | 1 |
Semestr | Zimní |
Počet ECTS kreditů | 4 |
Vyučovací jazyk | Čeština |
Statut předmětu | Povinný |
Způsob výuky | Kontaktní |
Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
Doporučené volitelné součásti programu | Není |
Vyučující |
---|
|
Obsah předmětu |
Studenti se seznámí a osvojí si základy empirické a statistické evidence a její význam v sociálních vědách. Pochopí vztah mezi pozorováním a teorií, popis vzorců chování a problematiku jejich vysvětlení, teorii jako soubor předpokladů pro výklad empiricky zjištěných fakt, hypotetické prvky v sociologických teoriích, indukce a dedukce. Zvládne postup empirického výzkumu, strategii shromažďování dat, společenské a sociálně psychologické předpoklady a následky politického jednání, vztah mezi ideologií a chováním společenských skupin na jedné straně, a budováním politického řádu na straně druhé. 1. Úvod do problematiky, předmět a okruh sociologického zkoumání, sociologie a jiné společenské vědy, počátky sociologie 2. Kultura, společnost, jedinec, kulturní identita, socializace, resocializace, životní cyklus, smrt a střídání generací 3. Typy společností, jazyk, řeč a písmo, společnost tradiční, společnost moderní, školy naturalismu, globalizace 4. Sociální interakce v běžném životě, studium každodennosti, neverbální komunikace, společenská pravidla a hovor, etnometodologie 5. Pohlaví a sexualita, rodina a manželství, pohlaví a socializace, realizace mužské a ženské role, sexualita v západní kultuře 6. Problémy konformity a deviace, strukturní funkcionalismus, konzervativní sociologie, T. Parsons, R.K. Merton 7. Etnicita a rasa, menšiny, předsudky a diskriminace, rasově antropologické směry v sociologii, problém menšin v ČR 8. Stratifikace a třídní struktura společnosti, moderní organizace, systémy sociální stratifikace, teorie stratifikace v moderních společnostech, sociální mobilita, chudoba a nerovnost, organizace byrokracie 9.Vlády, politická moc, masová média, moc, autorita, válka a armády, masová média, multimédia 10.Náboženství, definice náboženství, teorie náboženství, sekularizace, sociální změny 11.Revoluce a sociální hnutí, definice revoluce, davy, nepokoje, sociální hnutí a jejich klasifikace, změny v moderní době, postmodernismus, problematika ohrožení životního prostředí
|
Studijní aktivity a metody výuky |
Přednáška s diskusí
|
Předpoklady |
Odborné znalosti |
předpokládají se základní znalosti ze společenskovědních disciplín na úrovni středoškolského učiva |
Výsledky učení |
student/ka porozumí zákonitostem sociálních jevů a procesů a dokáže podrobně popsat vybrané jevy či procesy |
Vyučovací metody |
Přednáška s diskusí, |
Hodnotící metody |
Ústní zkouška, |
Test, |
Seminární práce, |
Doporučená literatura |
|
Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr | |
---|---|---|---|---|
Fakulta: Fakulta pedagogická | Studijní plán (Verze): Psychologie se zaměřením na vzdělávání (14) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Fakulta pedagogická | Studijní plán (Verze): Vizuální kultura se zaměřením na vzdělávání (17) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Fakulta pedagogická | Studijní plán (Verze): Psychologie se zaměřením na vzdělávání (16) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Fakulta pedagogická | Studijní plán (Verze): Vizuální kultura se zaměřením na vzdělávání (15) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Fakulta pedagogická | Studijní plán (Verze): Hudba se zaměřením na vzdělávání (17) | Kategorie: Umění a užité umění | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Fakulta pedagogická | Studijní plán (Verze): Vizuální kultura se zaměřením na vzdělávání (16) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Fakulta pedagogická | Studijní plán (Verze): Český jazyk se zaměřením na vzdělávání (17) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Fakulta pedagogická | Studijní plán (Verze): Vizuální kultura se zaměřením na vzdělávání (14) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Fakulta pedagogická | Studijní plán (Verze): Hudba se zaměřením na vzdělávání (15) | Kategorie: Umění a užité umění | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Fakulta pedagogická | Studijní plán (Verze): Český jazyk se zaměřením na vzdělávání (16) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Fakulta pedagogická | Studijní plán (Verze): Psychologie se zaměřením na vzdělávání (15) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Fakulta pedagogická | Studijní plán (Verze): Hudba se zaměřením na vzdělávání (16) | Kategorie: Umění a užité umění | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Fakulta pedagogická | Studijní plán (Verze): Geografie se zaměřením na vzdělávání (1) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |