Předmět: Krizová intervence

« Zpět
Název předmětu Krizová intervence
Kód předmětu KPS/KRI
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 2
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Kosíková Věra, PhDr. et PaedDr. Ph.D.
  • Svoboda Michal, PhDr. Mgr. Ph.D.
  • Miňhová Jana, Doc. PhDr. CSc.
  • Buršíková Dana, Doc. Mgr. Ph.D.
  • Štětková Andrea, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Charakteristika pojmů vztahujících se ke krizové intervenci - krize a krizová situace, mimořádná událost, mimořádná situace 2. Krize v životě člověka 3. Konfliktní situace, reakce na konflikt, úspěšné zvládnutí konfliktů 4. Krizová situace jako zvláštní typ náročných životních situací 5. Spouštěče krize, specifičnost krizových situací, typy a průběh krizí, 6. Chování v krizi, reakce na krizové situace, techniky vyrovnávání s krizovou situací 7. Krizová intervence, zásady práce s lidmi v krizi, etické aspekty krizové intervence 8. Principy a cíle krizové intervence 9. Základní fáze procesu krizové intervence 10. Sociální opora v krizi, zařízení krizové intervence, neformální pomoc v krizi 11. Sociálně-psychologická charakteristika krizového pracovníka. 12. Rozbor kazuistiky z praxe a nácvik komunikačních dovedností

Studijní aktivity a metody výuky
Přednáška s diskusí, Prezentace práce studentů, Individuální konzultace, Samostatná práce studentů, Samostudium literatury
  • Příprava prezentace (referátu) [3-8] - 10 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 20 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 50 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
znalosti z oblasti sociální psychologie, psychologie osobnosti, vývojové psychologie a psychopatologie
Odborné dovednosti
efektivně komunikovat
rozpoznat aktuální psychický stav
Obecné způsobilosti
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje,
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi,
bc. studium: vytváří hypotézy, navrhuje postupné kroky, zvažuje využití různých postupů při řešení problému nebo ověřování hypotézy,
bc. studium: používá s porozuměním odborný jazyk a symbolická a grafická vyjádření informací různého typu,
Výsledky učení
Odborné znalosti
definovat rozpoznat krizovou situaci diagnostikovat typ a formu krizové intervence posoudit chování lidí v krizové situaci respektovat etické aspekty krizové intervence
Odborné dovednosti
aplikovat získané poznatky do praxe řešit konfliktní situace poskytnout sociální podporu v krizi
Obecné způsobilosti
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení,
bc. studium: do jejich řešení zahrnují úvahu o jejich etickém rozměru,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška s diskusí,
Samostudium,
Samostatná práce studentů,
Prezentace práce studentů,
Individuální konzultace,
Odborné dovednosti
Přednáška s diskusí,
Samostudium,
Samostatná práce studentů,
Prezentace práce studentů,
Individuální konzultace,
Obecné způsobilosti
Diskuse,
Samostudium,
Samostatná práce studentů,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Ústní zkouška,
Kombinovaná zkouška,
Test,
Odborné dovednosti
Kombinovaná zkouška,
Test,
Obecné způsobilosti
Kombinovaná zkouška,
Sebehodnocení,
Doporučená literatura
  • HELLUS, Z. Dítě v osobnostním pojetí : obrat k dítěti jako výzva a úkol pro učitele i rodiče. Praha : Portál, 2004. ISBN 80-7178-888-0.
  • Jedlička, Richard. Poruchy socializace u dětí a dospívajících : prevence životních selhání a krizová intervence. Vydání 1. 2015. ISBN 978-80-247-5447-5.
  • KAST, V. Krize a tvořivý přístup k ní : typy životních krizí, jejich dynamika a možnosti krizové intervence. Vyd. 1. Praha : Portál, 2000. ISBN 80-7178-365-X.
  • MAREŠ, J. Sociální opora u dětí a dospívajících III. Hradec Králové: Nucleus, 2003. ISBN 80-86225-47-1.
  • PÖTHE, P. Dítě v ohrožení. 1. vyd. Praha : G plus G, 1996. ISBN 80-901896-5-2.
  • ŠPATENKOVÁ, Naděžda. Krize a krizová intervence. Praha: Grada, 2017. ISBN 978-80-271-9950-1.
  • Špatenková, Naděžda. Krizová intervence pro praxi. Praha : Grada, 2011. ISBN 978-80-247-2624-3.
  • VODÁČKOVÁ, D. Krizová intervence. 1. vyd. Praha : Portál, 2002. ISBN 80-7178-696-9.
  • Vodáčková. Krizová intervence 4., aktualizované vydání. Nakladatelství Academia. 2020.
  • Vymětal, Štěpán. Krizová komunikace a komunikace rizika. Vyd. 1. Praha : Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2510-9.
  • Zvírotský, M., Bendl, S., Richterová, M. Příběh školní šikany: učebnice pro pedagogické pracovníky. UK Praha. 2021.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Hudba se zaměřením na vzdělávání (18) Kategorie: Umění a užité umění 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Psychologie se zaměřením na vzdělávání (15) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Tělesná výchova se zaměřením na vzdělávání (13) Kategorie: Tělesná kultura, tělovýchova a sport 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Výchova ke zdraví (16) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Psychologie se zaměřením na vzdělávání (16) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Biologie se zaměřením na vzdělávání (18) Kategorie: Biologické obory 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Tělesná výchova se zaměřením na vzdělávání (19) Kategorie: Tělesná kultura, tělovýchova a sport 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Hudba se zaměřením na vzdělávání (17) Kategorie: Umění a užité umění 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Biologie se zaměřením na vzdělávání (15) Kategorie: Biologické obory 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Psychologie se zaměřením na vzdělávání (14) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Chemie se zaměřením na vzdělávání (14) Kategorie: Chemické obory 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Biologie se zaměřením na vzdělávání (17) Kategorie: Biologické obory 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Tělesná výchova se zaměřením na vzdělávání (17) Kategorie: Tělesná kultura, tělovýchova a sport 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Tělesná výchova se zaměřením na vzdělávání (15) Kategorie: Tělesná kultura, tělovýchova a sport 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Biologie se zaměřením na vzdělávání (16) Kategorie: Biologické obory 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Tělesná výchova se zaměřením na vzdělávání (16) Kategorie: Tělesná kultura, tělovýchova a sport 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Chemie se zaměřením na vzdělávání (16) Kategorie: Chemické obory 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Biologie se zaměřením na vzdělávání (19) Kategorie: Biologické obory 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Tělesná výchova se zaměřením na vzdělávání (18) Kategorie: Tělesná kultura, tělovýchova a sport 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní