Course: Principles of Artefiletics

« Back
Course title Principles of Artefiletics
Course code KVK/ZA
Organizational form of instruction Lecture + Seminar
Level of course Bachelor
Year of study 1
Semester Winter and summer
Number of ECTS credits 6
Language of instruction Czech
Status of course Compulsory
Form of instruction Face-to-face
Work placements This is not an internship
Recommended optional programme components None
Lecturer(s)
  • Slavík Jan, Doc. PaedDr. CSc.
Course content
1. Art Philetics from the interfield perspective and the perspective of the history of art and art education. 2. The basis of Art Philetics: social and pedagogical constructivism, the concept of reflective practice, semantics and the theory of fictional worlds. 3. Basic methodology for the preparation of art philetic activities. Task, theme, motivational part, time allocation, material and organisational provisions for pedagogical work. 4. Teaching forms and working phases within Art Philetics. The circle of safety, expressive play, reflexion, reflective dialogue, ice breakers, input and output phases of pedagogical implementation. 5. Reflective dialogue and socio cognitive conflict as source of learning anchored in terms. Preconcept and concept, learning through dialogue. 6. Evaluation of student activities in Art Philetics within the concept of welcoming and mediating approach to teaching. Interpretation and reflection of artistic expression. Formative and autonomous evaluation. 7. Reflection and evaluation of teaching and interest activities in Art Philetics. Correlations of objectives, teaching tasks and outputs of educational programmes. Basics of concept analysis. 8. The understanding of teaching and its relationship to educational programme. Reflection of the actual approach to teaching. Schön's concept of reflective practice and its application in Art Philetics. Action research in Art Philetics. 9. Positive prevention and early care in Art Philetics. Screening. Art Philetic understanding of psycho dynamic inspiration (transfer, anti-transfer, agation, sublimation, Winnicot's potential space, pretend modus). 10. Figurativness, image and real metaphor in Art Philetics. Fictional world and its props, construction and reconstruction of the fictional world. Pedagogical set-up of situations. Experience in Art Philetics within the context of experience pedagogy.

Learning activities and teaching methods
Collaborative instruction, Cooperative instruction, Discussion, Instruction based on dialogue, Students' portfolio, Task-based study method, Lecture, Lecture with visual aids, Seminar
  • Preparation for an examination (30-60) - 35 hours per semester
  • Contact hours - 72 hours per semester
  • Undergraduate study programme term essay (20-40) - 20 hours per semester
  • Individual project (40) - 30 hours per semester
prerequisite
Knowledge
prokazovat znalosti v oblasti výtvarné kultury na úrovni středoškolského vzdělání;
vybavovat si požadované fakty z historického vývoje výtvarné kultury nebo příbuzných uměleckých oborů;
Skills
prokazovat základní dovednosti výtvarné tvorby a její analytické reflexe na úrovni středoškolského vzdělání;
learning outcomes
Knowledge
vysvětlovat obsah pojmů požadované terminologie logicky v poznávacích souvislostech oboru a v širším mezioborovém či filozofickém kontextu;
vybavovat si požadované fakty z historického vývoje výtvarné výchovy a příbuzných uměleckých oborů a vysvětlit je s ohledem na současný stav a vývojové perspektivy oboru;
reflektovat modelové edukační situace, analyzovat, popisovat a interpretovat jejich podstatné prvky, vztahy a strukturu, hodnotit je a usuzovat na jejich souvislosti v ontodidaktické a psychodidaktické úrovni;
porozumět souvislostem mezi tvořivou stránkou své pedagogické činnosti a jejím programovým kurikulárním zázemím v RVP;
uvažovat o vztahu obsahů zrealizovaného úkolu a obsahů z oblasti Umění a kultura, ilustrovat tuto vazbu vhodným obrazovým materiálem a vysvětlit její podstatu;
uvažovat o vztahu obsahů zrealizovaného úkolu ke vhodným průřezovým tématům;
objasnit pojem očekávaný výstup a způsob jeho konstrukce;
s oporou o terminologii RVP konstruovat a doplnit očekávané výstupy dílčích aktivit u realizovaného mikrovýstupu a zdůvodňovat je ve vztahu ke klíčovým kompetencím;
Skills
používat odborné pojmy, resp. kritéria při analýze, interpretaci, výkladu, usuzování a hodnocení v rámci modelových nebo reálných situací;
vysvětlovat teoretické znalosti na modelových příkladech z praxe;
interpretovat prezentované modelové situace a odvozovat myšlenkové obrazy edukačního procesu s použitím odborné terminologie oboru;
reflektovat, analyzovat a interpretovat zážitky z modelových situací a odvozovat z nich zobecňující soudy, tyto soudy obhajovat, diskutovat a kriticky analyzovat s ohledem na diskusi ve skupině;
v reflektivním dialogu ve skupině představovat, zdůvodňovat a obhajovat svůj přípravný model a diskutovat případné zlepšující varianty pedagogického díla;
s oporou o materiály RVP a artefiletickou koncepci výrazové hry a jejích dimenzí odhadovat smysl a cíl modelové výukové situace a její možný dopad na žáka a s porozuměním o něm diskutovat;
analyzovat svůj přípravný model pedagogického díla a využívat přitom poznatků o dimenzích výrazové hry;
na základě výsledků posouzení doplňovat svůj model o odpovídající interpretační a hodnotící aktivity;
teaching methods
Knowledge
Lecture
Discussion
Skills
Lecture with visual aids
Seminar
Task-based study method
Collaborative instruction
Cooperative instruction
Students' portfolio
assessment methods
Knowledge
Oral exam
Continuous assessment
Skills
Skills demonstration during practicum
Portfolio
Seminar work
Recommended literature
  • Babyrádová, Hana. Výtvarná dílna. Praha : Triton v koedici s Masarykovou univerzitou v Brně, 2005. ISBN 80-7254-705-4.
  • Cassirer, Ernst. Filosofie symbolických forem. 1, Jazyk. Praha : Oikoymenh, 1996. ISBN 80-86005-10-0.
  • Doležel, Lubomír. Heterocosmica : fikce a možné světy. Vyd. 1. Praha : Karolinum, 2003. ISBN 80-246-0735-2.
  • Goodman, N. Způsoby světa-tvorby. Bratislava Archa 1996, 1996. ISBN 80-7115-120-3.
  • Goodman, Nelson. Jazyky umění : nástin teorie symbolů. Vyd. 1. Praha : Academia, 2007. ISBN 978-80-200-1519-8.
  • Komzáková, Martina et Slavík, Jan. Exprese jako experimentace mezi obrazností a doslovností. Olomouc.
  • Liebmann, Marian. Skupinová arteterapie : nápady, témata a cvičení pro skupinovou výtvarnou práci. Praha : Portál, 2005. ISBN 80-7178-864-3.
  • Riedel, Ingrid. Obrazy v terapii, umění a náboženství : interpretace obrazů z pohledu hlubinné psychologie. Praha : Portál, 2002. ISBN 80-7178-531-8.
  • SLAVÍK, J., WAWROSZ, P. Umění zážitku, zážitek umění. 2. díl : teorie a praxe artefiletiky. Praha : Univerzita Karlova-Pedagogická fakulta, 2004. ISBN 80-7290-130-3.
  • Slavík, Jan. Artefiletika ? příležitost pro expresi v dialogu teorie a praxe. Olomouc, 2015.
  • Slavík, Jan; Chrz, Vladimír,; Štech, Stanislav. Tvorba jako způsob poznávání. Vyd. 1. V Praze : Karolinum, 2013. ISBN 978-80-246-2335-1.
  • Slavík, Jan. Umění zážitku, zážitek umění. 1. díl : teorie a praxe artefiletiky. V Praze : Univerzita Karlova-Pedagogická fakulta, 2001. ISBN 80-7290-066-8.
  • SLAVÍKOVÁ, V.; SLAVÍK, J.; ELIÁŠOVÁ, S. Dívej se, tvoř a povídej. Praha, 2007. ISBN 9788073673222.
  • Slavíková, Vladimíra; Hazuková, Helena; Slavík, Jan. Výtvarné čarování : (artefiletika pro předškoláky a mladší školáky). V Praze : Univerzita Karlova-Pedagogická fakulta, 2003. ISBN 80-7290-016-1.
  • Šicková-Fabrici, Jaroslava. Základy arteterapie. Praha : Portál, 2002. ISBN 80-7178-616-0.
  • Vavrda, Vladimír. Otázky soudobé psychoanalýzy : tradice a současnost. Praha : Nakladatelství Lidové noviny, 2005. ISBN 80-7106-672-9.
  • Vyskočilová E. & Dvořák, D. Konstruktivismus v současné didkatice. In KALHOUS, Z., OBST, O. a kol. Školní didaktika. (s. 49-58).. Praha: Portál, 2002.
  • Whitehead, Alfred North. Symbolismus, jeho význam a účin. 1. vyd. Praha : Panglos, 1998. ISBN 80-902205-5-X.
  • Ženatá, Kamila. Obrazy z nevědomí : práce v arteterapeutickém ateliéru. Praha : Portál, 2005. ISBN 80-7367-033-X.


Study plans that include the course
Faculty Study plan (Version) Category of Branch/Specialization Recommended year of study Recommended semester
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): English Language in Education (19) Category: Pedagogy, teacher training and social care 1 Recommended year of study:1, Recommended semester: Winter
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): English Language in Education (18) Category: Pedagogy, teacher training and social care 1 Recommended year of study:1, Recommended semester: Winter
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): Czech Language in Education (18) Category: Pedagogy, teacher training and social care 1 Recommended year of study:1, Recommended semester: Winter
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): German Language in Education (18) Category: Pedagogy, teacher training and social care 1 Recommended year of study:1, Recommended semester: Winter
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): Music in Education (18) Category: Art and applied art 1 Recommended year of study:1, Recommended semester: Winter
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): English Language in Education (14) Category: Pedagogy, teacher training and social care 3 Recommended year of study:3, Recommended semester: Winter
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): Visual Culture in Education (17) Category: Pedagogy, teacher training and social care 1 Recommended year of study:1, Recommended semester: Winter
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): Russian Language in Education (19) Category: Pedagogy, teacher training and social care 1 Recommended year of study:1, Recommended semester: Winter
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): English Language in Education (16) Category: Pedagogy, teacher training and social care 1 Recommended year of study:1, Recommended semester: Winter
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): Russian Language in Education (17) Category: Pedagogy, teacher training and social care 1 Recommended year of study:1, Recommended semester: Winter
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): - (16) Category: History courses 1 Recommended year of study:1, Recommended semester: Winter
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): Music in Education (19) Category: Art and applied art 1 Recommended year of study:1, Recommended semester: Winter
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): German Language in Education (17) Category: Pedagogy, teacher training and social care 1 Recommended year of study:1, Recommended semester: Winter
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): Music in Education (17) Category: Art and applied art 1 Recommended year of study:1, Recommended semester: Winter
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): Visual Culture in Education (16) Category: Pedagogy, teacher training and social care 1 Recommended year of study:1, Recommended semester: Winter
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): Visual Culture in Education (14) Category: Pedagogy, teacher training and social care 1 Recommended year of study:1, Recommended semester: Winter
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): - (18) Category: History courses 1 Recommended year of study:1, Recommended semester: Winter
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): Czech Language in Education (19) Category: Pedagogy, teacher training and social care 1 Recommended year of study:1, Recommended semester: Winter
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): Russian Language in Education (18) Category: Pedagogy, teacher training and social care 1 Recommended year of study:1, Recommended semester: Winter
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): Czech Language in Education (17) Category: Pedagogy, teacher training and social care 1 Recommended year of study:1, Recommended semester: Winter
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): German Language in Education (15) Category: Pedagogy, teacher training and social care 3 Recommended year of study:3, Recommended semester: Winter
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): Physical Education in Education (18) Category: Physical education and sport 1 Recommended year of study:1, Recommended semester: Winter
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): German Language in Education (19) Category: Pedagogy, teacher training and social care 1 Recommended year of study:1, Recommended semester: Winter
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): Czech Language in Education (16) Category: Pedagogy, teacher training and social care 1 Recommended year of study:1, Recommended semester: Winter
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): Physical Education in Education (19) Category: Physical education and sport 1 Recommended year of study:1, Recommended semester: Winter
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): - (19) Category: History courses 1 Recommended year of study:1, Recommended semester: Winter
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): English Language in Education (17) Category: Pedagogy, teacher training and social care 1 Recommended year of study:1, Recommended semester: Winter
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): German Language in Education (16) Category: Pedagogy, teacher training and social care 1 Recommended year of study:1, Recommended semester: Winter
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): - (15) Category: History courses 3 Recommended year of study:3, Recommended semester: Winter
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): English Language in Education (15) Category: Pedagogy, teacher training and social care 3 Recommended year of study:3, Recommended semester: Winter
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): Visual Culture in Education (19) Category: Pedagogy, teacher training and social care 1 Recommended year of study:1, Recommended semester: Winter
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): Russian Language in Education (1) Category: Pedagogy, teacher training and social care 3 Recommended year of study:3, Recommended semester: Winter
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): - (17) Category: History courses 1 Recommended year of study:1, Recommended semester: Winter
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): Russian Language in Education (16) Category: Pedagogy, teacher training and social care 1 Recommended year of study:1, Recommended semester: Winter
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): Visual Culture in Education (18) Category: Pedagogy, teacher training and social care 1 Recommended year of study:1, Recommended semester: Winter
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): Visual Culture in Education (15) Category: Pedagogy, teacher training and social care 1 Recommended year of study:1, Recommended semester: Winter