|
|
Na všech těchto stránkách je důsledně používána následující terminologie:
- Garant
pracovník KIV zodpovědný za organizaci TSP1 a TSP2
- Zadavatel
osoba, která zadává téma Projektu a má největší zájem na jeho úspěšném ukončení
- KIV/ASWI
předmět Pokročilé softwarové inženýrství, který s předmětem TSP1 velmi úzce souvisí
- Procesní mentor
vyučující předmětu KIV/ASWI, který z procesní stránky dozoruje probíhající Projekt po celou dobu života Projektu, zejména však v TSP1
může být totožný s osobou Zadavatele
- Technický mentor
pracovník KIV, který je k dispozici Týmům v případě potřeby konzultace ze specifické odborné technické oblasti (např. grafika, databáze, sítě, web, atp.)
může být totožný s osobou Zadavatele
- Sbor mentorů
Mentoři, kteří jsou v daném kalendářním roce (tj. trvání jednoho TSP1 a TSP2) aktivní v dozorování či konzultacích Projektů
- Tým
skupina 3 až 7 studentů, která se vytvoří samostatně a řeší Projekt
- Vedoucí týmu
jeden studentský člen Týmu, který Tým reprezentuje navenek; v praxi by se nazýval projekt manager
- PSTSP (Podpůrný Software TSP)
webová aplikace, pomocí níž je udržován přehled o Zadáních, Tématech, Projektech, Týmech a stavu řešení Projektů
základními uživateli této aplikace jsou Garant, Procesní mentor a Vedoucí týmu
PSTSP spravuje Garant, který mj. přiděluje přístupová práva Procesním mentorům a Vedoucím týmů
běžný student si v PSTSP může pouze prohlédnout seznam Témat a seznam neúplných Týmů
- Profil týmu
množina znalostí a dovedností, které jednotliví členové Týmu již mají před zahájením TSP1
tyto deklarují v PSTSP
- Zadání
zadání softwarového díla dle představ Zadavatele, u kterého se v TSP1 a následně i v TSP2 prokáže jeho funkčnost
součástí Zadání je i odhadovaný počet řešitelů (3 až 7) a potřebný počet člověkohodin (obvykle větší než 1000) dle složitosti úlohy a (dle potřeby) požadavky na znalosti technologií apod.
Zadání jsou neveřejná
Zadání mohou být dvou typů:
- Technický typ - výsledek je funkční Zadavatelem rutinně používaný produkt
- Vědecký typ - výsledek je funkční prototyp, který funguje, ale nemusí být rutinně používán. Může to být i jednoúčelová akce, typu jednorázového zpracování rozsáhlých dat.
Pro odhad složitosti Zadání v porovnání s diplomovou prací může sloužit následující výpočet. Za DP je 18 kreditů (tj. 18 x 26 = 468 hodin). Za TSP1 a 2 je pro jednoho studenta 8 kreditů (208 hodin). Takže pro čtyřčlenný tým by měla být složitost zadání zhruba dvojnásobek složitosti diplomové práce.
- Téma
je Zadání, které je (formálně) upravené tak, aby vyhovovalo požadavkům TSP1,2
úpravu Zadání provádí Garant podle návrhu Sboru mentorů, při požadavku na větší změny i v součinosti se Zadavatelem
na závěr úprav provede Garant zveřejnění Zadání, čímž se ze Zadání stává Téma
každé Téma náleží konkrétnímu Procesnímu mentorovi
- Projevení zájmu o Téma
Vedoucí týmu na základě znalosti Témat a Profilu týmu projevuje v PSTSP o vhodná Témata zájem
následně pak Vedoucí týmu osobně s Procesním mentorem probere, zda je Téma pro Tým vhodné, či nikoliv
- Projekt
je Téma, které bylo Sborem mentorů přiděleno Týmu a které Tým řeší
Tým musí v TSP1 a TSP2 řešit shodný Projekt; cílem je aby Tým dvakrát prošel celým vývojovým cyklem a tudíž aby proběhla refaktorizace.
Téma, které nebylo žádnému Týmu přiděleno, je stále Téma
- Obhajoba
veřejná akce, na které Tým obhajuje své řešení projektu
Obhajobu organizuje a řídí Garant
- Náhradní obhajoba
opakovaný pokus o Obhajobu, konaný dostatečnou dobu po Obhajobě
- Hodnocení
posudek, jak byl Projekt řešen a vyřešen
připravuje jej Zadavatel v součinnosti s Procesním mentorem
- Úložiště
úložiště všech Týmem vytvořených artefaktů (zdrojových kódů, dokumentů, dat, a podobně) spravované Týmem přístupné Garantovi, Zadavateli a Procesnímu mentorovi
- Projektový nástroj
softwarový nástroj pro plánování a sledování průběhu řešení projektu včetně správy úkolů
- Worklog
povinně vedená a ve zvoleném nástroji zaznamenaná evidence aktivit a odpracovaných úkolů jednotlivých členů Týmu
- Minimální kriteria
seznam artefaktů a technických požadavků, které musí Projekt splnit
tento seznam je spravován pomocí PSTSP
-
Last updated:
27.07.2023
|
|
|
|
Garant je zodpovědný za průběh celého předmětu a tomu také odpovídají jeho pravomoce a povinnosti:
- vypisovat všechny termíny zveřejňované na CourseWare
- oslovovat Zadavatele s požadavkem na vypsání Zadání
- jmenovat Procesní mentory
- urdžovat přehled o Technických mentorech
- plný přístup do PSTSP
- jmenovat na jejich žádost Vedoucí týmů
- v součinnosti se Sborem mentorů přidělovat Témata Týmům
- řešit a zaznamenávat neočekávané události
- průběžně sledovat plnění administrativních požadavků a v případě nepříznivého stavu jej řešit v součinnosti s Procesním mentorem
- připravovat Obhajobu a řídit ji
Last updated:
27.07.2023
|
|
|
|
- vypisovat Zadání, přičemž od jednoho Zadavatele se očekávají max. dvě Zadání
- upravit Zadání na základě doporučení Sboru mentorů
- v době řešení Projektu být průběžně ve styku s Týmem nebo s Vedoucím týmu
- z uživatelského pohledu sledovat a korigovat postup řešení Projektu
- neshody s Týmem řešit pomocí Procesního mentora
- požadovat od Týmů odevzdání průběžných artefaktů řešeného Projektu
- v polovině řešení projektu (TSP1) a na jeho konci (TSP2) napsat Hodnocení projektu
- být volitelně účasten při Obhajobě, ovšem jeho hlas při rozhodování je pouze poradní
Last updated:
27.07.2023
|
|
|
|
- posuzovat existující Zadání z hledisek:
- vhodnosti pro účely TSP1,2
- náročnosti / složitosti
- navrhovat úpravy nevyhovujícího Zadání v součinnosti s jeho Zadavatelem
- rozhodovat o definitivním přidělení Tématu konkrétnímu Týmu
- posuzovat řešení projektu na konci TSP1 a na konci TSP2 s přihlédnutím k Obhajobám a existujícím Hodnocením
- na základě posouzení rozhodnout o udělení zápočtu Týmu nebo o termínu Náhradní obhajoby Projektu
Last updated:
29.06.2023
|
|
|
|
- být aktivním členem Sboru mentorů se všemi jeho právy a povinnostmi
- posuzovat vhodnost zvoleného Tématu pro Tým, který o Téma projevil zájem
- z hlediska softwarového inženýrství dozorovat Tým při řešení Projektu
- Poznámka: nestanovuje milníky ani způsob řešení Projektu, ovšem s tímto Týmu pomáhá
- typicky dozoruje více Týmů
- nutit Tým, aby v PSTSP průběžně dokladoval, jaké konkrétní znalosti z jakých dříve absolvovaných předmětů při řešení Projektu využil
- Poznámka: předmět integruje předchozí znalosti z výuky a prohlubuje praktické dovednosti v realizaci projektu
- průběžně sledovat složitost Projektu a v případě jednoduché/složité pak po dohodě se Zadavatelem zvýšit/snížit požadavky na Projekt
- doporučovat Týmu, aby Zadavateli průběžně odevzdával artefakty vzniklé při řešení projektu
- organizovat pravidelné schůzky s Týmem (min. 1 x za 14 dní)
- účast Procesního mentora by měla být na konci každé iterace
- řešit administrativně provozní záležitosti, např. Zadavatel s týmem nekomunikuje, technické problémy GitLabu apod.
- povzbuzovat kooperaci a komunikaci mezi členy týmu
- v případě odborných problémů/potíží při řešení projektu doporučit Týmu konzultaci u vhodného Technického mentora
- kontrolovat postup řešení podle dat v ALM (Redmine apod.), ale nepožadovat, aby Tým trávil veškerý čas vykazováním
Last updated:
27.07.2023
|
|
|
|
- sestavit Tým ze studentů předmětu a stanovit jeho Profil
- projevovat zájem o Témata vhodná pro Tým a prodiskutovat tento zájem s Procesním mentorem Tématu
- řídit Tým tak, aby byl úspěšně vyřešen Projekt
- je oficiálním zástupcem Týmu navenek, což znamená např.:
- jedná se Zadavatelem
- jedná s Procesním mentorem
- del potřeby sjednává schůzky s Technickým mentorem
- jedná s Garantem
- v PSTSP aktualizovat údaje o Týmu a údaje o postupu řešení projektu
Last updated:
27.07.2023
|
|
|