|
|
V paralelně probíhajícím KIV/ASWI se studenti budou učit procesní věci softwarového inženýrství, které použijí při řešení Projektu, což je nutná podmínka. V této činnosti bude Týmu pomáhat / radit / dozorovat Procesní mentor.
Last updated:
31.07.2023
|
|
|
|
Průběh zpracování Projektu bude u každého Týmu mírně odlišný, což bude záležet zejména na:
- typu Projektu,
- zkušenostech Týmu,
- požadavcích Zadavatele,
- potřebě Týmu využít pomoc Profesního mentora.
Následující body jsou však "nejmenším společným jmenovatelem", tj. tím, co musí každý Tým prokazatelně splnit. Evidence těchto aktivit bude zaznamenána v PSTSP.
- výběr vhodných nástrojů pro vývoj i pro vedení projektu
- provede Tým na začátku Projektu a seznámí s výběrem Procesního mentora a v případě jeho zájmu i Zadavatele
- schůzky Týmu
- začátku se koná úvodní schůzka s Procesním mentorem a Zadavatelem
- je žádoucí, aby se schůzky zúčastnili všichni zainteresovaní a došlo tak na samém počátku k vyjasnění stanovisek a představ
- v průběhu řešení bude nejméně jedna kontrolní schůzka
- se Zadavatelem
- s Procesním mentorem
- schůzek může být dle potřeby samozřejmě více
- na konci semestru bude závěrečná schůzka s Procesním mentorem a Zadavatelem
- Poznámka: z kritických schůzek, tj. schůzek, které podstatným způsobem ovlivní celý Projekt (např. změna obtížnosti Projektu, vyloučení člena Týmu), musí v nástroji pro řízení Projektu existovat i stručný zápis
- ukládání mezivýsledků Projektu do předem definovaného Úložiště
- předání výsledků Projektu Zadavateli
- prezentace výsledků Projektu jako součást Obhajoby
Poznámka:
Výše uvedené aktivity jsou administrativní aktivity. Kromě nich ale musí Projekt splnit technická Minimální kritéria - viz Řešení projektu / Minimální kriteria.
Last updated:
27.07.2023
|
|
|
|
Zásadní požadavky:
- Řešením Projektu vznikne SW, o kterém Zadavatel a Procesní mentor prohlásí, že je funkční a že je k užitku.
- Tým k řešení Projektu zvolí správný postup řešení, techniky a nástroje.
Upřesnění ve smyslu "Co musí existovat před Obhajobou":
- popis potřeby zákazníka (a.k.a. business case), specifikace požadavků funkčních i mimofunkčních
- plán projektu, rizika projektu
- testování
- dokumentace návrhu
- průběžné záznamy v nástrojích pro správu projektu a zdrojového kódu
- release produktu
Ohodnocená kriteria z tohoto výčtu jsou součástí PSTSP, takže zainteresované osoby si mohou kdykoliv zjistit momentální stav řešení Projektu.
Informativně lze uvést, že existují následující základní možnosti stavu řešení Projektu v TSP1 a v navazujícím TSP2:
- verze SW 1.0 pro TSP1 a verze SW 2.0 pro TSP2 - toto bude asi nejběžnější případ
- prerelease pro TSP1 a release pro TSP2
- "nastartování SW factory" pro TSP1 a skutečné vytvoření produktu pro TSP2
Last updated:
27.07.2023
|
|
|
|
Řešení Projektu bude zakončeno Obhajobou. Její přesný termín (případně termíny při větším počtu Týmů) zveřejní Garant po projednání se Sborem mentorů na CourseWare předmětu. Obecně bude termín Obhajoby poslední týden v červnu a termín Náhradní obhajoby poslední týden v srpnu.
Obhajoba je veřejná.
Obhajoby se zúčastní:
- všichni členové Týmu
- Sbor mentorů, který bude hlasováním rozhodovat o udělení či neudělení zápočtu
- Garant
- volitelně Zadavatel
Průběh obhajoby:
- Tým bude prezentovat své řešení Projektu v délce cca 15 minut s částmi:
- jak Tým postupoval v řešení
- na jaké problémy Tým narazil a jak je řešil
- celkový přesný počet odpracovaných hodin - získá se jednoduše z Worklogu z Redmine
- rozpis těchto hodin do jednotlivých iterací
- co je aktuální výsledek, tj. současný stav Projektu
- představa, jak bude Projekt pokračovat v TSP2
- Zadavatelovo hodnocení Projektu
- použije se hodnocení z KIV/ASWI, které zajistí Garant v součinosti s přednášejícím KIV/ASWI
- Procesní mentor výslovně potvrdí splnění všech minimálních kritérií Projektu, což je podmínka nutná
- pokud v PSTSP nebudou všechny položky v tabulkách na stránce "Aktuální stav řešení projektu" potvrzené jako splněné ("zelené"), bude na Týmu a Procesním mentorovi, aby stav objasnili
- Procesní a / nebo libovolný Technický mentor může vystoupit s upřesňujícími fakty
- Sbor mentorů může položit doplňující otázky
- tajným hlasováním Sbor mentorů rozhodne o udělení či neudělení zápočtu
- při rovnosti hlasů bude zápočet udělen
Náhradní obhajoba se bere jako záchranná možnost poté, co Tým dostal důrazné varování při své neúspěšné obhajobě. Náhradní obhajoba bude mít stejné složení účastníků i stejný průběh, jako Obhajoba.
Last updated:
27.07.2023
|
|
|
|
|
Z pohledu Zadavatele (tj. z vnějšku) je Tým uzavřená jednotka a její vnitřní fungování je její záležitostí.
Ovšem z pohledu Procesního mentora tomu tak není. Proto je povinností Týmu zaznamenávat Worklogy. Procesní mentor se může zajímat o nepoměr hodin mezi jednotlivými členy Týmu a Vedoucí týmu je povinen mu podat věrohodné vysvětlení.
Pomocí Worklogů si Tým vnitřně vzájemně kontroluje práci. A případné drobné rozpory řeší Tým jen mezi sebou. (Viz též Problémy a jejich řešení / Částečná pasivita).
Součástí prezentace při Obhajobě bude zveřejnění celkového počtu odpracovaných hodin. Tento údaj se získá z Worklogů.
Worklogy jsou také důležité pro případné započítávání práce odvedené na Projektu pro získání zápočtů z jiných předmětů (viz podrobně Sestavení Týmů a výběr Témat / Časové nároky při zapojení dalších předmětů)
Last updated:
27.07.2023
|
|
|
|
- Ing. Petr Vaněček, Ph.D.
grafika
- Ing. Maxmilián Otta, Ph.D.
sítě, DB, CI/CD
- Ing. Martin Dostal, Ph.D.
WEB
- Ing. Jakub Daněk
WEB, Java, CI/CD
Last updated:
23.11.2023
|
|
|
|
Q1: Bude se vyžadovat nějaké specifické úložiště, např. GitLab? Nebo stačí jakékoliv?
A1: Preferovaný GitLab.kiv.zcu.cz. V každém případě i při použití jiného úložiště do něj musí mít všichni zainteresovaní (členové Týmu, Procesní mentor, Zadavatel, Garant) přístup.
Q2: Bude vyžadováno použití nějakého nástroje pro řízení projektů typu Redmine nebo GitLab?
A2: Ne, použití takovéhoto nástroje je na úvaze Týmu. Ovšem je nutné vést průběžně Worklogy (viz též Problémy a jejich řešení / Pasivita člena Týmu). V KIV/ASWI získají s takovýmto nástrojem zkušenosti a znalosti.
Q3: Bude existovat nějaká metrika úspěšnosti? Pokud ano, pak jaké budou její prahy (threshold)?
A3: Bude to dosažení minimálních požadavků.
Q4: Role Vedoucího týmu je pro úspěch celého týmu klíčová. Budou nějak navíc oceňováni Vedoucí úspěšných týmů?
A4: Ne, na Vedoucí týmu se z hlediska TSP1,2 (tj. udělení zápočtu a počet získaných kreditů) pohlíží jako na jakéhokoliv jiného člena týmu. Ale Vedoucí týmu si může tuto svoji zkušenost dát do svého CV i s případným odkazem na Procesního mentora (s jeho svolením). Prokázaná schopnost vést celý rok tým může být pro budoucího zaměstnavatele důležitá informace.
Last updated:
27.07.2023
|
|
|