|
|
KSS/HTS
Historical sociology
Guarantors: Prof. PhDr. Jan Váně, Ph.D.
|
|
|
|
„Kdyby se věčný cestovatel ubíral Knihovnou kterýmkoliv směrem, zjistil by po uplynutí několika staletí, že tytéž svazky se opakují v témž chaotickém pořadí (které by se při tomto opakování stalo Řádem). Je to elegantní naděje, jež obveseluje mou samotu.“
J. L. Borges (1940), Babylonská knihovna
Anotace:
Cílem kurzu je seznámit posluchače s oborem, klíčovými postavami, problémy a tématy historické sociologie. Budeme se věnovat jak otcům zakladatelům (Hegel, Comte, Marx, Weber), tak vybraným interpretacím historicko-sociologických problémům, které jsou označovány jako moderní nebo postmoderní. Zejména pak aplikaci archeologické a genealogické metodologické perspektivy v sociologii (M. Foucault). Pozornost bude věnována problematice sociologických periodizací historického vývoje a typologií společností, ale i otázkám mechanismů a procesů historických změn (Elias, Foucault). Kurz uzavře historizovaná tematika spojení dohledu a moci (od panoptikonu k synoptikonu).Zvláštní pozornost bude věnována otázce metody analýzy historicko-sociologických fenoménů. Snahou kursu je ukázat výhody a nevýhody daných přístupů (mikroperspektiva a makroperspektiva, foucaultovská archeologie a geneaologie, weberiánský typ analýzy sociální historie, otázka historické sociologie vědění apod.).
Last updated:
04.10.2015
|
|
|
|
|
Course annotation
KSS/HTS
-IS/STAG
The course reviews key concepts and authors affliated with comparative historical sociology from its beginnings (Comte, Marx, Weber, Durkheim, ...) till the present (Parsons, Eisenstadt, Luhmann, Giddens, Wallerstein,...). The course covers sociological attempts to periodize history (Spencer, Toennies,...) and the mechanisms and processes of historical changes (Elias, Foucault,...). Finally, it dealst with modernization theory including the first and second stages of modernity (Bauman, Beck, Bell, Toffler,...). |
|
|
|
|
|
|
|
This portlet is not initialized.
News
|
No news entered at the moment
|
|
|
|
|