Předmět: Česká literatura 19. stol.

« Zpět
Název předmětu Česká literatura 19. stol.
Kód předmětu KČJ/AA
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 2
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný, Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Franta David, PhDr. Mgr. Ph.D.
  • Novotný Jiří, Mgr.
Obsah předmětu
Přednášky: 1. Úvod do problematiky české literatury 1. poloviny 19. století, metodologické přístupy, odborná literatura, edice beletrie, konference. 2. Osvícenský klasicismus, osvícenská věda, Josef Dobrovský, almanachy. 3. Drama a divadlo, knížky lidového čtení. 4. Josef Jungmann. 5. František Palacký a Rukopisy královédvorský a zelenohorský. 6. Jan/Ján Kollár a František Ladislav Čelakovský. 7. Romantismus a biedermeier, Karel Hynek Mácha. 8. Josef Kajetán Tyl. 9. Karel Havlíček Borovský. 10. Karel Jaromír Erben. 11. Božena Němcová. 12. Karel Sabina a Josef Václav Frič, revoluční rok 1848. 13. Zápočtový test.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednáška
  • Příprava prezentace (referátu) [3-8] - 10 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 26 hodin za semestr
  • Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40] - 40 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
vyjmenovat základní vývojové periody české literatury
stručně charakterizovat společenské změny na konci 18. století
vyjmenovat několik známých umělců či vědců národního obrození
list the basic development periods of Czech literature
briefly characterize the social changes at the end of the 18th century
name a few well-known artists or scientists of the national revival
name several well-known artists or scientists of the National Revival
Odborné dovednosti
přiřadit významná díla národního obrození k literárním osobnostem
interpretovat významná díla na úrovni středoškolské výuky
list the basic development periods of Czech literature
interpret significant works at the level of secondary education
Obecné způsobilosti
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje,
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi,
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení,
své vzdělávací a pracovní aktivity si plánuje a organizuje sám
Výsledky učení
Odborné znalosti
charakterizovat jednotlivé vývojové etapy národního obrození
charakterizovat specifika literární tvorby v různých obdobích
vysvětlit umělecké souvislosti národní a mimonárodní
characterize the individual stages of development of the national revival
explain the artistic context of national and extra-national
characterize the specifics of literary creation in different periods
Odborné dovednosti
provést rozbor textu v rovině tematické, kompoziční a jazykové
vysvětlit specifika tvorby vybraných autorů s uvedením konkrétních příkladů
analyse the text on the thematic, compositional and linguistic levels
explain the specifics of the work of selected authors with specific examples
Obecné způsobilosti
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých,
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory,
samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška s demonstrací,
Samostudium,
Diskuse,
Odborné dovednosti
Přednáška s demonstrací,
Analyticko-kritická práce s textem,
Řešení problémů,
Obecné způsobilosti
Řešení problémů,
Seminární výuka (diskusní metody),
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Ústní zkouška,
Průběžné hodnocení,
Odborné dovednosti
Ústní zkouška,
Průběžné hodnocení,
Obecné způsobilosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Průběžné hodnocení,
Doporučená literatura
  • Česká literatura národního obrození. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1956.
  • Obrození národa : svědectví a dokumenty ; [Uspořádal, předml., komentáři a poznámkami opatřil Jan Novotný]. Vyd. 1. Praha : Melantrich, 1979.
  • Bahenská, Marie; Cerman, Ivo,; Cermanová, Iveta,; Dibelka, Jaroslav,; Frankl, Michal,; Gaži, Martin,; Jiroušek, Bohumil,; Kučera, Martin,; Malý, Tomáš,; Morawetz, Michal,; Nešpor, Zdeněk R.,; Newerkla, Stefan,; Niedhammer, Martina,; Pelc, Martin,; Rákosník, Jakub,; Stoklásková, Zdeňka,; Šmíd, Marek,; Tauchen, Jaromír,; Tureček, Dalibor,; Vácha, Dalibor,; Valeš, Václav,; Velek, Luboš,; Wögerbauer, Michael. Habsburkové : 1740-1918 : vznikání občanské společnosti. Vydání první. 2016. ISBN 978-80-7422-483-6.
  • Bláhová, Kateřina,; Petrbok, Václav. Vzdělání a osvěta v české kultuře 19. století : sborník příspěvků z 24. ročníku sympozia k problematice 19. století : Plzeň, 4.-6. března 2004 : věnováno památce prof. Jana Havránka. Vyd. 1. Praha : ÚČL AV ČR, 2004. ISBN 80-85778-43-2.
  • Činátl, Kamil. Dějiny a vyprávění : Palackého Dějiny jako zdroj historické obraznosti národa. Vydání první. 2011. ISBN 978-80-257-0390-8.
  • Dobiáš, Dalibor; Fránek, Michal,; Hrdina, Martin. Rukopisy královédvorský a zelenohorský a česká věda (1817-1885). Vydání první. 2014. ISBN 978-80-200-2421-3.
  • Furet, François. Člověk romantismu a jeho svět. Vyd. 1. Praha : Vyšehrad, 2010. ISBN 978-80-7021-818-1.
  • Gellner, Arnošt. Národy a nacionalismus. 2. vyd. Praha : Josef Hříbal, 1993. ISBN 80-901381-1-X.
  • Haman, Aleš,; Kopáč, Radim. Mácha redivivus (1810-2010) : sborník ke dvoustému výročí narození Karla Hynka Máchy. Vyd. 1. Praha : Academia, 2010. ISBN 978-80-200-1872-4.
  • Haman, Aleš. Trvání v proměně : česká literatura devatenáctého století. 1. vyd. Praha : ARSCI, 2007. ISBN 978-80-86078-71-7.
  • Havlíček Borovský, Karel. Básně a prózy. V České knižnici vydání první. 2018. ISBN 978-80-88183-14-3.
  • Hlavačka, Milan; Mar?s, Antoine,; Pokorná, Magdaléna. Paměť míst, událostí a osobností: historie jako identita a manipulace. Praha : Historický ústav, 2011. ISBN 978-80-7286-186-6.
  • Hobsbawm, Eric J. Národy a nacionalismus od roku 1780 : program, mýtus, realita. 1. vyd. Brno : Centrum pro studium demokracie a kultury, 2000. ISBN 80-85959-55-0.
  • Hojda, Zdeněk - Pokorný, Jiří. Pomníky a zapomníky. Litomyšl - Praha, 1996.
  • Hojda, Zdeněk,; Ottlová, Marta,; Prahl, Roman. Světlo, stíny a tma v české kultuře 19. století : sborník příspěvků z 37. ročníku mezioborového sympozia k problematice 19. století : Plzeň, 23.-25. února 2017. Vydání první. 2018. ISBN 978-80-200-2819-8.
  • Hojda, Zdeněk; Prahl, Roman. Bůh a bohové : církve, náboženství a spiritualita v českém 19. století : sborník příspěvků z 22. ročníku sympozia k problematice 19. století, Plzeň, 7.-9. března 2002 ; k vydání připravili Zdeněk Hojda, Roman Prahl. 1. vyd. Praha : KLP, 2003. ISBN 80-85917-98-X.
  • Hrbata, Zdeněk; Procházka, Martin. Romantismus a romantismy : pojmy, proudy, kontexty. 1. vyd. Praha : Karolinum, 2005. ISBN 80-246-1060-4.
  • Hrdina, Martin,; Bendová, Eva,; Piorecká, Kateřina. Člověk a společnost 19. století tváří v tvář katastrofě : sborník příspěvků z 36. ročníku mezioborového sympozia k problematice 19. století : Plzeň, 25.-27. února 2016. Vydání první. 2017. ISBN 978-80-200-2652-1.
  • Hrdina, Martin,; Piorecká, Kateřina. Historické fikce a mystifikace v české kultuře 19. století : sborník příspěvků z 33. ročníku sympozia k problematice 19. století : Plzeň, 21.?23. února 2013. Vyd. 1. Praha : Academia, 2014. ISBN 978-80-200-2344-5.
  • Hroch, Miroslav. Národy nejsou dílem náhody : příčiny a předpoklady utváření moderních evropských národů. Vyd. 1. Praha : Sociologické nakladatelství, 2009. ISBN 978-80-7419-010-0.
  • Hroch, Miroslav. V národním zájmu : požadavky a cíle evropských národních hnutí devatenáctého století ve srovnávací perspektivě. Praha : Nakladatelství Lidové noviny, 1999. ISBN 80-7106-298-7.
  • Charypar, Michal. Máchovské interpretace. Vyd. 1. Praha : Filozofická fakulta Univerzity Karlovy, 2011. ISBN 978-80-7308-331-1.
  • Jakubec, Jan. Dějiny literatury české. II, Od osvícenství po družinu Máje. Praha : Jan Laichter, 1934.
  • Krejčí, Karel. Česká literatura druhé poloviny XIX. století. Praha, 1954.
  • Lehár, Jan. Česká literatura od počátků k dnešku. 2., dopl. vyd. [i.e. 3. vyd.]. Praha : NLN, Nakladatelství Lidové noviny, 2008. ISBN 978-80-7106-963-8.
  • Lehár, Jan; Stich, Alexandr; Vimr, Vladimír; Sekyrka, Tomáš. Česká literatura od počátků k dnešku : kniha textů. 1, Od počátků do raného obrození, 9. století - 1. třetina 19. století. Praha : Nakladatelství Lidové noviny, 2000. ISBN 80-7106-285-5.
  • Lorenzová, Helena,; Petrasová, Taťána. Biedermeier v českých zemích : sborník příspěvků z 23. ročníku sympozia k problematice 19. století, Plzeň, 6.-8. března 2003. 1. vyd. Praha : KLP, 2004. ISBN 80-86791-08-4.
  • Macura, Vladimír. Znamení zrodu : české národní obrození jako kulturní typ. 2. rozšíř. vyd., v H & H 1. vyd. Jinočany : H & H, 1995. ISBN 80-85787-74-1.
  • Macura, Vladimír. Znamení zrodu a české sny. V tomto uspořádání vydání první. 2015. ISBN 978-80-200-2506-7.
  • Němcová, Božena; Adam, Robert. Korespondence I : 1844-1852. Praha : Nakladatelství Lidové noviny, 2003. ISBN 80-7106-162-X.
  • Němcová, Božena; Adam, Robert. Korespondence II : 1853-1856. Praha : Nakladatelství Lidové noviny, 2004. ISBN 80-7106-697-4.
  • Němcová, Božena; Adam, Robert. Korespondence III : 1857-1858. Vyd. 1. Praha : Nakladatelství Lidové noviny, 2006. ISBN 80-7106-764-4.
  • Němcová, Božena. Babička. Vyd. v nakl. Academia 1. Praha : Academia, 2008. ISBN 978-80-200-1600-3.
  • Otruba, Mojmír; Dobiáš, Dalibor. Hledání národní literatury. Vydání první. 2012. ISBN 978-80-200-2179-3.
  • Petrbok, Václav,; Petrasová, Taťána,; Machalíková, Pavla. Neviditelná loajalita? Rakušané, Němci, Češi v české kultuře 19. století = Unsichtbare Loyalität? Österreicher, Deutsche und Tschechen in der Kultur der böhmischen Länder des 19. Jahrhunderts : sborník příspěvků z 35. ročníku sympozia k problematice 19. století : Plzeň, 26.-28. února 2015. Vydání první. 2016. ISBN 978-80-200-2562-3.
  • Štěpánek, Vladimír. Z dějin obrozenecké literatury. 1. vyd. Praha : Československý spisovatel, 1988.
  • Tureček, Dalibor et. al. České literární romantično. Brno, 2012.
  • Tureček, Dalibor; Zajac, Peter. Český a slovenský literární klasicismus : synopticko-pulzační model kulturního jevu. První vydání. 2017. ISBN 978-80-7577-186-5.
  • Vlček, Jaroslav. Dějiny české literatury. III. Praha : Státní nakladatelství krásné literatury, hudby a umění, 1960.
  • Vlček, Jaroslav. Dějiny české literatury. II. 5. vyd. Praha : Státní nakladatelství krásné literatury, hudby a umění, 1960.
  • Vodička, Felix. Počátky krásné prózy novočeské : Příspěvek k literárním dějinám doby Jungmannovy. 1. vyd. v nakl. H & H. Jinočany : H & H, 1994. ISBN 80-85787-62-8.
  • Vyčichlo, Jaroslav; Viktora, Viktor. Jeden jazyk naše heslo buď II. Vojtěch Nejedlý : [sborník příspěvků z vědecké literární konference konané u příležitosti 230. výročí narození Vojtěcha Nejedlého : Radnice 25.-27.9.2002]. Vyd. 1. Plzeň : Studijní a vědecká knihovna Plzeňského kraje, 2003. ISBN 80-85093-76-6.
  • Wögerbauer, Michael. V obecném zájmu: cenzura a sociální regulace literatury v moderní české kultuře 1749-2014.. Praha, 2015. ISBN 978-80-200-2491-6.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Geografie se zaměřením na vzdělávání (19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Geografie se zaměřením na vzdělávání (18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Historie se zaměřením na vzdělávání (19) Kategorie: Obory z oblasti historie 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Psychologie se zaměřením na vzdělávání (16) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Psychologie se zaměřením na vzdělávání (15) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Tělesná výchova se zaměřením na vzdělávání (18) Kategorie: Tělesná kultura, tělovýchova a sport 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Vizuální kultura se zaměřením na vzdělávání (18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Hudba se zaměřením na vzdělávání (18) Kategorie: Umění a užité umění 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Hudba se zaměřením na vzdělávání (17) Kategorie: Umění a užité umění 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Anglický jazyk se zaměřením na vzdělávání (16) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Anglický jazyk se zaměřením na vzdělávání (15) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Německý jazyk se zaměřením na vzdělávání (15) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Hudba se zaměřením na vzdělávání (19) Kategorie: Umění a užité umění 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Ruský jazyk se zaměřením na vzdělávání (16) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Anglický jazyk se zaměřením na vzdělávání (18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Anglický jazyk se zaměřením na vzdělávání (17) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Německý jazyk se zaměřením na vzdělávání (16) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Hudba se zaměřením na vzdělávání (15) Kategorie: Umění a užité umění 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Český jazyk se zaměřením na vzdělávání (17) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Historie se zaměřením na vzdělávání (18) Kategorie: Obory z oblasti historie 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Anglický jazyk se zaměřením na vzdělávání (19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Tělesná výchova se zaměřením na vzdělávání (17) Kategorie: Tělesná kultura, tělovýchova a sport 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Historie se zaměřením na vzdělávání (17) Kategorie: Obory z oblasti historie 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Vizuální kultura se zaměřením na vzdělávání (17) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Ruský jazyk se zaměřením na vzdělávání (17) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Vizuální kultura se zaměřením na vzdělávání (16) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Český jazyk se zaměřením na vzdělávání (19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Tělesná výchova se zaměřením na vzdělávání (19) Kategorie: Tělesná kultura, tělovýchova a sport 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Ruský jazyk se zaměřením na vzdělávání (19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Německý jazyk se zaměřením na vzdělávání (18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Ruský jazyk se zaměřením na vzdělávání (18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Český jazyk se zaměřením na vzdělávání (16) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Hudba se zaměřením na vzdělávání (16) Kategorie: Umění a užité umění 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Vizuální kultura se zaměřením na vzdělávání (15) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Anglický jazyk se zaměřením na vzdělávání (14) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Český jazyk se zaměřením na vzdělávání (18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Vizuální kultura se zaměřením na vzdělávání (19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Německý jazyk se zaměřením na vzdělávání (19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Německý jazyk se zaměřením na vzdělávání (17) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Ruský jazyk se zaměřením na vzdělávání (1) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Historie se zaměřením na vzdělávání (16) Kategorie: Obory z oblasti historie 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Historie se zaměřením na vzdělávání (15) Kategorie: Obory z oblasti historie 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Vizuální kultura se zaměřením na vzdělávání (14) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Psychologie se zaměřením na vzdělávání (14) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní