Kultivování mluveného projevu je nedílnou součástí jazykové kultury. Základy tomuto procesu klade škola, neboť jazykový vzor, který dítěti v útlém věku poskytuje rodina, nebývá v souladu s jazykovou normou. Nároky na kultivovanost soukromé komunikace jsou malé, protože cílem je prosté dorozumění. Škola by tedy měla být místem, kde se žák učí překonat již ustálené mechanismy řeči, formulovat obsahově náročnější projev, budovat postoje k vlastní mluvě a dodržovat společenské normy ve veřejné komunikaci. Plnění tohoto cíle předpokládá vedení žáka učiteli, kteří jsou dostatečně vybaveni jak po stránce teoretické, tak i praktické, neboť jejich role je v tomto procesu nezastupitelná. Právě učitelé by se měli stát dobrým řečovým vzorem a přispět tak k péči o jazykovou kulturu nastupujících generací. Základem tohoto procesu je tedy kultivovaný projev učitele, jemuž je věnovaná nabízená disciplína.
Studijní materiály byly vytvořeny s podporou ESF projektu Západočeské univerzity v Plzni CZ.02.2.69/0.0/0.0/16_015/0002287.
Last updated:
10.08.2020