Funkci logistických služeb si často uvědomíme až v okamžiku, kdy nefungují správně, tj. např. když spotřební zboží není k dispozici na daném místě (v obchodě) či je zde v nedostatečné šíři sortimentu (druh, barva, velikost), vyskytne se momentální nedostupnost sezónního zboží, či například nemůžeme sehnat zboží propagované v reklamě.
Co v takovém případě selhalo? Nejspíše právě logistické řízení, tj. proces plánování, realizace a řízení efektivního toku a skladování zboží (služeb, informací) z místa vzniku do místa spotřeby za účelem uspokojení zákazníků.
Souhrnně, krátce a zjednodušeně - logistika je disciplína zabývající se organizováním a prováděním nevýrobních činností, která se snaží zajistit, aby
· správné zboží (služba),
· ve správné kvalitě a kvantitě bylo k dispozici
· na správném místě,
· ve správném čase a to vše
· za správnou cenu (tj. obvykle s minimální náklady).
Čím se tedy logistika vlastně zabývá? Především pohybem materiálů a zboží, (osob či dalších objektů) od zdrojů po místa konečné spotřeby (tzv. materiálovým tokem) a také pohybem informací od místa vzniku po místa využití či potřeby (tzv. informačním tokem). V některých případech lze zvlášť uvažovat i jiné toky – např. tok energií, tok obalů, tok odpadů, apod.
V rámci tohoto předmětu se seznámíte se základními principy logistického řízení se zaměřením na podnikovou sféru od zásobování, manipulaci, výrobu a distribuci včetně použití moderních informačních technologií.