Pokud by tento kurz měl mít obsažnější název, tak by se jmenoval “Pozvání do digital humanities, aneb využití digitálních nástrojů v humanitně-vědním výzkumu”. Kurz je zaprvé pozváním do diskuze o tom, jak se v posledních deseti či dvaceti letech v důsledku všudypřítomnosti počítače a internetu zásadně proměnil způsob, jakým probíhá akademický výzkum, a to i v tak tradičních disciplínách, jakými jsou humanitní vědy. Těmto tématům se budeme věnovat v úvodní části kurzu. Zadruhé a především je však kurz pozváním k rozvíjení určitého typu dovedností a způsobů uvažování, které se pojí s užíváním digitálních nástrojů s potenciálem obohatit a snad i proměnit humanitně-vědní výzkum. To vyplní druhou část kurzu. Tyto nástroje zde budou vždy představeny formou příkladů jejich konkrétního použití v humanitně-vědním výzkumu. Studenti zde budou vedeni k promýšlení toho, zda by tyto nástroje neměly jisté uplatnění i v jejich vlastním odborném směřování, tj. zejména při psaní bakalářských či magisterských diplomových prací.
Termínem digital humanities se označuje mnoho různých aktivit (viz 21 definic in Gold, 2012, s. 67-71), a to na obou úrovních, které se zrcadlí v tématech tohoto kurzu. To nás vede k potřebě vyjasnit, co zde pod termínem digital humanities budeme rozumět my. To již ostatně naznačuje podtitul onoho alternativního názvu kurzu: Budou nás zajímat nástroje, které lze přímo vztáhnout k humanitně-vědnímu výzkumu, respektive které lze použít k zodpovídání konkrétních výzkumných otázek. Z toho vyplývá, že poněkud stranou naší pozornosti zůstanou témata, jakými jsou vydávání digitálních edic, příprava virtuálních výstav či didaktika využívající interaktivních multimediálních aplikací, které jsou jinak v rámci digital humanities bohatě zastoupena (viz např. případové studie in Burdick et al., 2012).
Koncepce kurzu jako “pozvání” současně naznačuje, čím není. Kurz není úvodem do informatiky, programování ani datové vědy. Ač zde tedy budou termíny z těchto oblastí hojně používány, budou vysvětlovány jen do té míry, do jaké to studentům pomůže k pochopení širšího interdisciplinárního kontextu a budoucímu rozvíjení získaných dovedností prostřednictvím samostudia či návštěvy specializovaných předmětů vyučovaných odborníky na tyto oblasti.
Last updated:
31.08.2020