|
|
Kapitoly v knihách a zdrojích relevantní pro ASWI
Tato tabulka ukazuje, jak jsou témata přednášená v ASWI pokryta jednotlivými tituly doporučené literatury.
Viděno přes knihy
- Larman: kapitoly 2, 3, 6, 7, 9 (+11)
- Ambler: viz níže
- Berczuk: Intro, 1, 2, str. 42-44, kapitoly 5, 11+19, 14+8+13, 12, 4; 10, 18+17, 9, 15 (líp je to srozumitelné z obrázku)
Přehled - viděno přes témata přednášek
Tučně zvýrazněné jsou kapitoly/části, které velmi dobře sedí. Oddíly, které rozšiřují obzory, jsou označeny +plusem.
Téma (cca dle přednášek) |
Ambler (WoW) |
Berczuk (SCM Patterns) |
Larman (Managers guide) |
RUP Made Easy |
Online zdroje (články, blogy, OpenUP) |
Zopakování znalostí z předchozího studia: UML - opakování možností (UML není jen diagram tříd!), model vs. diagram, použití jako plán vs dokumentace, nástroje. Implementační aspekty. Role technologií, aplikační rámce a návrhové vzory, kvalita návrhu, programátorské dovednosti. Testování, druhy testů, výběr testovacích dat, specifikace testů.
|
- |
Ch. 14 |
- |
- |
a UML Tutorial by Sparx Systems (online) |
Softwarový proces. Cíl procesu ("k čemu to je"), varianty sekvenční / iterativní / agilní, lidé a role, význam artefaktů. Řízení zaměřené na eliminaci rizi, milníky a kotvy Barryho Boehma. |
Ch. 3 - Ch. 6 |
|
Ch.2 (part Iterative Development), Ch.3 (Agile .. Manifesto)
+Ch.5 (Problems with Waterfall)
|
Ch.3 |
|
Metodiky vývoje a řízení sw projektu - základní přehled Rational Unified Process, SCRUM. Synergie agilních technik pro dosažení kvalitního software. |
Ch. 6 |
|
Ch.7 (Scrum) parts 1-3, 10 (Strengths)
Ch.9 (UP) parts 1-4, 6 (Sample),
+Ch.8 (XP) parts 1-4, 9-10
+Ch.10-11 (Strengths .. History)
|
Ch.1, Ch.2, Ch.5 |
|
Iterativní vývoj. Motivace pro iterativní vývoj. Iterace: "definice", rozdíl proti fázi ŽC, vstupy a výstupy. Variace v délce a obsahu iterace, aktivity během iterací v jednotlivých fázích ŽC, extrémní případy - jednorázový vývoj, agilní přístupy.
|
|
|
Ch.2 (parts Iterative .. Timeboxed, Evolutionary [Planning] .. Specific). Ch.3 (Agile, Classification, Simple Practices .. Sustainable Discipline), Ch.6 (Summary)
+Ch.5 (Key Motivations)
|
Ch.3 |
|
Plánování a řízení iterativního projektu. Milníky a fáze, celkové zacílení projektu. Odhad pracnosti a času. Sledování a úpravy plánu.
Plán iterace, práce s ním v průběhu iterace. |
Ch. 11, Ch. 16 part, Ch. 17 part, Ch. 27
(Ch. 25 background reading)
|
|
Ch.11 (Project Management) |
Ch.12 |
|
Zahájení a úvodní studie projektu, stanovení a popis vize a rozsahu projektu, business case. Dokumentace vize, kontextové modely. |
Ch.9, Ch.13, |
|
Ch.11 part 3 (Requirements) |
Ch.6, Ch.15 |
|
Metody sběru požadavků - workshopy, průzkumy, pozorování. |
Ch.16 parts, Ch.17 parts |
|
Ch.11 part 3 (Requirements) |
Ch.15 |
|
Popis požadavků na funkčnost: textový popis, uživatelské scénáře a karty, model užití, procesní model (aktivity), model nasazení. Datově orientované požadavky: doménový model (pomocí modelu tříd), logický datový model, CRUD matice.
|
|
|
|
Ch.15 |
|
Popis dalších typů požadavků: uživatelské rozhraní, stavové chování dat/subsystému, mimofunkční charakteristiky a FURPS+, formální metody a notace.
Rozsah a hloubka popisu požadavků dle fáze a charakteru projektu, dress code formal/informal. |
|
|
|
Ch.6 |
|
Architektura sw systému: obsah (struktura + pravidla), standardní styly - vícevrstvé, servisně orientované, speciální. Dekompozice implementace: moduly a komponenty, komponentový model a vlastnosti komponenty, programování do rozhraní, přístup IoC, vazba na testovatelnost.
Pravidla a konvence projektu, význam pro vývoj.
Dokumentace architektury a 4+1 Views přístup. |
Ch.10, Ch.12, Ch.15, Ch.17 parts |
|
|
Ch.7, Ch.16 |
Brown, Seal, Annett: Software Architecture for Developers (online)
OpenUP: Concept: Software Architecture, Artifact: Software Architecture Document, Artifact: Reference Architecture, Concept: Layering, Activity: Architectural Analysis
|
Podpůrné aktivity v softwarovém procesu (dokumentace, uživatelská podpora, příprava prostředí), jejich důležitost, související role lidí a jejich skill set.
|
|
Ch. 2 |
|
Ch.9 |
|
Implementace (nasazení) produktu a procesy pro údržbu. Vyřazení produktu z provozu. |
Ch.12, Ch.17 parts, Ch.18, Ch.19, Ch.23 |
|
|
Ch.9 |
|
Konfigurační řízení, jeho cíle a úloha při vývoji software. Pojmy SCM - konfigurace, verze, změna, úložiště. Základní cyklus aktivit SCM a jejich provázanost. |
Ch.19 |
Ch. 1 |
Ch.11 (Environment) |
Ch.8 |
|
Správa změn, změna vs požadavek na změnu, Change Control Board. Vztah ke správě požadavků a údržbě software. Nástroje pro správu změn, možnosti a použití pro řízení projektu.
|
|
Ch. 11, 19 |
|
Ch.8 |
|
Správa verzí, druhy verzí a jejich použití, pojmy baseline a delta. Základní aktivity při správě verzí, použití větví a značek, vzory pro verzování. Nástroje pro správu verzí, realizace vzorů v nich. |
|
Ch. 4,12, 17, 5, 10 |
|
|
Conradi, Westfechtel: Version Models for Software Configuration Management. ACM Computing Surveys, Vol. 30, No. 2, June 1998 |
Řízení sestavení, role v iterativním vývoji, problémy a jejich řešení, vztah k ověřování kvality. Nástroje pro řízení sestavení. |
|
Ch. 8, 9, 13, 15, 6 |
|
Ch.8 |
Fowler (2006): Continuous Integration |
Jakost v oblasti software. Definice kvality (jakosti). Rekapitulace technik typu "výstupní kontrola" - testování. Preventivní techniky zajištění kvality - Faganovské inspekce, peer review, párové programování. Systémy řízení jakosti, norma ISO 9000 a model CMMI.
|
Ch.19 parts, Ch.24 parts, Ch.27 parts |
|
|
Ch.17, Ch.18 |
|
Měření software, metriky pro velikost a kvalitu produktu, diskuse o LOC, vztah k požadavkům na software. Měření procesu, metriky pro produktivitu a plánování, použití při sledování a řízení projektu. |
|
|
|
Ch.14, Ch.12 |
|
Pokrytí ASWI témat knihou Ambler: Choose your WoW
p.53 DAD Terminology
p.75-78 notation of process goal diagrams + option tables
ch4 Roles, Rights and Responsibilities = background reading
Process and lifecycle alternatives
p.54 scaling factors
p.74 fig.5.2 + p.82-83 + Fig.6.6 = overview of phases, activities/goals, iterative/agile lifecycle
p.103-104 common milestones
p.95-96 prototyping, MVP (exploratory process)
fig 6.14 + fig 6.15 how to choose the lifecycle
Planning
* ch.11 plan the release
* ch.16 address changing stakeholder needs (except Stakeholder interaction, Elicit requirements)
* ch.17 produce a potentially consumable solution - part Plan your work
* ch.25 address risk -- skim
* ch.27 part Provide transparency
Inception
* ch.9 explore scope (may skip modeling strategy and work item management)
* ch.13 develop common vision
* ch.16 parts Stakeholder interaction and Elicit requirements
* ch.17 part Explore stakeholder needs
Elaboration
* ch.10 identify architecture strategy (may skip modeling strategies, UI architecture [leave for Construction])
* ch.12 test strategy -- test teaming, development strategy, test intensity, test environment(s), test automation strategy
* ch.15 prove architecture early
* ch.17 part Explore solutoin design
Construction
* ch.12 test strategy
* ch.17 produce a potentially consumable solution - part Develop software
* ch.18 improve quality
* ch.19 accelerate value delivery
* ch.23 coordinate activities (may skip Coordinate across...)
Transition
* ch.20 ensure production readiness
* ch.21 deploy the solution
Quality
* ch. 19 part Verify quality
* ch.24 parts Identify potential improvements, Implement potential improvements
* ch.27 part Measure team
Poslední změna:
09.04.2024
|
|
|
|