|
|
KSS/PPX1
Practical training 1
Guarantors: Mgr. et Mgr. Drahomíra Franzová
|
|
|
|
„Je třeba se učit, i v praxi upevňovat to, co ses naučil.“
Seneca (římský filozof)
Praxe tvoří tradičně nedílnou součást studia oboru sociální práci. Při práci s lidmi v různých kontextech nepříznivé životní situace potřebujeme vedle teoretických poznatků také praktické zkušenosti. Jedině tak dosáhneme kýžené komplexní profesionality.
Last updated:
16.09.2021
|
|
|
|
Studenti jsou na začátku semestru rozděleni do dvou skupin, z nichž každou skupinu vede jiný vyučující (buď Mgr. Karel Řezáč, Ph.D. nebo Mgr. et Mgr. Drahomíra Franzová). Úkoly v obou skupinách jsou shodné, včetně kritérií podmiňující jejich splnění. Přiřazený vyučující vede druhé společné setkání skupiny a závěrečné supervizní setkání. Kromě prvního společného setkání proto nejsou všichni studenti společně, ale dle rozdělení do skupin účastní se setkání svým přiřazeným vyučujícím.
Pro komunikaci s vyučujícími využívejte univerzitní email a platformu google classroom předmětu odborné praxe.
Výuka kurz KSS/PPX1 je rozdělena na 2 odlišné části:
- Setkání s vyučujícími ve škole
- Výkon praxe na pracovišti organizace
Setkání s vyučujícími jsou během semestru celkem 3:
- První setkání probíhá první týden semestru v čase, který je dle rozvrhu praxi v tomto týdnu vymezen. V prvním týdnu proto ještě nejdete na pracoviště organizace, nýbrž na setkání do školy, kde se dozvíte podrobné informace o kurzu a jeho podmínkách absolvování.
- Druhé setkání probíhá přibližně v polovině semestru. V tomto týdnu se již jedná o setkání "nad rámec praxe" a je tedy uskutečněno v jiném rozvrhovaném čase tak, aby nezasahovalo do rozvrhovaných akcí jiných předmětů a praxe. Na pracoviště organizace v tomto týdnu jdete standardně dle rozvrhu. Při tomto setkání budete společně s vyučujícím reflektovat to, jak vaše praxe probíhá, jak se daří naplňovat vaše očekávání apod.
- Třetí setkání probíhá v samotném závěru semestru, tedy v poslední týden výuky. I v tomto případě, stejně jako při prvním setkání, už nejdete na pracoviště praxe, ale místo toho se účastníte závěrečného supervizního setkání, které tedy proběhne v rozvrhovaném čase praxe. Zde budete mít možnost vyzkoušet si princip supervize, kterou povede jeden z vyučujících předmětu. Supervize představuje bezpečný prostor pro sdílení a hledání odpovědí na obtížně zodpověditelné a dilematické otázky.
Výkon praxe spočívá ve vaší pravidelné docházce na pracoviště organizace, kterou jste si zvolili a na základě schválené (individuální či rámcové) smlouvy zajistili před začátkem semestru. V rámci výkonu praxe jste pro úspěšné absolvování předmětu povinni plnit zadané úkoly spojené s praxí, které jsou uvedeny v Průvodci odbornou praxí (2021) a rovněž jsou vám sděleny na prvním setkání s vyučujícími. Při výkonu praxe vyučující namátkově kontrolují vaši docházku na pracoviště kontaktováním vedoucího praxe a osobní návštěvou pracoviště výkonu praxe! Z tohoto důvodu důrazně varujeme před nezodpovědnou docházkou na pracoviště. Toto varování se netýká vašeho práva na plnění praxe v nerozvrhovaném termínu, o kterém však musí být vedoucí praxe na pracovišti informován.
Last updated:
28.08.2024
|
|
|
|
Course annotation
KSS/PPX1
-IS/STAG
The aim of professional practice is to provide students with experience in performing social work. During practice in various types of institutions and organizations, students apply the acquired knowledge and skills and develop the competencies necessary for performing social work. Detailed information on professional practices is available in regularly updated syllabi and the Practice Guide.
Practice subjects are always accompanied by an introductory, ongoing and final practice meeting, where teachers supervise the course and content of the practice. For these purposes, students are divided into groups among teachers so that an individualized approach is maintained. Practices can also be consulted and supervised individually.
Practices are based on the competency model according to Havrdová (1999), where students are guided to acquire professional competencies: (1) Contribute to the work of the organization; (2) Professional growth; (3) Developing effective communication; (4) Orientation in the client's situation and planning of progress; (5) Support and assistance for self-sufficiency; (6) Intervention and provision of services. Teachers verify the successful process of acquiring professional competencies based on the following mandatory course tasks: (a) implementation of the internship (80 teaching hours of internship); (b) preparation of an internship diary; (c) submission of a final internship evaluation; (d) preparation of a written paper (case study focused on the assigned competency); (e) participation in group meetings. Individual competencies are systematically linked to individual internship subjects so that each internship includes the specifics resulting from a particular competency. Written papers are assigned during the introductory meeting and their assignment is also published in detail in the regularly updated syllabi and the Internship Guide.
Continuous internships are performed during the summer/winter semester. Students are allocated a range of time in the schedule when they can do internships. This schedule is not binding and students can do internships on any dates - the number of hours completed is decisive.
Continuous internships are carried out in the first two weeks of classes in the summer semester, when the start of other classes is postponed by these two weeks to a later date. This schedule is not binding and students can do the internship on any dates - the number of hours completed is decisive.
The student's study internships are based on an individual internship plan that the student creates in the first year of study as part of the KSS/PPP subject - Preparation for internship. This plan reflects the rules of study practices, which consist of the obligation to complete practice in 3 different types of workplaces (counseling / care / prevention / state administration / other) during the study, in 3 different forms (residential / outpatient / field) and with 3 different target groups (endangered families and children / homeless people / people at risk of poverty / people with mental illness / people with disabilities / people with addictions / people in crisis situations / sick / unemployed / members of minorities / at-risk children and youth / seniors / dying / refugees / abused persons / other vulnerable groups). |
|
|
|
|
Zdroj studijních informací
Hlavním zdrojem informací o kurzu jsou pro studenty/ky tyto stránky předmětu na courseweru. Dění v kurzu a nejaktuálnější informace pak naleznete v google classroom, na který tato stránka odkazuje. Jako studující máte povinnost pravidelně sledovat stránky coursewaru, google classroom i váš univerzitní email. Doporučuji zapnout si v nastavení google classroom oznámení emailem (návod zde). Dále prosím sledujte též aktuality na webu katedry (zde).
Vše řešte včas
Pokud studující z vážných důvodů nemohou odevzdat úkol či se nemohou na určenou prezentaci své práce nemohou dostavit, jsou povinni to oznámit e-mailem vyučující - nejpozději do 48 hodin od ukončení neschopnosti a poté neschopnost důvěryhodným způsobem doložit. Pokud studující vyučujícímu důvod své nepřítomnosti včas neoznámí, nebo pokud svou nepřítomnost řádně nedoloží, ztrácí nárok na náhradní možnost získání zápočtu. Pokud máte s něčím obtíž, včas o tom komunikujte. Většina záležitostí má nějaké řešení, někdy však časově omezené, proto začínejte problémy řešit včas.
Pravidla pro komunikaci s vyučujícími
Pro e-mailovou komunikaci s vyučujícím využívají studující vždy svůj oficiální univerzitní e-mail a do předmětu uvádějí zkratku předmětu (KSS/USP apod.). V emailu se vždy podepište a uveďte, ze kterého ročník aktuálně jste. Používáním univerzitního emailu také eliminujete riziko, že mail bude detekován jako spam a bude automaticky vyřazen.
Upozornění:
Na fakultě funguje systém zapisování zápočtů a známek do Portálu 3+7+7, kdy je povinností studentky či studenta si po každém zápočtu či zkoušce zkontrolovat jeho zapsání do Portálu! Studující, kteří v tomto semestru budou absolvovat státní závěrečnou zkoušku, nechť se včas domluví s přednášející na termínu splnění zápočtu a zkoušky.
Last updated:
15.09.2023
|
|
|
|
|
|
News
|
Aktualizace stránek
|
28.08.2024, 20:53
|
Stránky jsou aktuální pro zimní semestr roku 2024/2025
|
|
|
|
|
|
|