Každý člověk má touhu odhalovat tajemství. Někdo ve větší míře, někdo v menší. Lákají nás věci neznámé, věci dosud nepoznané, takové, které jsou skryté. Věřím, že každý z vás pociťuje lehké napětí, když se objeví něco, čemu nerozumí a chtěl by tomu "přijít na kloub". Protože člověk je bytost značně záhadná a komplikovaná, jejíž chování nelze ve větší míře předpovídat, představuje velmi vhodný objekt k odhalování tajemství. Učitel, který pracuje s lidmi celý život, by tedy měl mít touhu pochopit člověka ještě ve větší míře. Porozumět chování žáka by se měl snažit každý učitel. V zahraniční literatuře je problematika tělesné výchovy řazena do takzvaných "behaviorálních věd", tedy věd o chování. Proto každý učitel tělesné výchovy musí být vybaven dovednostmi a znalostmi, které mu umožní chování žáků poznávat, zkoumat. Existuje řada metod, technik, způsobů a nástrojů, které mu v tom mohou pomoci. Abychom se všichni dobrali podobných výsledků, musíme dodržovat určitá pravidla a metodiky. A právě tomu by vás měl naučit tento předmět.
Postupně se naučíme vymezit problém, připravit výzkumný plán, pracovat s literaturou, udělat rešerši, vybrat vhodné metody sběru dat, navrhnou testy, vyhodnotit výsledky diskutovat je a přijmout závěry. Naučíme se připravit historický, deskriptivní, korelační a experimentální výzkum. A na závěr se seznámíme s formálními náležitostmi diplomových prací.
Práce nás tedy čeká hodně, ale měla by být využitelná v praxi, a hlavně měla by nám pomoci v poznání, jací jsou naši žáci, a jak na ně při vyučování působíme.
Last updated:
11.09.2009