|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KTV / DI3ZS
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KTV
/
DI3ZS
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Didaktika 3 TV ZŠ
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
16 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Uvést studenty do problematiky plánování a organizování výuky tělesné výchovy na základní škole včetně analýzy vyučovacího procesu spojené s hodnocením a diagnostikou. Objasnit studentům problematiku právních podmínek a legislativy procesu školní Tv. Vysvětlit způsoby a možnosti optimalizace a efektivizace ve vyučování Tv, posoudit zdravotní aspekty školní Tv a vymezit problematiku didaktiky aplikované tělesné výchovy. Na základě předmětové praxe na cvičné škole aplikovat předem strukturovanou reflexi vyučovacího procesu v realizaci vyučovací jednotky Tv na základní škole.
|
Požadavky na studenta
|
- aktivní docházka do výuky na cvičné škole s plněním dílčích úkolů - chronometráž, sledování TF, hospitace, videozáznam (80 %),
- zpracování seminární práce (plán tematického celku),
- návrh motivace k pohybové aktivitě (zadání úkolů pro žáka ZŠ a jejich vyhodnocení - možno formou např. projektu),
- samostatný didaktický výstup na cvičné základní škole s využitím různých vyučovacích metod s důrazem na diagnostiku a hodnocení žáky v TV,
- písemný zápočtový test,
- ústní zkouška.
|
Obsah
|
1. Plánování v tělovýchovném procesu.
2. Plán tématického celku.
3. Právní podmínky Tv procesu.
4. Legislativa v procesu školní Tv.
5. Netradiční způsoby výuky školní Tv.
6. Didaktická technika ve vyučovacím procesu školní Tv.
7. Pohybově rekreační programy vhodné pro různé věkové skupiny.
8. Optimalizace a efektivizace ve vyučování Tv.
9. Kinestetický učební styl.
10.Didaktické zásady ve vyučovacím procesu Tv.
11.Didaktika aplikované tělesné výchovy.
12.Zdravotní aspekty školní TV, prevence a řešení úrazů ve školní Tv.
13. Gradace výstupové praxe studentů na cvičné základní škole s plněním dílčích úkolů - chronometráž, sledování TF, hospitace, videozáznam. Autoevaluace a předem strukturovaná reflexe výstupové praxe v návaznosti na znalosti a dovednosti získané v předmětech KTV/DI1ZS, DI2ZS, PPX.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Studentům je k dispozici kurz v Moodle se všemi podstatnými informacemi a materiály
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
Doc. PaedDr. Jaromír Votík, CSc. (100%),
-
Přednášející:
Mgr. Petr Valach, Ph.D. (70%),
Doc. PaedDr. Jaromír Votík, CSc. (30%),
-
Vede seminář:
Mgr. Tereza Fajfrlíková (33%),
Mgr. Gabriela Kavalířová, Ph.D. (33%),
Mgr. Petra Špottová, Ph.D. (34%),
|
Literatura
|
-
Základní:
Kostková, J. Didaktika školní tělesné výchovy. Praha: SPN, 1981.
-
Základní:
Rychtecký, Antonín; Fialová, Ludmila. Didaktika školní tělesné výchovy. Praha : Karolinum, 1995. ISBN 80-7184-127-7.
-
Základní:
Vilímová, Vlasta. Didaktika tělesné výchovy. Vyd. 2., pĹeprac., (1. vyd. v MU). Brno : Masarykova univerzita, 2009. ISBN 978-80-210-4936-9.
-
Základní:
Sýkora, František; Kostková, Jarmila; Vorlíček, Václav. Didaktika tělesné výchovy : učební text pro posl. stud. oboru tělesná výchova a sport. Praha : SPN, 1985.
-
Základní:
Plíva, M. Klasifikace ve školní TV. Praha, 1989.
-
Základní:
Janík, Tomáš. Metodologické problémy výzkumu didaktických znalostí obsahu. Brno: Paido, 2008. ISBN 978-80-7315-165-2.
-
Základní:
Slavík, J., Hajerová-Mullerová, L., Soukupová, P. et al. Reflexe a hodnocení kvality výuky. Plzeň: Západočeská univerzita, 2019.
-
Doporučená:
David Kirk, Doune Macdonald, Mary O'Sullivan. Handbook of Physical Education. ISBN 9781446206997.
-
Doporučená:
Kyriacou, Chris. Klíčové dovednosti učitele : cesty k lepšímu vyučování. Praha : Portál, 1996. ISBN 80-7178-022-7.
-
Doporučená:
Metodický portál KTV.
-
Doporučená:
Čapek Robert. Moderní didaktika: lexikon výukových a hodnoticích metod. Praha, 2015. ISBN 978-80-247-3450-7.
-
Doporučená:
Hošek, V, Rychtecký, A. Motorické učení. Praha, UK, 1975.
-
Doporučená:
Choutka, M., Brklová, D., Votík, J. Motorické uučení v tělovýchovné a sportovní praxi. Plzeň: FPE, 1999.
-
Doporučená:
Whitehead, Margaret. Physical literacy. 2011. ISBN 978-0-415-48743-6.
-
Doporučená:
Fromel, K. Programované vyučování v TV. Olomouc, 1984.
-
Doporučená:
Perič, T. Sportovní příprava dětí. Praha: Grada, 2004.
-
Doporučená:
Cangelosi, James S. Strategie řízení třídy : jak získat a udržet spolupráci žáků při výuce. Vyd. 3. Praha : Portál, 2000. ISBN 80-7178-406-0.
-
Doporučená:
Mužík, Vladislav. Tělesná výchova a zdraví : zdravotně orientované pojetí tělesné výchovy pro 1. stupeň ZŠ. 1. vyd. Olomouc : Hanex, 1997. ISBN 80-85783-17-7.
-
Doporučená:
Hníždilová, M. Tělovýchovné chvilky. Brno, 2006.
-
Doporučená:
Jonášová, D., Michálková, J., Mužík, V. Učení v pohybu aneb výuka pro neposedy. Brno: MU, 2006.
-
Doporučená:
Lochmanová, L., Mazal, F. Učitel tělesné výchvy mezi paragrafy. Olomouc: Hanex, 1998.
-
Doporučená:
Frömel, Karel. Vyučovací jednotka tělesné výchovy : Určeno pro stud. tělesné výchovy. 1. vyd. Olomouc : Univ. Palackého, 1983.
-
Doporučená:
Fosterová, R., Hantingerová, K. 85 her pro zlepšení kondice dětí. Praha: portál, 1997.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
|
13
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
30
|
Projekt individuální [40]
|
15
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
15
|
Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
|
15
|
Celkem
|
114
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
užívat znalosti získané v průběhu studia do své pedagogické činnosti (zejména z předmětu KTV/DI1ZS, KTV/PPX, KTV/DI2ZS) |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
aplikovat dovednosti získané v průběhu studia do své pedagogické činnosti (zejména z předmětu KTV/DI1ZS, KTV/PPX, KTV/DI2ZS) |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
vymezit problematiku právních a legislativních podmínek ve vyučovacím procesu školní TV |
vysvětlit využití didaktických zásad ve vyučování školní TV |
objasnit problematiku aplikované tělesné výchovy a zařazování kinestetického učebního stylu |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
objasnit právní podmínky i možnosti učitele v tělovýchovných procesech na základní škole |
používat aktivně základní prvky optimalizace a efektivizace ve vyučování tělesné výchovy |
zdůvodnit hodnocení a klasifikaci v tělovýchovném procesu |
aplikovat prvky diagnostiky motorických schopností a dovedností do výuky TV na ZŠ |
používat nejmodernější didaktickou techniku, připravovat poutavé učební činnosti v TV na základní škole |
sestavit různé typy plánů a zařadit je jako praktickou pomoc pro systematiku práce učitele TV |
objektivizovat a optimalizovat vyučovací proces TV na základě získaných dat v rámci výstupové praxe (předem strukturovaná reflexe) |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Test, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Sebehodnocení, |
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Skupinová výuka, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Demonstrace dovedností, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Individuální konzultace, |
Diskuse, |
|
|
|
|