|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KTV / ZAPA
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KTV
/
ZAPA
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Základy aplikovaných pohybových aktivit
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Cvičení
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
20 / -
|
0 / -
|
2 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Uvést studenty do základní problematiky v oboru tělesné výchovy a sportu osob s různým typem postižení. Charakterizovat a rozdělit jednotlivé typy postižení. Představit studentům možnosti pohybové rekreace a sportu osob s postižením. Zdůraznit základní aspekty integrace osob s postižením v rámci pohybové rekreace a sportu. Upozornit na sociální význam integrace od útlého věku. Systematizovat poznatky z oboru fyziologie, psychologie, sociologie a pedagogiky sportu na podmínky rekreační tělesné výchovy a sportu a aplikovat je v tomto oboru. Postihnout hlavní psycho-sociální aspekty tělesné výchovy a sportu postižených osob. Umět indikovat a upravit pohybový režim vzhledem k individuálním možnostem postiženého.
|
Požadavky na studenta
|
Zápočtové požadavky:
1. Každý student analyzuje dostupnost a možnosti pohybové rekreace a sportu osob s vybraným zdravotním postižením v Plzni či v místě svého bydliště (zadávání témat proběhne na prvním semináři).
2. Zpracuje a konzultuje písemnou přípravu na cvičební jednotku věnovanou pohybové aktivitě či terapii u jedinců s vybraným typem postižení.
3. Prakticky v malých skupinkách realizuje dle témat praktický výstup, prezentuje absolvovaný výstup na závěrečném semináři včetně fotodokumentace akce a zhodnotí jej.
Zkouškové požadavky:
Kombinovaná zkouška z probraného učiva - písemný test předchází ústní zkoušce.
|
Obsah
|
1. Úvod do předmětu základy aplikovaných pohybových aktivit, rozdělení didaktických výstupů, 2. Aplikované pohybové aktivity pro jedince s tělesným postižením - pomůcky, psychologické a sociální aspekty, specifika integrace, 3. Aplikované pohybové aktivity pro jedince se zrakovým postižením - pomůcky, psychologické a sociální aspekty, specifika integrace, 4. Aplikované pohybové aktivity pro jedince se sluchovým postižením - pomůcky, psychologické a sociální aspekty, specifika integrace, 5. Aplikované pohybové aktivity pro jedince s mentálním postižením - pomůcky, psychologické a sociální aspekty, specifika integrace, 6. Aplikované pohybové aktivity pro jedince s poruchami autistického spektra princip vizualizace a strukturalizace, didaktické a psychologické aspekty, integrace, 7. Aplikované pohybové aktivity pro jedince s různými typy zdravotního postižení onkologická anamnéza, metabolický syndrom, 8. Individuální vzdělávací plán žáka se speciálními potřebami v TV, 9. Možnosti terapií v péči o jedince se speciálními potřebami (canisterapie, hipoterapie, muzikoterapie), 10. Sportovní a pohybové aktivity jedinců s postižením, Paralympijské hry, Speciální olympiády, 11. Možnosti inkluze žáka se speciálními potřebami, peer tutoring, 12. Organizace pracující s jedinci se zdravotním postižením, 13. Prezentace a zhodnocení didaktického výstupu.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Studentům je k dispozici kurz v Google Classroome se všemi podstatnými informacemi a materiály.
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
APA Olomouc.
-
Základní:
Ješina, O. & Kudláček, M. Aplikovaná tělesná výchova. Olomouc, 2011.
-
Základní:
Hayley Fitzgerald. Disability and Youth Sport. Oxon, 2009. ISBN 0415470412.
-
Základní:
Karásková, V. Kapitoly z teorie a didaktiky aplikované tělesné výchovy..
-
Základní:
Kudláček, Martin. Základy aplikovaných pohybových aktivit. 1. vyd. Olomouc : Univerzita Palackého v Olomouci, 2013. ISBN 978-80-244-3954-9.
-
Rozšiřující:
Panská, Svatava. Aplikované pohybové aktivity osob se sluchovým postižením. 1. vyd. Olomouc : Univerzita Palackého v Olomouci, 2013. ISBN 978-80-244-3655-5.
-
Rozšiřující:
Ješina, O. Aplikované pohybové aktivity v zimní přírodě..
-
Rozšiřující:
Janečka, Z., Ješina, O. et al. Vybrané outdoor aktivity jinak zrakově disponovaných osob v letní přírodě..
-
Rozšiřující:
www.handicapsports.cz
-
Doporučená:
Kudláček, M., & Ješina, O. Integrace žáků s tělesným postižením do školní tělesné výchovy..
-
Doporučená:
Válková, Hana. Teorie aplikovaných pohybových aktivit pro užití v praxi I. 1. vyd. Olomouc : Univerzita Palackého v Olomouci, 2012. ISBN 978-80-244-3163-5.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
39
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
30
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
40
|
Celkem
|
109
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
prokázat vstupní znalosti z anatomie, fyziologie, kompenzačních pohybových aktivit a teorie pohybové rekreace |
implementovat znalosti z předchozího studia do didaktického procesu integrace osob s různým postižením |
teoreticky rozebrat problematiku handicapu a jinakosti u různých věkových skupin |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
aplikovat a implementovat praktické dovednosti z předchozího studia do aktivního didaktického procesu zpřístupnění pohybových aktivit osobám s postižením |
projevit chuť, empatii a vstupní motivaci přijmout jinakost |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
orientovat se v základních pojmech z oboru aplikovaných pohybových aktivit a používat je v podmínkách tělesné výchovy a sportu postižených osob |
syntetizovat a vhodně užívat dříve získané znalosti z oborů psychologie, pedagogiky, zdravotní TV a teorie pohybové rekreace v problematice handicapů |
vyhledávat v odborné literatuře pojmy propojující jednotlivé oblasti péče o handicapované a vhodně je používat |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
prakticky využívat aplikovaných pohybových aktivit v rámci tělesné výchovy a sportu postižených osob. |
sestavit, obhájit a vést didaktický výstup s ohledem na individuální zvláštnosti cvičících jedinců s různými typy postižení |
cvičební jednotku prezentovat a zpětnovazebně zhodnotit z hlediska funkčního, psychologického a sociálního |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Test, |
Seminární práce, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Sebehodnocení, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s diskusí, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Samostudium, |
Prezentace práce studentů, |
Individuální konzultace, |
Diskuse, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Projektová výuka, |
Samostatná práce studentů, |
|
|
|
|