|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KEP / MMP
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KEP
/
MMP
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Modelování multifyzikálních problémů
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Cvičení
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština, Angličtina
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
75 / -
|
0 / -
|
1 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština, Angličtina
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
KEI/SNEI, KET/SNTME, KEV/SNVSE
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Aplikovat teoretické znalosti získané při studiu teoretické elektrotechniky, fyziky a mechaniky. Aplikovat základní metody numerické matematiky na praktické úlohy. Tyto problémy budou řešeny numericky a modelovány pomocí počítače v některém z programů pro simulaci fyzikálních polí. Optimalizovat provozní parametry a tvar typických zařízení používaných v elektrotechnické praxi.
|
Požadavky na studenta
|
Zápočet:
- znalost odpřednášené a procvičené látky
- napsání kontrolních testů a získání požadovaného množství bodů
- vypracování zadaných domácích prací
- aktivní účast na cvičení
Zkouška:
Znalost odpřednášené a procvičené látky.
|
Obsah
|
1. Modelování v elektrotechnických aplikacích, definování základních pojmů.
2. Numerické metody - přehled (ODR, PDR, MKD, MKP, integrální rovnice).
3. Elektrostatické a proudové pole, diferenciální rovnice, okrajové podmínky, ukázka aplikací.
4. Elektromagnetické harmonické pole (nízké frekvence), diferenciální rovnice, okrajové podmínky, ukázka aplikací.
5. Elektromagnetické harmonické pole (vysoké frekvence), diferenciální rovnice, okrajové podmínky, ukázka aplikací.
6. Homogenní vedení, harmonický ustálený stav, rázové jevy.
7. Teplotní pole, diferenciální rovnice, okrajové podmínky, ukázka aplikací.
8. Sdružené úlohy elektromagnetického a teplotního pole, formy sdružení.
9. Strukturální analýza, modální analýza, vibrace
10. Pole termoelastických deformací - sdružení pole deformací a teplotního pole, ukázky aplikací.
11. Analýza výsledků a kalibrace modelů.
12. Optimalizační úlohy - metody, lokální a globální algoritmy, kriteriální funkce.
13. Optimalizační úlohy - multikriteriální úlohy, omezení, řešitelnost a použitelnost.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
Prof. Ing. Pavel Karban, Ph.D. (100%),
-
Přednášející:
Prof. Ing. Pavel Karban, Ph.D. (60%),
Doc. Ing. Václav Kotlan, Ph.D. (40%),
-
Cvičící:
Prof. Ing. Pavel Karban, Ph.D. (100%),
Doc. Ing. Václav Kotlan, Ph.D. (20%),
Ing. Jiří Kuthan (40%),
Ing. Iveta Petrášová, Ph.D. (100%),
Ing. Karel Slobodník, Ph.D. (40%),
Ing. Ondřej Sodomka (100%),
|
Literatura
|
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
16
|
Příprava na laboratorní měření, zpracování výsledků [1-8]
|
4
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
30
|
Příprava na dílčí test [2-10]
|
6
|
Kontaktní výuka
|
52
|
Celkem
|
108
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
ovládat základní metody analýzy elektromagnetického pole a počítačového řešení fyzikálních polí |
vysvětlit základy teorie elektromagnetického, elektrostatického a proudového pole, teplotního pole a strukturální mechaniky |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
modelovat chování typických zařízení používaných v elektrotechnice |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru., |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
orientovat se v základních metodách počítačového řešení fyzikálních polí |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
formulovat vybrané problémy pomocí okrajových úloh pro potenciál včetně okrajových podmínek |
analyzovat jednoduché praktické problémy z oblasti elektromagnetického a teplotního pole |
řešit, s pomocí počítače, jednoduché praktické problémy z oblasti elektromagnetického a teplotního pole |
ověřit experimentálně získané výsledky |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Seminární práce, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Test, |
Seminární práce, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Řešení problémů, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Laboratorní praktika, |
Individuální konzultace, |
|
|
|
|