|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KEV / AVSE
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KEV
/
AVSE
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Automatizace ve výkon. sys. a elektroen.
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Název dlouhý
|
Automatizace ve výkonových systémech a elektroenergetice
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
5
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
3
[HOD/TYD]
Cvičení
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština, Angličtina
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
78 / -
|
1 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština, Angličtina
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
seznámit studenty s problematikou automatizovaných systémů řízení a komunikace používaných v systémech inteligentních budov a výkonových systémech
představit vybrané klíčové součásti, které se v těchto systémech využívají, jako jsou mikroprocesory, programovatelné logické automaty PLC, komunikační sběrnice a protokoly, a dále systémy, kde jsou tyto součásti využívány jako část celku, tedy systémové instalace, osvětlovací soustavy či autonomní zdroje elektrické energie
ukázat v širších souvislostech, jak tyto dílčí součásti a podcelky zapadají do celkového konceptu energeticky účinných a inteligentních staveb
|
Požadavky na studenta
|
Požadavky na zápočet: 100% účast na cvičení, naprogramování zadaných úloh s mikrokontrolérem a PLC, formou diskuze během cvičení prokázání znalosti probrané problematiky.
Požadavky na zkoušku: znalost probrané látky na přednáškách i cvičeních, zkouška písemná a ústní.
|
Obsah
|
1. Základy Automatizační techniky - úvod, význam malých automatizačních prostředků. Kontaktová logika - obvody se spínači, logické funkce,časové relé, liniové schéma.
2. PLC - úvod do problematiky, typické aplikace, HW koncepce, I/O rozhraní, HMI, metody programování.
3. Mikrokontroléry - úvod do problematiky mikrokontrolérů, použití, struktura procesoru, princip registrů, paměť programu a dat, konfigurace procesoru. Opakování základů C, základní struktura programu, postup kompilace programu.
4. Mikrokontroléry - typy periferií procesoru, použití (ADC, DAC, I/O, timer, komunikační periferie - SCI, SPI, CAN). Aplikace běžící v reálném čase, problematika přerušení.
5.Komunikace - prokoly Modbus RTU, Modbus TCP/IP, CANbus, EherCAT, SCI, SPI.
6. Základy Průmyslové automatizace - architektura a topologie SKŘ pro průmyslové aplikace, DCS, HSI.
7. Úvod do inteligentních staveb pro bytové a komerční účely. Koncepce energeticky úsporné budovy.
8. Možnosti automatizace, měření a regulace - systémové instalace, možnosti řízení osvětlovacích soustav. Sběr naměřených hodnot (vodoměr, kalorimetr a elektroměr), DEMO příklad inteligentní stavby.
9. Úvod do technologie inteligentních staveb pro bytové a komerční účely - energetická bilance, výpočet energetické bilance, měření tepelných úniků staveb, termovize, akumulace tepelné energie.
10. Fotovoltaické systémy a OZE jako autonomní zdroje elektrické energie pro inteligentní elektroinstalaci - možnosti začlenění FVE do řídicího systému budovy s ohledem na maximální využití elektrické energie, využití akumulace elektrické energie a ostrovní provoz budovy, spolupráce hybridní FVE a dobíjecí stanice pro elektromobily.
11. Tepelná čerpadla a OZE jako autonomní zdroje tepla pro inteligentní stavby - možnosti integrace zdrojů do řídicího systému budovy s ohledem na maximální využití tepla.
12. Možnosti propojení jednotlivých systémů.
13. Koncepce energeticky úsporné budovy - možnosti využití automatizace v objektech.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Studentům jsou k dispozici elektronické verze přednášek distribuované v rámci MS Teams pro každý akademický rok.
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
Ing. Jan Michalík, Ph.D. ,
-
Přednášející:
Ing. Milan Bělík, Ph.D. (53%),
Ing. Jan Michalík, Ph.D. (31%),
Ing. Martin Sirový, Ph.D. (16%),
-
Cvičící:
Ing. Bedřich Bednář, Ph.D. (14%),
Ing. Milan Bělík, Ph.D. (16%),
Ing. Štěpán Janouš, Ph.D. (14%),
Ing. Patrik Kalaj (100%),
Ing. Tomáš Košan, Ph.D. (14%),
Ing. Jan Michalík, Ph.D. (14%),
Ing. Jiří Očenášek (100%),
Ing. Martin Sirový, Ph.D. (14%),
Mgr. Eduard Ščerba, Ph.D. (100%),
Ing. Jan Štěpánek, Ph.D. (14%),
Ing. et Ing. Martin Vinš (100%),
|
Literatura
|
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na laboratorní měření, zpracování výsledků [1-8]
|
8
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
40
|
Příprava na dílčí test [2-10]
|
12
|
Celkem
|
60
|
Kombinovaná forma studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
E-learning [dáno e-learningovým kurzem]
|
45
|
Kontaktní výuka
|
20
|
Celkem
|
65
|
Prezenční forma studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
39
|
Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
|
26
|
Celkem
|
65
|
|
Předpoklady
|
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: je otevřený k využití různých postupů při řešení problémů, nahlíží problém z různých stran, |
bc. studium: efektivně využívá moderní informační technologie, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
orientovat se v obecné problematice inteligentních budov z pohledu celku i jednotlivých komponent |
popsat základní funkce a strukturu mikrokontoléru a možnosti jeho použití |
popsat vybrané periferie mikroprocesoru, vysvětlit jejich funkci a způsob použití |
vysvětlit probrané komunikačních sběrnice a protokoly |
popsat obecnou strukturu a funkci PLC |
orientovat se v problematice systému KNX, vysvětlit jeho principy a možnosti využití |
orientovat se v systémech a možnostech automatizace pro bytové a komerční účely |
orientovat se v problematice autonomních zdrojů energie pro bytové i komerční účely |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
naprogramovat jednoduchý program v jazyce C v mikroprocesoru |
naprogramovat jednoduchý program v PLC |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Písemná zkouška, |
Ústní zkouška, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Písemná zkouška, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Písemná zkouška, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Laboratorní praktika, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Cvičení (praktické činnosti), |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Samostudium, |
Samostatná práce studentů, |
|
|
|
|