|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KKY / LŘS
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KKY
/
LŘS
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Lineární řídicí systémy
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
3
[HOD/TYD]
Cvičení
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština, Němčina
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
1 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština, Němčina
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
KKY/AŘI, KKY/SZTŘ, KKY/TŘSZ
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je, aby student
- získal přehled o úlohách automatického řízení, o struktuře regulačních
obvodů a o základních typech dynamických i nedynamických regulátorů.
- dokázal formulovat a analyzovat reálný problém regulace, uměl formulovat požadavky na
kvalitu řízení v časové i frekvenční oblasti
- byl schopen použít vhodné metody pro návrh spojitých i číslicových
regulátorů
- byl schopen analýzy nelineárních dynamických systémů a základní orientace v problémech jejich
řízení.
|
Požadavky na studenta
|
Studenti musí vyřešit řadu úloh tématicky vázaných na přednášenou látku. Dále musí vypracovat semestrální práci, obhájit ji a doplnit nezbytými komentáři.
Předmět je zakončen kombinovanou zkouškou.
|
Obsah
|
Typy regulačních úloh, omezení na dosažitelnou kvalitu regulace. Číslicové řídicí systémy, vzorkování a rekonstrukce signálu. Diskretizace spojitých lineárních dynamických systémů. Matematické modely, experimentální identifikace systému. Regulace na konstantní hodnotu, problémy sledování a kompenzace poruch, regulační obvod s jedním a dvěma stupni volnosti. Základní typy regulátorů. Metody syntézy v časové a frekvenční oblasti, umístitelnost pólů. Rekonstruktory stavu, dynamický kompenzátor. Nelineární dynamické systémy, harmonická linearizace. Ljapunovova teorie stability.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Studentům je k dispozici kurz v Google Classroom se všemi podstatnými informacemi a materiály.
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
39
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
20
|
Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
|
13
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
30
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
10
|
Celkem
|
112
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
disponovat základními znalostmi z matematiky |
disponovat základními znalostmi z fyziky |
disponovat základními znalostmi z lineární algebry |
disponovat základními znalostmi z výpočetní techniky |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
matematicky formulovat zadaný problém |
samostatně pracovat v SW nástrojích Matlab a Simulink |
využívat elementární znalosti z matematiky a fyziky k popisu jevů probíhajících v dynamických systémech |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
využívat metody matematicko-fyzikálního modelování |
identifikovat model systému na základě experimentu |
formulovat požadavky na chování a vlastnosti regulačního procesu při současném respektování omezení |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
vytvořit matematický model reálného systému matematicko-fyzikálním modelováním nebo identifikací na základě naměřených dat |
zvolit optimální metodu pro řešení dané úlohy návrhu regulačního obvodu |
ověřit funkčnost návrhu regulátoru, případně navrhnout variantní řešení |
řešit dílčí problémy, které jsou spojeny s řízením nelineárních systémů |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Test, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Kombinovaná zkouška, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Samostudium, |
Samostatná práce studentů, |
Individuální konzultace, |
Diskuse, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Laboratorní praktika, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Řešení problémů, |
Demonstrace dovedností, |
|
|
|
|