|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KEE / ELE
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KEE
/
ELE
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Elektrárny klasické
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
5
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
3
[HOD/TYD]
Cvičení
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština, Angličtina
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
9 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština, Angličtina
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
KEV/SNAVS
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Seznámit studenty s energetickou, provozní, environmentální a ekonomickou problematikou transformace primárních energetických zdrojů na elektřinu v tepelných elektrárnách. Porozumět problematice tepelných výpočtů elektráren, možnostem zvyšování účinnosti produkce elektřiny. Ohodnotit výrobu elektřiny z hlediska nákladového a environmentálního.
Seznámit studenty s problematikou zaměřenou na elektrická zařízení klasických a jaderných tepelných elektráren, osvětlit jejich elektrická schémata, vlastní spotřebu el. energie, konstrukci, provoz a řízení alternátorů a elektrárenských bloků, plus jejich poruchové stavy.
|
Požadavky na studenta
|
Zápočet: Prokázání schopnosti aplikovat znalosti z látky probírané na přednáškách během výpočtového cvičeních, popřípadě zpracování seminární práce zaměřené na výpočet proudových a napěťových poměrů ve vlastní spotřebě elektrárny.
Zkouška: Prokázání znalosti látky probírané na přednáškách a soustředění, obsažené v dodaných podkladech, popřípadě další doporučené literatuře. Zkouška sestává z počátečního testu a následné ústní zkoušky s písemnou přípravou.
|
Obsah
|
1. Principy přeměny energie v tepelných elektrárnách, transformační řetězce, porovnání účinností jednotlivých fází výroby páry.
2. Rankine-Clausiův (R-C) termodynamický oběh parních elektráren, výpočet jeho účinnosti a její možné zvyšování, stanovení množství provozních látek, změna provozních parametrů, přihřívání páry, regenerativní ohřev napájecí vody.
3. Protitlaký termodynamický cyklus a teplárenství, ORC, plynové, kombinované a paroplynné oběhy pro výrobu elektrické energie.
4. Jaderné elektrárny a termodynamické oběhy v JE, typy jaderných reaktorů, princip odvodu tepla z jaderného reaktoru.
5. Stanovení nákladových a environmentálních toků ve výrobním systému elektrárny, provoz elektrárenských bloků, jejich nasazování k pokrytí spotřeby elektrické energie, regulace a řízení provozu tepelných elektráren.
6. Členění topologie elektrické části elektráren. Elektrická schémata klasických, jaderných a vodních elektráren. Koncepce napěťových hladin, vyvedení výkonu a napájení vlastní spotřeby.
7. Rozdělení vlastní spotřeby elektrické energie elektráren a její charakter pro jednotlivé druhy elektráren. Zdroje vlastní spotřeby pracovní, záložní, doběhové, nouzové a zajištěné. Dimenzování velikosti zdrojů vlastní spotřeby, jejich minimální potřebný zkratový výkon a kontrola pro najíždění velkých pohonů i samonajíždění.
8. Charakter pohonů a dalších spotřebičů ve vlastní spotřebě elektráren, volba parametrů pro pohony, stanovení doby rozběhu soustrojí a kontrola na oteplení při rozběhu. Specifické poměry při nesymetrických poruchách na vyvedení výkonu a ve vlastní spotřebě plus vliv konfigurace transformátorů na omezení nesymetrie.
9. Turboalternátory a hydroalternátory velkých blokových jednotek, jejich specifika, metody chlazení, základní měřené charakteristiky a technické parametry. Matematický model a fázorový diagram synchronního stroje. Dodávaný výkon, parametry a chování alternátoru při přechodných dějích.
10. Budící soustavy alternátoru a jejich klíčové parametry. Nezávislé a závislé budící systémy, rotační, statické, kroužkové a bezkartáčové budící soustavy alternátorů.
11. Systémy odbuzování alternátoru - odbuzovač s paralelním odporem, se zhášecí komorou a invertorovým chodem řízeného budícího sytému. Konstrukční provedení vyvedení výkonu alternátoru a koncept zapouzdřených vodičů.
12. Metody najíždění a fázování alternátoru, jejich limitní podmínky a systém používaných automatik. Limitní pracovní oblast alternátoru v rovině činného a jalového výkonu, základní podmínky a kritérium stabilního dodávky výkonu alternátorem.
13. Práce alternátoru za nestandardních synchronních podmínek a asynchronní chod alternátoru. Souvislost s řízením elektrizační soustavy, regulací napětí, kmitočtu a předávaných výkonů v propojené ES.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
Doc. Ing. Karel Noháč, Ph.D. ,
-
Přednášející:
Doc. Ing. Emil Dvorský, CSc. (40%),
Doc. Ing. Karel Noháč, Ph.D. (60%),
-
Cvičící:
Doc. Ing. Emil Dvorský, CSc. (100%),
Doc. Ing. Karel Noháč, Ph.D. (50%),
Ing. Lenka Raková, Ph.D. (50%),
|
Literatura
|
-
Základní:
Horlock, J. H. Combined power plants : including combined cycle gas turbine plants. 1st ed. Oxford : Pergamon Press, 1992. ISBN 0-08-040502-9.
-
Základní:
Grigsby, Leonard L. Electric power generation, transmission, and distribution. 3rd ed. Boca Raton : CRC Press, 2012. ISBN 978-1-4398-5628-4.
-
Základní:
Dvorský, Emil; Hejtmánková, Pavla; Kocmich, Martin. Elektrárny : základy výroby elektrické energie : příklady. 1. vyd. Plzeň : Západočeská univerzita, 1994. ISBN 80-7082-133-7.
-
Základní:
Dvorský, Emil; Hejtmánková, Pavla. Elektrárny : zvyšování účinnosti přeměn energie v tepelných elektrárnách : příklady. 1. vyd. Plzeň : ZČU, 1999. ISBN 80-7082-523-5.
-
Základní:
Beran, Miloš. Elektrická zařízení tepelných elektráren. 1. vyd. Plzeň : VŠSE, 1988.
-
Základní:
Jaroslav Doležal; Jiří Šťastný; Jan Špetlík; Stanislav Bouček; Zbyněk Brettschneider. Jaderné a klasické elektrárny. Praha, 2011. ISBN 978-80-01-04936-5.
-
Základní:
Máslo, Karel; Vrba, Miroslav; Švejnar, Pavel; Haňka, Ladislav; Veleba, Jan; Chladová, Miloslava; Sadecký, Bohumil; Mach, Veleslav; Brettschneider, Zdeněk; Hruška, Zdeněk. Řízení a stabilita elektrizační soustavy. Praha, 2013. ISBN 978-80-260-44671-.
-
Základní:
Tůma, Jiří,; Martínek, Zbyněk,; Tesařová, Miloslava,; Chemišinec, Igor. Security, quality and reliability of electrical energy. Praha : Conte, 2007. ISBN 978-80-239-9056-0.
-
Základní:
Lindsley, David; Grist, John. Thermal Power Plant Control and Instrumentation: The control of boilers and HRSGs (Energy Engineering) 2nd Edition. The Institution of Engineering and Technology, 2018. ISBN 978-1785614194.
-
Základní:
Liu, Xingrang; Bansal, Ramesh. Thermal Power Plants, Modeling, Control, a Efficiency Improvement. United States: Taylor & Francis Inc, 2016. ISBN 9781498708227.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
|
40
|
Kontaktní výuka
|
55
|
Příprava na dílčí test [2-10]
|
5
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
40
|
Účast na exkurzi [reálný počet hodin - max. 8h/den]
|
3
|
Celkem
|
143
|
|
Předpoklady
|
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
orientovat se v elektrických a mechanických schématech |
vypočítat základní ustálené veličiny charakterizující ustálený stav elektro-magnetických a mechanických systémů |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru., |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
vymezit metody chlazení alternátorů |
určit dodávané výkony synchronního alternátoru a oblasti stability jeho chodu |
klasifikovat budící a odbuzovací soustavy alternátoru |
porovnat metody najíždění a fázování alternátoru |
vymezit pracovní oblast turboalternátoru v rovině činného a jalového výkonu |
určit pracovní podmínky asynchronního chodu synchronního generátoru |
vysvětlit základní principy řízení elektrizační soustavy, regulaci kmitočtu a velikosti napětí |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
provádět energetické bilance tepelných elektráren, stanovit cenu elektřiny z elektrárny, množství emisního znečištění |
vypočítat tepelné schema elektrárny a stanovit energetickou náročnost jednotlivých okruhů elektrárny |
navrhnout elektrické schéma elektrárny na základě aplikace získaných teoretických poznatků |
sestavit rozdělení vlastní spotřeby elektrárny do skupin a vypočítat potřebné velikosti zdrojů vlastní spotřeby |
stanovit dobu rozběhu pohonů a zkontrolovat jejich oteplení |
sestavit základní rovnice a fázorový diagram synchronního generátoru v ustáleném chodu |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Test, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Průběžné hodnocení, |
Seminární práce, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Cvičení (praktické činnosti), |
Exkurze, soustředění, výuka v terénu, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Cvičení (praktické činnosti), |
|
|
|
|