|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KEE / ETP1
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KEE
/
ETP1
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Elektrotepelné procesy 1
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Cvičení
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština, Angličtina
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
15 / -
|
0 / -
|
1 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština, Angličtina
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
KEE/SNEE
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Hlavním cílem předmětu je poskytnout studentům jasný a logický výklad způsobů sdílení tepla a principů efektivních přeměn elektrické energie na užitečné teplo pro účely technologických aplikací a pro účely vytápění a rekuperaci v budovách. Konkrétně bude výklad zaměřen na fyzikální podstatu principů sdílení tepla vedením, prouděním a sáláním a jejich uplatnění v současných průmyslových aplikacích. U principů přeměn elektrické energie na užitečné teplo se bude výklad týkat zejména ohřevů indukčních, odporových, obloukových, dielektrických, mikrovlnných, plazmových, elektronových a laserových.
|
Požadavky na studenta
|
Zápočet: Aktivní účast na cvičeních (max. 1 omluvená absence), včasné odevzdání řádně vypracovaných protokolů z měření a referátu, absolvování zápočtového testu (min. na 70%).
|
Obsah
|
1) Sdílení tepla vedením
2) Sdílení tepla prouděním
3) Sdílení tepla sáláním
4) Využití způsobů sdílení tepla při vytápění, větrání a rekuperování budov
5) Fyzikální principy přeměn elektrické energie v užitečné teplo - el. ohřevy odporové
6) Průmyslové aplikace el. ohřevů odporových
7) Fyzikální principy přeměn elektrické energie v užitečné teplo - el. ohřevy indukční
8) Průmyslové aplikace el. ohřevů indukčních pro technologické ohřevy
9) Průmyslové aplikace el. ohřevů indukčních pro účely tavení, tavení materiálů ve studeném kelímku
10) Fyzikální principy přeměn elektrické energie v užitečné teplo - el. ohřevy dielektrické a mikrovlnné a jejich průmyslové aplikace
11) Fyzikální principy přeměn elektrické energie v užitečné teplo - el. ohřevy obloukové a plazmové a jejich průmyslové aplikace
12) Fyzikální principy přeměn elektrické energie v užitečné teplo - el. ohřevy elektronové a laserové a jejich průmyslové aplikace
13) Výhody elektrotepelných aplikací, možnosti optimalizace elektrotepelných aplikací, elektrické napájecí zdroje pro elektrotepelná zařízení, hodnocení kriteriem 3E
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Studentům je k dispozici kurz v Google Classroom a Moodle se všemi podstatnými informacemi a materiály.
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Rudnev, Valery,Totten George E. AMS Handbook, Volume 4C: Induction Heating and Heat Treatment Hardcover. ASM International, 2014. ISBN 978-1627080125.
-
Základní:
Halliday, David; Resnick, Robert; Walker, Jearl; Obdržálek, Jan; Dub, Petr. Fyzika : vysokoškolská učebnice obecné fyziky. Část 2, Mechanika - Termodynamika. Brno : VUTIM, 2000. ISBN 80-214-1868-0.
-
Základní:
Rudnev, Valery. Handbook of induction heating (Manufacturing Engineering and Materials Processing) 2nd. CRC Press, 2017. ISBN 978-1466553958.
-
Základní:
Lupi, Sergio; Forzan, Michele; Aliferov, Aleksandr. Introductionand Direct Resistance Heating. New York : Springer. ISBN 978-3-319-03478-2.
-
Doporučená:
Langer-Kožený. El. tepelná zařízení indukční. skripta VŠSE, 1982.
-
Doporučená:
Langer, Emil. Elektrotepelná technika. 1. vyd. Plzeň : VŠSE, 1969.
-
Doporučená:
Rada, Josef. Elektrotepelná technika. 1. vyd. Praha : SNTL, 1985.
-
Doporučená:
Langer, Emil. Elektrotepelná technika. část I, II, Společné základy, elektrické pece odporové. 2. vyd. Plzeň : VŠSE, 1974.
-
Doporučená:
Hradílek, Zdeněk. Elektrotepelná zařízení. 1. vyd. Praha : IN-EL, 1997. ISBN 80-902333-2-5.
-
Doporučená:
Langer, Emil; Kožený, Jiří. Elektrotepelná zařízení indukční : základy teorie, výpočty a konstrukce. 1. vyd. Plzeň : VŠSE, 1982.
-
Doporučená:
Kegel, K. Elektrowärme. Theorie und Praxis. Cornelsen Verlag GmbH + C, 1994. ISBN 377360355X.
-
Doporučená:
Rudnev, Valery. Handbook of induction heating. New York : Marcel Dekker, 2003. ISBN 08247-0848-2.
-
Doporučená:
Starck, Axel von; Mühlbauer, Alfred; Kramer, Carl. Handbook of thermoprocessing technologies : fundamentals, processes, components, safety. Essen : Vulkan-Verlag, 2005. ISBN 3-8027-2933-1.
-
Doporučená:
Linda, Josef; Mühlbacher, Jan. Návody ke cvičení z elektrického tepla II. 1. vyd. Plzeň : ZČU, 1993. ISBN 80-7082-088-8.
-
Doporučená:
Racknagel, Hermann; Sprenger, Eberhard; Schramek, Ernst-Rudolf. Taschenbuch für Heizung und Klimatechnik einschliesslich und Kältetechnik. 69. Aufl. München : Oldenbourg, 1999. ISBN 3-486-26215-7.
-
Doporučená:
Langer, Emil. Teorie indukčního a dielektrického tepla. Praha : Academia, 1979.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na laboratorní měření, zpracování výsledků [1-8]
|
8
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
10
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
30
|
Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
|
26
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
12
|
Celkem
|
112
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
vysvětlit základní fyzikální zákony z oblasti elektrotechniky |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
aplikovat středoškolskou i vysokoškolskou matematiku a fyziku na řešenou problematiku |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
mgr. studium: srozumitelně shrnou názory ostatních členů týmu, |
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru., |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
definovat způsoby sdílení tepla |
definovat hlavní principy přeměn elektrické energie v užitečné teplo |
vysvětlit energetické nároky při výrobě tepla |
popsat princip otopných a rekuperačních systémů |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
stanovit obecně tepelný tok rovinnou a válcovou stěnou v ustáleném stavu |
stanovit účinnost používaných tepelných zdrojů pro přípravu potravin |
posoudí vhodnost topného systému pro vytápění daného objektu |
vybrat vhodný zdroj elektrického tepla pro realizaci daného průmyslového ohřevu |
změřit účinnost elektrických sálavých panelů |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory, |
mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Průběžné hodnocení, |
Individuální prezentace, |
Test, |
Písemná zkouška, |
Ústní zkouška, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Individuální prezentace, |
Test, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Individuální prezentace, |
Test, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s demonstrací, |
Přednáška s diskusí, |
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Samostudium, |
Individuální konzultace, |
Exkurze, soustředění, výuka v terénu, |
Laboratorní praktika, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Řešení problémů, |
Samostatná práce studentů, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s demonstrací, |
Přednáška s diskusí, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Samostudium, |
Samostatná práce studentů, |
Demonstrace dovedností, |
Laboratorní praktika, |
Řešení problémů, |
Individuální konzultace, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Řešení problémů, |
Samostudium, |
Samostatná práce studentů, |
|
|
|
|