|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KEE / TVN2
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KEE
/
TVN2
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Technika vysokého napětí 2
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Cvičení
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština, Angličtina
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
18 / -
|
7 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština, Angličtina
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
KEE/SNPRS
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je seznámit studenty s aktuálními informacemi o směrech vývoje v testování vn zařízení. Vysvětlit význam metodiky zkoušek vysokým napětím pro další provoz vn zařízení v širších souvislostech, zejména s ohledem na výpovědi schopnost výsledků ve vztahu k typu a konstrukci izolačního systému, typu namáhání a způsobu vyhodnocení dat. Vysvětlit význam výzkumných testů na modelech nebo testů s nestandardním typem zkušebního napětí. Ukázat některé další vysokonapěťové aplikace a jejich využití.
|
Požadavky na studenta
|
Znalost přednášené problematiky, experimentální měření ve vn laboratoři, analýza výsledků prezentovaná v referátu včetně stručné rešerše dané problematiky.
|
Obsah
|
1. Význam napěťových zkoušek pro provoz, výrobu, vývoj a výzkum vysokonapěťových zařízení.
2. Možnosti generování vysokého napětí pro standardní aplikace a výzkum v závislosti na charakteru zátěže - střídavé napětí.
3. Možnosti generování vysokého napětí pro standardní aplikace a výzkum v závislosti na charakteru zátěže - impulzní napětí.
4. Problematika HVDC a UVDC přenosových systémů, napěťové zkoušky DC prvků.
5. Návrh napěťových děličů - dynamická odezva, odezva na skok, vliv konstrukce na přesnost.
6. Požadavky na hardwarové a softwarové vybavení pro zkoušky vysokým napětím, standardní metody, výzkumné aplikace.
7. Napěťové zkoušky v řízených klimatických podmínkách.
8. Přechodné jevy na vedení a jejich interakce se zařízeními vysokého napětí, vliv tvaru přepětí na chování izolace.
9. Testy proudovými impulzy, zkoušky pro GIS, přepětí s velmi rychlým čelem, OLI, OSI.
10. Kombinované a složené napěťové namáhání izolačního systému, požadavky na zkušební systém.
11. Elektrická pevnost plynu v závislosti na geometrii uspořádání a tlaku, prostorový náboj v plynných izolantech.
12. Vybrané vysokonapěťové aplikace - ochrana před bleskem.
13. Vybrané vysokonapěťové aplikace - lékařství, technologie pro materiály, automobilový průmysl.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Studenti mají k dispozici kurz v Moodle. Materiály obsahují všechny informace ze základního kurzu a rozšířené pasáže zaměřené na modely a experimentální testy pro vysokonapěťové aplikace v oblasti výzkumu.
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
Doc. Ing. Eva Müllerová, Ph.D. ,
-
Přednášející:
Ing. Petr Martínek, Ph.D. (40%),
Doc. Ing. Eva Müllerová, Ph.D. (60%),
Ing. Filip Zmeko (100%),
-
Cvičící:
Ing. Miroslav Hromádka, Ph.D. (100%),
Ing. Tereza Krejnická (100%),
Ing. Petr Martínek, Ph.D. (100%),
Doc. Ing. Eva Müllerová, Ph.D. (100%),
Ing. Mikhail Olkhovskiy (100%),
|
Literatura
|
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na laboratorní měření, zpracování výsledků [1-8]
|
8
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
30
|
Celkem
|
38
|
Prezenční forma studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
39
|
Celkem
|
39
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
charakterizovat dielektrické materiály |
popsat vlastnosti a aplikační využití materiálů pro elektroizolační systémy silnoproudých zařízení |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
vysvětlit chování dielektrik a izolantů v elektrickém poli |
aplikovat postupy zpracování a analýzy dat |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
stanovit podmínky a požadavky pro volbu zkušebního postupu |
posoudit vliv parametrů a tvaru zkušebního napětí včetně nestandardních aplikací |
vysvětlit pravidla pro volbu měřicího systému a zpracování dat |
vysvětlit význam napěťových zkoušek zařízení vn v souvislosti s typem izolačního systému a dalšími diagnostickými postupy |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
navrhnout metodiku zkoušky podle účelu zkoušky a typu zkoušeného objektu |
navrhnout vhodný napěťový dělič pro danou aplikaci |
analyzovat data z testů pro výzkum a vývoj |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Individuální prezentace, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Individuální prezentace, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Samostatná práce studentů, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Cvičení (praktické činnosti), |
Laboratorní praktika, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Samostatná práce studentů, |
|
|
|
|