|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KEP / ED
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KEP
/
ED
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Elektrodynamika
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Cvičení
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština, Angličtina
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
101 / -
|
0 / -
|
2 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština, Angličtina
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
KEP/SBTE
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Seznámit studenty se základními zákony elektromagnetického pole vyjádřenými Maxwellovými rovnicemi v integrálním a diferenciálním tvaru, naučit řešit okrajové úlohy pro potenciály a používat počítačové aplikace pro řešení fyzikálních polí. Pochopit jevy v nestacionárním elektromagnetickém poli, zejména fyzikální podstatu skinefektu a šíření elektromagnetických vln.
|
Požadavky na studenta
|
Zápočet (účast na cvičení je povinná):
- napsání kontrolních testů a získání požadovaného množství bodů
- vypracování zadaných domácích prací
- účast na cvičení v laboratoři a odevzdání výsledků v požadované formě do týdne po konání cvičení
- aktivní účast na cvičení
Zkouška:
- znalost odpřednášené a procvičené látky.
|
Obsah
|
1. Nestacionární Maxwellovy rovnice v integrálním a diferenciálním tvaru. Elektrodynamické potenciály.
2. Maxwellovy rovnice pro časově harmonicky proměnné elektromagnetické pole. Energetická bilance elektromagnetického pole. Poyntingův vektor.
3. Speciální metody řešení polí. Integrální výrazy pro potenciály. Metoda zrcadlení. Výpočet provozních parametrů (odpor, kapacita, indukčnost) pro typická uspořádání.
4. Okrajové úlohy a jejich formulace. Stacionární tvar parciálních diferenciálních rovnic pro potenciál.
5. Analytické řešení jednoduchých okrajových úloh v planární, osové a kulové symetrii.
6. Numerické řešení okrajových úloh. Metoda konečných diferencí.
7. Pokročilé metody pro řešení okrajových úloh.
8. Homogenní přenosové vedení. Základní rovnice pro časoprostorové rozložení napětí a proudu.
9. Homogenní přenosové vedení v ustáleném harmonickém stavu.
10. Elektromagnetické vlnění.
11. Šíření rovinné, válcové a kulové vlny volným prostorem. Dopad vlny na rozhraní.
12. Základní druhy antén. Blízké a vzdálené pole. Vyzařovací charakteristiky.
13. Základní typy vlnovodů, charakteristické kmity.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
Prof. Ing. Pavel Karban, Ph.D. ,
-
Přednášející:
Prof. Ing. Zdeňka Benešová, CSc. (100%),
Prof. Ing. Ivo Doležel, CSc. (100%),
Ing. Roman Hamar, Ph.D. (100%),
Prof. Ing. Pavel Karban, Ph.D. (100%),
-
Cvičící:
Prof. Ing. Pavel Karban, Ph.D. (100%),
Ing. Jan Kaska (100%),
Ing. Marcela Ledvinová, Ph.D. (60%),
Doc. Ing. David Pánek, Ph.D. (20%),
Ing. Iveta Petrášová (20%),
Ing. Ondřej Sodomka (100%),
|
Literatura
|
-
Doporučená:
Mayer, Daniel. Aplikovaný elektromagnetizmus : úvod do makroskopické teorie elektromagnetického pole pro elektrotechnické inženýry. 1. vyd. České Budějovice : Kopp, 2012. ISBN 978-80-7232-424-8.
-
Doporučená:
John David Jackson. Classical Electrodynamics. 2009. ISBN 978-8126510948.
-
Doporučená:
Edward M. Purcell. Electricity and Magnetism. 2013. ISBN 978-1107014022.
-
Doporučená:
Sedlák, Bedřich; Štoll, Ivan. Elektřina a magnetismus. První elektronické vydání (Čtvrté vydání, v Nakladatelství Karolinum třetí). 2017. ISBN 978-80-246-3146-2.
-
Doporučená:
Halliday, David; Resnick, Robert,; Walker, Jearl,; Dub, Petr. Fyzika. 2., přeprac. vyd. Brno : VUTIUM, 2013. ISBN 978-80-214-4123-1.
-
Doporučená:
David J. Griffiths. Introduction to Electrodynamics. 2017. ISBN 978-1108420419.
-
Doporučená:
Benešová, Zdeňka; Mayer, Daniel. Základní příklady z teorie elektromagnetického pole. 1. vyd. Plzeň : Západočeská univerzita, 2001. ISBN 80-7082-818-8.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na laboratorní měření, zpracování výsledků [1-8]
|
5
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
20
|
Příprava na dílčí test [2-10]
|
5
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
30
|
Celkem
|
60
|
Kombinovaná forma studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
E-learning [dáno e-learningovým kurzem]
|
36
|
Kontaktní výuka
|
16
|
Celkem
|
52
|
Prezenční forma studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
52
|
Celkem
|
52
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
ovládat základní zákony a principy stacionárního elektromagnetického pole |
ovládat základy vektorové analýzy, integrální počet, diferenciální rovnice |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
ovládat běžně dostupnou výpočetní techniku |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části, |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
charakterizovat fyzikální podstatu elektromagnetických jevů |
vysvětlit základní metody pro analýzu elektromagnetických jevů |
shrnout základní jevy nestacionárního elektromagnetického pole |
popsat vlnové procesy na vedení a ve volném prostředí |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
pracovat s počítačovým programem pro analýzu elektromagnetických jevů |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Test, |
Seminární práce, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Řešení problémů, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Cvičení (praktické činnosti), |
|
|
|
|