|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KEP / TEL3
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KEP
/
TEL3
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Teoretická elektrotechnika 3
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
5
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Cvičení
3
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština, Angličtina
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
179 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština, Angličtina
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
KEP/SBTE
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Obeznámit studenty se základními vlastnostmi a zákony stacionárního elektromagnetického pole, elektrostatického a proudového pole. Vysvětlit Ampérův zákon. Definovat vztahy a postupy výpočtu kapacity a indukčnosti, výpočet odporu, kapacity a indukčnosti pro jednoduchá uspořádání. Porozumět analogii elektrických a magnetických obvodů a metodám pro jejich řešení. Definovat síly a energie v elektrickém a magnetickém poli. Uvést a vysvětlit odlišnosti nestacionárního magnetického pole. Vysvětlit Faradayův indukční zákon a povrchový jev.
|
Požadavky na studenta
|
Zápočet:
- napsání kontrolních testů a získání požadovaného množství bodů
- vypracování zadané semestrální práce
- účast na cvičení v laboratoři a odevzdání výsledků v požadované formě do týdne po konání cvičení
- aktivní účast na cvičení
Zkouška:
Znalost odpřednášené a procvičené látky.
|
Obsah
|
1. Základní veličiny a klasifikace elektromagnetických polí. Maxwellovy rovnice v integrálním tvaru pro stacionární EMP. Elektrostatické pole, vlastnosti EP - elektrostatická indukce a polarizace.
2. Coulombův zákon, skalární elektrický potenciál, kapacita. Analýza jednoduchých elektrostatických polí a výpočet kapacity.
3. Energie a síly v elektrickém poli. Elektrické proudové pole - vlastnosti.
4. Elektrický odpor, Jouleovy ztráty. Analýza jednodušších proudových polí, zemnící elektrody.
5. Magnetické stacionární pole, vlastnosti MP, analýza jednodušších magnetických polí.
6. Princip superpozice, statická definice indukčnosti. Analýza magnetických polí včetně výpočtu magnetického indukčního toku a indukčností.
7. Energie a síly ve stacionárním magnetickém poli. Energetická definice indukčnosti.
8. Magnetické obvody. Metody analýzy magnetických obvodů. Výpočet indukčností cívek.
9. Analogie ve stacionárním EMP (elektrické pole v dielektriku a vodivém prostředí, magnetické pole). Vektorový magnetický potenciál.
10. Nestacionární elektromagnetické pole. Maxwellovy rovnice pro časově harmonicky proměnné elektromagnetické pole.
11. Faradayův indukční zákon. Indukované napětí.
12. Energetická bilance elektromagnetického pole. Poyntingův vektor. Povrchový jev - fyzikální výklad.
13. Povrchový jev - matematický model a výpočet hloubka vniku..
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Studentům jsou k dispozici prezentace v el. podobě. Tyto obsahují všechny základní informace a doplňující ukázky a příklady.
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
Doc. Ing. Václav Kotlan, Ph.D. ,
-
Přednášející:
Prof. Ing. Zdeňka Benešová, CSc. (100%),
Doc. Ing. Václav Kotlan, Ph.D. (100%),
Ing. Marcela Ledvinová, Ph.D. (100%),
-
Cvičící:
Ing. Roman Hamar, Ph.D. (25%),
Doc. Ing. Václav Kotlan, Ph.D. (100%),
Ing. Marcela Ledvinová, Ph.D. (100%),
Ing. Iveta Petrášová, Ph.D. (100%),
Ing. Iveta Petrášová (25%),
Ing. Karel Pospíšil (25%),
Ing. Petr Stašek (100%),
|
Literatura
|
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na laboratorní měření, zpracování výsledků [1-8]
|
8
|
Příprava na dílčí test [2-10]
|
5
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
20
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
40
|
Celkem
|
73
|
Kombinovaná forma studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
E-learning [dáno e-learningovým kurzem]
|
45
|
Kontaktní výuka
|
20
|
Celkem
|
65
|
Prezenční forma studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
65
|
Celkem
|
65
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
ovládat soustavy diferenciálních rovnic, nelineární algebraické rovnice, integrální počty, funkce více proměnných, diferenciální a integrální počet více proměnných, vektorovou analýzu |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
vyčíslit numerické výsledky |
řešit soustavy diferenciálních rovnic |
řešit funkce více proměnných |
řešit nelineární algebraické rovnice |
aplikovat vektorovou analýzu |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: rozumí sdělením různého typu v různých komunikačních situacích, správně interpretuje přijímaná sdělení a věcně argumentuje; v nejasných nebo sporných komunikačních situacích pomáhá dosáhnout porozumění, |
bc. studium: je otevřený k využití různých postupů při řešení problémů, nahlíží problém z různých stran, |
bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice, |
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
vysvětlit teorii stacionárního magnetického pole, elektrostatického a proudového pole |
charakterizovat vlastnosti a uvést základní veličiny a zákonitosti stacionárního magnetického pole, elektrostatického a proudového pole |
charakterizovat odlišnosti nestacionárního magnetického pole |
vysvětlit Faradayův indukční zákon a povrchový jev |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
vyřešit základní konfigurace stacionárního magnetického pole, elektrostatického a proudového pole |
vypočítat kapacitu a indukčnost pro základní geometrická uspořádání |
řešit síly v elektrickém a magnetickém poli |
spočítat energii elektrického a magnetického pole |
odvodit a určit síly a energie v elektrickém a magnetickém poli |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Seminární práce, |
Test, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Test, |
Seminární práce, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Seminární práce, |
Test, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Laboratorní praktika, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Cvičení (praktické činnosti), |
Řešení problémů, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Individuální konzultace, |
|
|
|
|