|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KET / MOTP
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KET
/
MOTP
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Modelování a optimalizace techn. procesů
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Název dlouhý
|
Modelování a optimalizace technologických procesů
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Cvičení
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština, Angličtina
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
7 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština, Angličtina
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
KET/SNRTP
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je seznámit studenty s metodikami a nástroji využívaných pro modelování a optimalizaci technologických procesů. Studenti získají přehled o metrikách a hodnocení podnikových procesů a osvojí si modelovací techniky a nástroje, včetně metodik reengineeringu podnikových procesů. Další důležitá témata budou agilní metody a problematika hodnotového toku. Popsané metody a nástroje lze využít při řízení výroby v elektrotechnickém průmyslu.
|
Požadavky na studenta
|
Předmět je zakončen zkouškou. Do výsledku zkoušky se započítávají dílčí výsledky získané během semestru.
Absolvování testu v rámci cvičení, prezentace semestrálního projektu.
Ústní zkouška.
|
Obsah
|
Přednášky:
1) Proces, jeho vlastnosti, identifikace, popis, podnikové procesy
2) Metriky a hodnocení podnikových procesů (přístupy k monitorování, úrovně hodnocení procesů)
3) Techniky a nástroje modelování procesů (procesní mapa, diagram datových toků, EPC)
4) Techniky a nástroje modelování procesů (BPMN, BPEL, Unified Modelling Language, Petriho sítě)
5) Metodika ARIS a její nástroje I
6) Metodika ARIS a její nástroje II
7) Hodnotový tok (Value Added Index, tvorba mapy, průběžná doba výroby, přidaná hodnota, nepřidaná hodnota)
8) Reengineering podnikových procesů (metodiky procesního reengineeringu, metodika Hammer, Champy, metodika T. Davenporta)
9) Reengineering podnikových procesů (metodika Manganelli a Klein, metodika Kodak)
10) Metody a nástroje pro optimalizaci technologických procesů (PDCA, Kaizen, 5S, TOC, DBR)
11) Simulace a plánování výrobní linky (návrh, výpočet, layout, uspořádání, metoda SMED)
12) Agilní metody a Scrum Proces
13) Implementace procesního řízení
Cvičení:
1) Úvod, organizace předmětu, podmínky zápočtu, zadání semestrální práce
2) Praktická cvičení pomocí softwaru ARIS
3) Praktická cvičení pomocí softwaru ARIS
4) Praktická cvičení pomocí softwaru Enterprise Architect
5) Praktická cvičení pomocí softwaru Enterprise Architect
6) Praktická cvičení pomocí softwaru Attis
7) Prezentace semestrální práce
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
Ing. Tomáš Řeřicha, Ph.D. ,
-
Přednášející:
Ing. Tomáš Řeřicha, Ph.D. (80%),
Doc. Ing. Jiří Tupa, Ph.D. (20%),
-
Cvičící:
Ing. Jiří Navrátil, Ph.D. (20%),
Ing. Tomáš Řeřicha, Ph.D. (60%),
Ing. Michal Švehla (20%),
|
Literatura
|
-
Základní:
Davis, Rob. ARIS design platform : advanced process modelling and administration. London : Springer, 2008. ISBN 978-1-84800-110-7.
-
Základní:
Allweyer, Thomas. BPMN 2.0 - Introduction to the Standard for Business Process Modeling. Books on Demand, 2016. ISBN 9783837093315.
-
Základní:
Mašín, Ivan. Mapováni hodnotového toku ve výrobních procesech. Liberec, 2003. ISBN 80-902235-9-1.
-
Základní:
Řepa, Václav. Podnikové procesy : procesní řízení a modelování. 2., aktualiz. a rozš. vyd. Praha : Grada Publishing, 2007. ISBN 978-80-247-2252-8.
-
Základní:
Hammer, Michael; Champy, James. Reengineering - radikální proměna firmy : manifest revoluce v podnikání. 3. vyd. Praha : Management Press, 2000. ISBN 80-7261-028-7.
-
Základní:
Svozilová, Alena. Zlepšování podnikových procesů. 1. vyd. Praha : Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3938-0.
-
Rozšiřující:
Ashmore, Sondra; Runyan, Kristin. Introduction to Agile Methods. Addison-Wesley Professional, 2014. ISBN 978-0321929563.
-
Rozšiřující:
Basl, Josef; Glasl, Vít; Tůma, Miroslav. Modelování a optimalizace podnikových procesů. Plzeň : Západočeská univerzita, 2002. ISBN 80-7082-936-2.
-
Rozšiřující:
Košturiak, Ján; Frolík, Zbyněk. Štíhlý a inovativní podnik. Praha : Alfa Publishing, 2006. ISBN 80-86851-38-9.
-
Rozšiřující:
Erlach, Klaus. Value stream design : the way towards a lean factory. Berlin : Springer, 2013. ISBN 978-3-642-12568-3.
-
Doporučená:
Davis, Rob, Brabander, Eric. ARIS Design Platform - Getting Started with BPM. Springer, Londýn, 2007. ISBN 978-1-84628-612-4.
-
Doporučená:
Fiala, Josef; Ministr, Jan. Průvodce analýzou a modelováním procesů : [rozvoj lidských zdrojů v malých a středních podnicích]. Ostrava : Vysoká škola báňská - Technická univerzita Ostrava, 2003. ISBN 80-248-0500-6.
-
Doporučená:
Tomek, Gustav; Vávrová, Věra. Řízení výroby. Praha : Grada, 2000. ISBN 80-7169-955-1.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
10
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
35
|
Celkem
|
45
|
Kombinovaná forma studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
E-learning [dáno e-learningovým kurzem]
|
27
|
Kontaktní výuka
|
12
|
Celkem
|
39
|
Prezenční forma studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
|
26
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Celkem
|
52
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
popsat základní statistické metody |
popsat postup výroby základních elektronických zařízení |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
používat výpočetní techniku, zejména SW Word a Excel |
sestavit a vyřešit soustavu rovnic o více neznámých |
analyzovat a porozumět odbornému textu a dále s ním pracovat |
používat základní statistické metody |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
mgr. studium: dle rámcového zadání a přidělených zdrojů koordinují činnost týmu, nesou odpovědnost za jeho výsledky, |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru., |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
pochopit základy procesního řízení |
popsat hodnocení a metriky podnikových procesů |
pochopit metodiku ARIS |
vysvětlit problematiku mapování hodnotového toku |
vysvětlit metodiky reengineeringů podnikových procesů |
popsat metody a nástroje pro optimalizaci technologických procesů |
shrnout agilní metody |
popsat postup Implementace procesního řízení |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
vyhledat potřebný materiál a informace k řešené problematice |
interpretovat odbornou literaturu a aplikovat prostudované řešení na daný problém |
komunikovat s cílem motivovat a řídit lidské zdroje |
aplikovat nástroje modelování procesů |
využívat metodiku ARIS |
využívat mapování hodnotového toku |
pochopit principy reengineeringu |
využívat agilní techniky |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování, |
mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Seminární práce, |
Ústní zkouška, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Ústní zkouška, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Cvičení (praktické činnosti), |
Výuka podporovaná multimédii, |
Samostatná práce studentů, |
Prezentace práce studentů, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Cvičení (praktické činnosti), |
Prezentace práce studentů, |
|
|
|
|