|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KET / SMT
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KET
/
SMT
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Senzory a měřicí technika
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
Písemná
|
Forma zakončení
|
Písemná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Cvičení
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština, Angličtina
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
57 / -
|
0 / -
|
2 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština, Angličtina
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
KEI/SNAEI, KET/SNTDE, KEV/SNEP, KEV/SNRVM
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Obeznámit studenty s principy měření vybraných elektrických a neelektrických veličin. Vysvětlit problematiku snímačů těchto veličin, popsat jejich vlastnosti. Popsat způsoby měření výstupního signálu snímačů a jeho následného zpracování a přenosu. Objasnit problematiku měření stejnosměrných a střídavých napětí, proudů a výkonů a zejména jejich mezních hodnot. Vysvětlit principy snímačů teploty, průtoku, polohy, vzdálenosti, úhlu natočení, tlaku, vibrací a hluku. Uvedené způsoby měření a snímání daných veličin budou popsány v návaznosti na komerčně dostupné typy senzorů, tak aby studenti získali přehled pro realizaci konkrétních aplikací.
|
Požadavky na studenta
|
Podmínky na zápočet: 1) účast na cvičeních 100% 2) absolvování všech plánovaných úloh 3) úspěšné absolvování závěrečného testu
|
Obsah
|
1) Metrologické parametry snímačů (statické chyby, dynamické vlastnosti).
2) Formy výstupů měřené veličiny, obvody pro zpracování výstupních signálů vybraných typů senzorů. Inteligentní senzory - struktura, standardizovaná rozhraní, průmyslové sběrnice.
3) Měření proudu (bočník, Hallova sonda, bezkontaktní měření proudu, měřicí transformátor, Rogowskiho cívka).
4) Měření napětí (měřicí transformátor, frekvenčně kompenzovaný dělič, sondy pro měření napětí, diferenciální sonda).
5) Měření výkonů (stejnosměrné, harmonické, neharmonické).
6) Měření teploty (kontaktní a bezkontaktní metody), snímače teploty.
7) Měření průtoků (průtokoměry objemové, rychlostní, hmotnostní, měření hladin).
8) Senzory polohy, vzdálenosti, úhlu natočení (IRC, ARC, libely, tachodynamo).
9) Měření a snímání síly, tlaku, krouticího momentu (piezorezistivní snímače, piezoelektrické snímače).
10) Optické vláknové senzory, chemické senzory, měření vlhkosti, měření viskozity.
11) Senzory pro specifické aplikace (ionizujícího záření, parametry životního prostředí, senzory zabezpečovacích systémů).
12) Měření hluku (základní akustické veličiny, měřicí řetězec).
13) Měření vibrací (základní veličiny, principy akcelerometrů, nábojový a napěťový zesilovač).
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
Ing. Jiří Švarný, Ph.D. ,
-
Přednášející:
Ing. Václav Koucký, CSc. (30%),
Ing. Petr Kuberský, Ph.D. (10%),
Ing. Martin Sýkora, Ph.D. (10%),
Ing. Jiří Švarný, Ph.D. (40%),
Ing. Oldřich Tureček, Ph.D. (10%),
-
Cvičící:
Ing. Jan Handrejch (100%),
Ing. Václav Koucký, CSc. (33%),
Ing. Martin Sýkora, Ph.D. (100%),
Ing. Jiří Švarný, Ph.D. (34%),
Ing. Oldřich Tureček, Ph.D. (33%),
|
Literatura
|
-
Základní:
Haasz, V. a kol. Elektrická měření - přístroje a metody. Praha, ČVUT, 2018. ISBN 978-80-01-06412-2.
-
Základní:
Broch, J. T. Mechanical Vibration and Shock Measurements. Brüel & Kjaer, DK, 1984. ISBN 87-87355-34-5.
-
Základní:
Ripka, P.; Tipek, A. Modern Sensors Handbook. London, ISTE, 2007. ISBN 978-1-905209-66-8.
-
Základní:
Ďaďo, S.; Kreidl M. Senzory a měřicí obvody. Praha, ČVUT, 1999. ISBN 80-01-02057-6.
-
Základní:
Vedral, J.; Svatoš, J. Zpracování a digitalizace analogových signálů v měřicí technice. Praha, ČVUT, 2018. ISBN 978-80-01-06424-5.
-
Doporučená:
Northrop, R. B. Introduction to Instrumentation and Measurements. New York, 2017. ISBN 9781138071902.
-
Doporučená:
Webster, J. G., Eren, H. Measurement, Instrumentation, and Sensors Handbook: Electromagnetic, Optical, Radiation, Chemical, and Biomedical Measurement. New York, 2017. ISBN 9781138072183.
-
Doporučená:
Ďaďo, S.; Bejček, L.; Platil, A. Měření průtoku a hladiny. BEN, 2005. ISBN 80-7300-156-X.
-
Doporučená:
Kreidl, M. Měření teploty ? senzory a měřicí obvody. BEN, 2005. ISBN 80-7300-145-4.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Prezenční forma studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
|
26
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Příprava na dílčí test [2-10]
|
15
|
Příprava na laboratorní měření, zpracování výsledků [1-8]
|
8
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
30
|
Celkem
|
105
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
vysvětlit principy základních metod měření aktivních a pasivních elektrických veličin |
používat základní znalosti z oblasti zpracování signálů a přenosu informace |
orientovat se v oblasti analogové a digitální elektroniky |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
sestavit elektrický obvod pro měření konkrétní elektrické veličiny |
používat samostatně základní přístroje pro měření elektrických veličin (voltmetr, ampérmetr, wattmetr, multimetr, čítač, osciloskop, generátor) |
zpracovat a vyhodnotit naměřená data |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru., |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
vysvětlit principy měření vybraných typů elektrických a neelektrických veličin |
vysvětlit principy vybraných typů snímačů |
popsat vzájemné souvislosti elektrických a neelektrických veličin |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
vybrat vhodný typ snímače pro měření konkrétní veličiny |
navrhnout způsob zpracování měřeného signálu s ohledem na požadavky aplikace (rušení, přenos informace na větší vzdálenost, přesnost) |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
mgr. studium: dle vyvíjejících se souvislostí a dostupných zdrojů vymezí zadání pro odborné činnosti, koordinují je a nesou konečnou odpovědnost za jejich výsledky, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Individuální prezentace, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Individuální prezentace, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Individuální prezentace, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s demonstrací, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Laboratorní praktika, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s demonstrací, |
Laboratorní praktika, |
|
|
|
|