|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KEV / EST2
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KEV
/
EST2
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Elektrické stroje 2
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Cvičení
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština, Angličtina
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
45 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština, Angličtina
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
KEV/SNAVS, KEV/SNVSE
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Vybavit studenty v návaznosti na předmět Elektrické stroje dalšími znalostmi matematických vztahů platných pro jednotlivé typy strojů. Poskytnout informace pro pochopení principu činnosti speciálních transformátorů a tlumivek. Seznámit student s činností speciálních točivých strojů s permanentními magnety a reluktančními stroji. Seznámit studenty s praktickými příklady pro použití probraných vztahů je náplní cvičení.
|
Požadavky na studenta
|
Získání zápočtu: Absolvovat všechna cvičení, odevzdat správně zpracované referáty. Aplikovat získané znalosti znalosti, navrhnout zapojení stroje, prakticky provést jeho zapojení a v laboratorních podmínkách jej uvést do provozu.
Zkouška: písemná a ústní forma, dokázat znalost odpřednášené látky. Umět aplikovat matematické vztahy na konkrétní příklady. Analyzovat předložené zapojení elektrického obvodu a rozhodnout o jeho vhodnosti použití k danému účelu.
|
Obsah
|
Přednášky
1
Asynchronní motor - Spouštění Y-D, přechodové děje při přepínání, opětné zapnutí stroje na síť
2
Asynchronnní stroje s kotvou vinutou, boostery
3
Asynchronní stroj jako generátor na síti a samostatný generátor, ostrovní režim, vlastnosti, rizika provozu
4
Synchronní stroje - budící systémy, vlastnosti, odbuzování
5
Synchronní stroje - fyzikální rozbor náhlého zkratu, druhy zkratů
6
Synchronní stroje - zkratový proud a zkratový moment pro symetrické a nesymetrické zkraty. Dynamické charakteristiky
7
Synchronní stroje s PM, d-q složky momentu, synchronní reluktanční stroje
8
Synchronní reluktanční stroje, Synchronní reluktanční stroje s PM, BLDC motory
9
Transformátory - trojvinuťové, zavedení magnetizačního proudu, náhradní schéma, typy spojení a jejich vlastnosti
10
Autotransformátory - zapojení, přímé a nepřímé řazení závitů, vlastnosti, ztráty, účinnost, napětí nakrátko
11
K-rated transformátory, princip, funkce, vlastnosti
12
Phase-shift transformátory, princip, funkce, vlastnosti
13
Tlumivky - parametry a jejich výpočet. Vzduchové reaktory, Petersenova tlumivka, laditelné tlumivky
Cvičení
1
Asynchronní motor - Přepínání Y-D, přechodný stav
2
Asynchronní motor - opětné zapnutí k síti
3
Booster a jeho zapojení, regulace napětí a fázového posunu
4
Náhlý zkrat na synchronním stroji - symetrický. Moment a proud
5
Náhlý zkrat na synchronním stroji - nesymetrický, Moment a proud
6
Rozběh synchronního motoru back to back
7
V- křivky synchronního stroje s PM
8
Paralelní chod transformátorů
9
Měření parametrů náhradního schéma trojvinuťového transformátoru
10
Autotransformátor s nepřímým spojením závitů, výpočet a měření
11
K- rated transformátor, výpočet K-faktoru a výpočet sníženého zatížení stávajícího transformátoru
12
Návrh a výpočet tlumivky
13
zápočet
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Studentům je k dispozici elektronická verze skript, otázky s řešením pro kontrolu pochopení problematiky a další elektronické opory na COURSEWARE.
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
Doc. Ing. Bohumil Skala, Ph.D. ,
-
Přednášející:
Ing. Martin Janda, Ph.D. (30%),
Doc. Ing. Bohumil Skala, Ph.D. (70%),
-
Cvičící:
Doc. Ing. Vladimír Kindl, Ph.D. (30%),
Ing. Jan Laksar, Ph.D. (100%),
Doc. Ing. Bohumil Skala, Ph.D. (70%),
|
Literatura
|
-
Rozšiřující:
Juha Pyrhönen, Tapani Jokinen, Valéria Hrabovcová. Design of rotating electrical machines. Chichester, 2014. ISBN 978-1-118-58157-5.
-
Rozšiřující:
Hrabovcová, Valéria. Moderné elektrické stroje. 1. vyd. Žilina : Žilinská univerzita, 2001. ISBN 80-7100-809-5.
-
Doporučená:
BARTOŠ, V. Elektrické stroje. skripta ZČU v Plzni, 2000.
-
Doporučená:
Bartoš, Václav; Skala, Bohumil. Měření na elektrických strojích. 1. vyd. Plzeň : Západočeská univerzita, 2002. ISBN 80-7082-896-X.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Prezenční forma studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
50
|
Příprava na laboratorní měření, zpracování výsledků [1-8]
|
8
|
Kontaktní výuka
|
52
|
Celkem
|
110
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
popsat principy měření elektrického odporu, napětí a proudu |
vysvětlit značení elektrotechnických veličin a jejich fyzikální jednotky |
popsat princip činnosti transformátorů a točivých strojů |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
sestavit náhradní schéma transformátoru a točivých strojů |
znázornit fázorový diagram transformátoru a točivých strojů |
aplikovat momentové rovnice a charakteristiky strojů |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
vysvětlit princip činnosti speciálních transformátorů a tlumivek |
vysvětlit princip činnosti speciálních točivých strojů, strojů s permanentními magnety a reluktančních strojů |
zdůvodnit chování synchronního stroje při náhlém zkratu |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
měřit ve stejnosměrných a střídavých 3f obvodech při samostatném zapojení elektrického obvodu a měřicích přístrojů |
načrtnout předložené stávající zapojení elektrického stroje a provést rozbor elektrického pohonu, shrnou požadavky na něj kladené |
vypočítat návrh tlumivky a transformátoru |
aplikovat vztahy potřebné pro vyřešení výpočtu |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Individuální prezentace, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Laboratorní praktika, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Prezentace práce studentů, |
|
|
|
|