|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KEV / VMP
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KEV
/
VMP
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Výkonové měniče a pohony
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
5
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
3
[HOD/TYD]
Cvičení
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština, Angličtina
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
23 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština, Angličtina
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
KEE/SNAPE
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Prohloubení znalostí z výkonové elektroniky.Trojfázové měniče, vícekvadrantová spojení. Zaměření na řízení jednotlivých typů výkonových měničů (usměrňovače, pulzní měniče, střídače a měniče kmitočtu). Rozšíření znalostí z elektrických pohonů. Motory napájené polovodičovými měniči s řízením počítačem.
|
Požadavky na studenta
|
Získání zápočtu: úspěšný kontrolní test.
Zkouška: Ústní forma, znalosti odpřednášené látky, nutnost vysvětlení porozumění fyzikální podstaty.
|
Obsah
|
1.Usměrňovače s vnější komutací, řízené a polořízené v můstkovém i uzlovém zapojení, vícekvadrantová spojení. Vliv pulznosti usměrňovače a vliv řízení na průběh stejnosměrného napětí a na odběr proudu ze síťě.
2. Pulzní měniče, řízení pulzních měničů (verze s konstatním zvlněním proudu a konstantní spínací frekvencí), napěťové množství, vícekvadrantová spojení (2kv. a 4kv.).
3. Napěťové střídače, jednofázové, třífázové při PWM modulaci. Stavy sepnutí součástek, průběhy napětí a proudů v různých pracovních režimech (pro různé zátěže včetně generátorického režimu).
4. Frekvenční měniče s napěťovým střídačem, napěťové a proudové poměry v meziobvodu pro různé pracovní režimy (možnosti rekuperace do sítě), přednabíjení kondenzátoru, interakce se sítí.
5. Frekvenční měnič s proudovým střídačem. Přímé měniče kmitočtu (cyklokonvertory, maticové měniče).
6. Měniče napětí. Speciální výkonové měniče, vysokonapěťové měniče (základní topologie a použití v průmyslu).
7. Topologie pohonů se stejnosměrným motorem, (ze střídavého a stejnosměrného zdroje napětí). Náhradní blokové schéma pro návrh regulátorů.
8. Návrh parametrů regulátorů pro regulaci stejnosměrného pohonu.
9. Pohon s asynchroním motorem - skalární řízení (varianta bez otáček a s čidlem otáček).
10. Pohon s asynchroním motorem - vektorové řízení, přímé řízení momentu.
11. Pohon se synchronním strojem napájený ze sítě (možnosti regulace jalového výkonu), napájený z měniče kmitočtu (regulace otáček).
12. Pohony se spínanými a synchronními reluktančními motory, lineárními motory a krokovými motory - základní princip činnosti.
13. Návrh typové velikosti elektrického pohonu - tepelné a momentové kritérium pro motor, návrh parametrů polovodičového měniče.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
Prof. Ing. Václav Kůs, CSc. ,
-
Přednášející:
Ing. Jiří Fořt, Ph.D. (25%),
Prof. Ing. Václav Kůs, CSc. (50%),
Doc. Ing. Martin Pittermann, Ph.D. (25%),
-
Cvičící:
Ing. Jiří Fořt, Ph.D. (50%),
Prof. Ing. Václav Kůs, CSc. (100%),
Doc. Ing. Martin Pittermann, Ph.D. (50%),
|
Literatura
|
-
Základní:
Kůs, Václav. Elektrické pohony a výkonová elektronika. Druhé vydání. 2016. ISBN 978-80-261-0639-5.
-
Základní:
Vondrášek, František; Glasberger, Tomáš,; Fořt, Jiří,; Jára, Martin. Výkonová elektronika. Svazek 3, Měniče s vlastní komutací a bez komutace.. 3., rozšířené vydání. 2017. ISBN 978-80-261-0688-3.
-
Doporučená:
Pavelka, Jiří. Elektrické pohony. Vyd. 1. Praha : Nakladatelství ČVUT, 2007. ISBN 978-80-01-03588-7.
-
Doporučená:
Rashid, M. H. Power electronics : devices, circuits, and applications. 4th ed. Boston : Pearson, 2014. ISBN 978--0-273-76908-.
-
Doporučená:
Pavelka, Jiří; Čeřovský, Zdeněk,; Lettl, Jiří. Výkonová elektronika. Vyd. 3., přeprac. Praha : Nakladatelství ČVUT, 2007. ISBN 978-80-01-03626-6.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Kombinovaná forma studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
12
|
E-learning [dáno e-learningovým kurzem]
|
38
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
60
|
Příprava na dílčí test [2-10]
|
20
|
Celkem
|
130
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
ovládat základy teoretické elektrotechniky |
popsat základní druhy elektrických točivých strojů a jejich principy činnosti |
popsat základní metody analýzy a návrhu ovládacích a řídících obvodů |
popsat základní druhy výkonových polovodičových měničů |
vysvětlit základní principy řízení elektrických pohonů |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
používat komplexní čísla a operace s nimi |
rozpoznat vhodnou metodu pro matematický popis elektrického obvodu |
navrhnout základní parametry měniče pro praktické využití |
zapojit silnoproudé obvody |
analyzovat základní obvody s elektrickými pohony |
rozpoznat základní zapojení měničů a elektrických strojů společně |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
vysvětlit průběhy napětí a proudů jednotlivých měničů pro různé formy řízení a různé druhy zátěží |
vysvětlit činnost měniče a pohonu v různých kvadrantech |
zhodnotit požadavky na polovodičové měniče, motory a jejich regulaci jako celku |
vysvětlit základní princip regulace stejnosměrného, asynchronního a synchronního stroje |
posat skalární, vektorové a přímé řízení ppohonů |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
analyzovat výkonové elektronické obvody |
analyzovat obvody s elektrickými pohony |
určit parametry elektrického pohonu s ohledem na praktické využití |
analyzovat přechodové děje při řízení stejnosměrných, asynchronních a synchronních strojů
|
provést měření výkonových měničů |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
mgr. studium: dle vyvíjejících se souvislostí a dostupných zdrojů vymezí zadání pro odborné činnosti, koordinují je a nesou konečnou odpovědnost za jejich výsledky, |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Test, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Ústní zkouška, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Samostudium, |
Skupinová konzultace, |
E-learning, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Laboratorní praktika, |
E-learning, |
Individuální konzultace, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Samostudium, |
Přednáška založená na výkladu, |
E-learning, |
|
|
|
|