|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KEV / ZEIN
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KEV
/
ZEIN
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Základy elektroinženýrství
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
5
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
3
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština, Angličtina
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
330 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština, Angličtina
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Vybavit studenty základními vědomostmi z oblasti silnoproudé elektrotechniky, seznámit studenty se základy elektromechanických přeměn a demonstrovat principy činnosti jednotlivých elektrických strojů. Dalším cílem je představit studentům různé zdroje energie a jejich přeměnu na energii elektrickou a informovat o způsobech dodávky elektrické energie ke spotřebitelům.
|
Požadavky na studenta
|
Student by měl být schopen aplikovat středoškolskou matematiku na jednoduché elektrotechnické problémy (příklady) a měl by rozumět základním fyzikálním zákonům a principům využívaných v elektrotechnice.
|
Obsah
|
1) Prvotní seznámení s elektrotechnikou - přehled elektrotechnických oborů a ukázky jejich aplikací.
2) Základní pasivní elektrotechnické prvky (R, L, C), ideální, reálné, chování v obvodu
3) Stejnosměrný a střídavý obvod (amplituda, efektivní hodnota, frekvence), výkon, 3f soustava (zapojení Y/D)
4) Účinky elektrického proudu (tepelné, magnetické, silové) s ohledem na elektrické stroje
-Lorentzova síla
-Faradayův zákon (pohybové a transformační napětí)
5) Elektrické a magnetické obvody v silnoproudé elektrotechnice (základní úvahy, magnetické napětí, magn. obvod se vzduchovou mezerou)
6) Elektrické (pro vinutí) a magnetické obvody v silnoproudé elektrotechnice (použití v elektrických strojích, ztráty, skinefekt)
7) Transformátor: (fotky jako ukázky) 1f, základní topologie (elektrický a magnetický obvod), princip, praktické příklady využití, převod, invariance výkonů, štítek, účinnost, třífázové - základní rozložení ztrát
8) Principy vzniku a využití točivého magnetického pole (rotující magnet, 3f, 1f, kruhové, eliptické, vliv na moment, ztráty, )
9) Asynchronní motor: (fotky jako ukázky) základní topologie a druhy (elektrický a magnetický obvod), princip (slovně), zapojení svorkovnice, praktické příklady využití, štítek, účinnost - základní rozložení ztrát
10) Synchronní stroje: (fotky jako ukázky) základní topologie (průmyslové a trakční, elektrický a magnetický obvod), princip (slovně), praktické příklady využití, štítek, účinnost - základní rozložení ztrát
11) Stejnosměrné stroje: (včetně univerzálního) základní topologie (elektrický a magnetický obvod), princip (slovně), praktické příklady využití, účel jednotlivých vinutí, účinnost - základní rozložení ztrát
12) Speciální stroje (fotky jako ukázky), malé motory, EC motory, stroje s PM
13) Speciální stroje (fotky jako ukázky), malé motory, EC motory, stroje s PM - pokračování
14) Přehled a historie výroby a rozvodu energie, vývoj elektroenergetiky, stěžejní osobnosti a události. Základní zařízení pro výrobu, přenos a spotřebu energie.
15) Základní energetické zdroje a využití přeměn energie - chemická, jaderná (štěpná + syntéza), mechanická (v různých formách), tepelná (geotermální, solární, ).
16) Denní diagram zatížení, popis, použití, nasazování zdrojů - z uživatelského hlediska, pro představu o časovém rozložení spotřeby elektrické energie
17) Tepelné děje a základní tepelné cykly s ohledem na výrobu elektrické energie.
18) Výroba elektrické a tepelné energie v tepelné elektrárně a vliv na životní prostředí.
19) Výroba elektrické energie v jaderné elektrárně a vliv na životní prostředí.
20) Výroba elektrické energie ve vodní elektrárně a vliv na životní prostředí.
21) Výroba elektrické energie v solární elektrárně a vliv na životní prostředí.
22) Výroba elektrické energie ve větrné elektrárně a vliv na životní prostředí.
23) Výroba energie pomocí dalších OZE a netradičních zdrojů energie (biomasa, geotermální, slapová, ) - udržitelná energetika.
24) Přenos a rozvod energie (teplo, elektrická energie) - venkovní vedení, kabely, stanice.
25) Druhy spotřeby (průmyslová, spotřeba v domácnostech, v budovách), vliv na životní prostředí, snižování energetické náročnosti.
26) Rekapitulace + diskuse
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Studentům je k dispozici rozsáhlá knihovna elektronických přednášek a kurz na moodlu se všemi informacemi a podklady.
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
Doc. Ing. Vladimír Kindl, Ph.D. ,
-
Přednášející:
Ing. Milan Bělík, Ph.D. (50%),
Doc. Ing. Vladimír Kindl, Ph.D. (50%),
-
Vede seminář:
Ing. Radek Čermák (33%),
Ing. Jiří Dražan (100%),
Ing. Jiří Fořt, Ph.D. (100%),
Ing. Aleš Hromádka, Ph.D. (100%),
Doc. Ing. Vladimír Kindl, Ph.D. (100%),
Doc. Ing. Lucie Noháčová, Ph.D. (100%),
Ing. Martin Skalický (100%),
Ing. Lukáš Sobotka (100%),
Ing. Jan Tímr (100%),
Ing. Miroslav Tyrpekl (100%),
Ing. Lukáš Veg, Ph.D. (33%),
Ing. et Ing. Martin Vinš (100%),
|
Literatura
|
-
Doporučená:
Charles Kingsley, Stephen Umans, A Fitzgerald. Electric Machinery, 7th edition. Humanities & Social Sciences, 2013. ISBN 978-0073380469.
-
Doporučená:
Duncan Richardson. Plant Equipment & Maintenance Engineering Handbook. McGraw Hill Professional, 2014. ISBN 0071809899.
-
Doporučená:
Dipak Sarkar. Thermal Power Plant: Design and Operation. Elsevier, 2015. ISBN 0128017554.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
50
|
Příprava na dílčí test [2-10]
|
20
|
Celkem
|
70
|
Kombinovaná forma studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
E-learning [dáno e-learningovým kurzem]
|
45
|
Kontaktní výuka
|
20
|
Celkem
|
65
|
Prezenční forma studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na dílčí test [2-10]
|
6
|
Kontaktní výuka
|
52
|
Celkem
|
58
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
do jisté míry abstraktně uvažovat. |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
aplikovat středoškolskou fyziku na oblast elektrotechniky |
formulovat vazby jednotlivých fyzikálních jevů v elektrotechnice |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
bc. studium: efektivně využívá dostupné prostředky komunikace, verbální i neverbální, včetně symbolických a grafických vyjádření informací různého typu, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
orientovat se v oblasti silnoproudé elektrotechniky, elektrických strojů a výroby a distribuce elektrické energie |
orientovat se v jednoduchých elektrických obvodech |
popsat princip činnosti elektrických strojů |
vysvětlit proces výroby a dodávky elektrické energie |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s demonstrací, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s demonstrací, |
|
|
|
|