Diplomová práce se zabývá mnohojazyčností ve vzdělávání. Součástí teoretické části je chronologická interpretace údajů o vývoji jazykové politiky v Evropě a její následný vliv na vývoj jazykové politiky v České republice. Praktická část se zabývá především analýzou učebnic ruského jazyka a výzkumem, jak výuka prvního cizího jazyka ovlivňuje výuku druhého cizího jazyka.
Anotace v angličtině
The theme of the diploma thesis is multilingualism in education. The theoretical part contains a chronological interpretation of data on the development of linguistic policy in Europe and its subsequent influence on the development of language policy in the Czech Republic. The practical part deals mainly with the analysis of textbooks of Russian language and research on how the teaching of the first foreign language influences the teaching of the second foreign language.
Klíčová slova
Cizí jazyk, Další cizí jazyk, mnohojazyčnost, vzdělávání, základní škola, kurikulární dokumenty.
Diplomová práce se zabývá mnohojazyčností ve vzdělávání. Součástí teoretické části je chronologická interpretace údajů o vývoji jazykové politiky v Evropě a její následný vliv na vývoj jazykové politiky v České republice. Praktická část se zabývá především analýzou učebnic ruského jazyka a výzkumem, jak výuka prvního cizího jazyka ovlivňuje výuku druhého cizího jazyka.
Anotace v angličtině
The theme of the diploma thesis is multilingualism in education. The theoretical part contains a chronological interpretation of data on the development of linguistic policy in Europe and its subsequent influence on the development of language policy in the Czech Republic. The practical part deals mainly with the analysis of textbooks of Russian language and research on how the teaching of the first foreign language influences the teaching of the second foreign language.
Klíčová slova
Cizí jazyk, Další cizí jazyk, mnohojazyčnost, vzdělávání, základní škola, kurikulární dokumenty.
1. Teoretická část
- rešerše a zpracování odborné literatury
- mnohojazyčnost v evropských dokumentech (jazyková politika EU)
- definice termínů
- mnohojazyčnost v českém vzdělávacím kurikulu (RVP)
2. Praktická část
- specifika výuky ruského jazyka jako druhého cizího jazyka
- analýza výukových materiálů
- dotazníkové šetření (vliv prvního cizího jazyka na druhý cizí jazyk)
- návrh na využití transferu z prvního cizího jazyka do druhého cizího jazyka (s pracovními listy)
Zásady pro vypracování
1. Teoretická část
- rešerše a zpracování odborné literatury
- mnohojazyčnost v evropských dokumentech (jazyková politika EU)
- definice termínů
- mnohojazyčnost v českém vzdělávacím kurikulu (RVP)
2. Praktická část
- specifika výuky ruského jazyka jako druhého cizího jazyka
- analýza výukových materiálů
- dotazníkové šetření (vliv prvního cizího jazyka na druhý cizí jazyk)
- návrh na využití transferu z prvního cizího jazyka do druhého cizího jazyka (s pracovními listy)
Seznam doporučené literatury
BUREŠOVÁ, B. Ruština jako druhý cizí jazyk na základě francouzštiny. Disertační práce. Praha, 2012.
CHODĚRA, R. Didaktika cizích jazyků: úvod do vědního oboru. 2. vyd. Praha: Academia, 2013. ISBN 978-80-200-2274-5
JANÍKOVÁ, V. Mnohojazyčnost a didaktika cizích jazyků. Brno: Masarykova univerzita, 2013. ISBN 978-80-210-6683-0
NEKVAPIL, J., Sloboda M., Wagner, P. Mnohojazyčnost v České republice: základní informace = Multilingualism in the Czech Republic: basic information. Praha: NLN, 2009. ISBN 978-80-7106-581-4
PURM, R., JELÍNEK, S., VESELÝ, J. Didaktika ruského jazyka. 2. vyd. Hradec Králové: Gaudeamus, 1997. ISBN 80-7041-757-9
VESELÝ, J. Problematika vyučování ruštině jako blízce příbuznému jazyku. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, n. p., 1985
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání [online]. MŠMT. [cit. 30. 10. 2016]. Dostupné z: http://www.msmt.cz/vzdelavani/ zakladni-vzdelavani/upraveny-ramcovy-vzdelavaci-program-pro-zakladni-vzdelavani
Seznam doporučené literatury
BUREŠOVÁ, B. Ruština jako druhý cizí jazyk na základě francouzštiny. Disertační práce. Praha, 2012.
CHODĚRA, R. Didaktika cizích jazyků: úvod do vědního oboru. 2. vyd. Praha: Academia, 2013. ISBN 978-80-200-2274-5
JANÍKOVÁ, V. Mnohojazyčnost a didaktika cizích jazyků. Brno: Masarykova univerzita, 2013. ISBN 978-80-210-6683-0
NEKVAPIL, J., Sloboda M., Wagner, P. Mnohojazyčnost v České republice: základní informace = Multilingualism in the Czech Republic: basic information. Praha: NLN, 2009. ISBN 978-80-7106-581-4
PURM, R., JELÍNEK, S., VESELÝ, J. Didaktika ruského jazyka. 2. vyd. Hradec Králové: Gaudeamus, 1997. ISBN 80-7041-757-9
VESELÝ, J. Problematika vyučování ruštině jako blízce příbuznému jazyku. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, n. p., 1985
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání [online]. MŠMT. [cit. 30. 10. 2016]. Dostupné z: http://www.msmt.cz/vzdelavani/ zakladni-vzdelavani/upraveny-ramcovy-vzdelavaci-program-pro-zakladni-vzdelavani