Tato diplomová práce se zabývá percepcí pojmu region na různých vstupních vzdělávání. Zabývá se i pojmem místní region a jeho postavení ve výuce. První část této práce se skládá z rozboru literatury, věnující se pojmům region, místní region a s nimi související regionální identita a regionální geografie. Dále je v práci uvedena analýza rámcově vzdělávacích programů pro střední i základní školy v České i Slovenské republice. Hlavním cílem této práce je provést dotazníkové šetření, které má odhalit vývoj percepce pojmu region na jednotlivých stupních vzdělávání a zda se žáci identifikují se svým regionem. Dalším cílem je na základě sebraných dat z dotazníkového průzkumu a provedených rozhovorů na školách, sestavit sadu úloh k výuce místního regionu. Z výzkumu vyplývá, že percepce pojmu region se příliš neliší na jednotlivých stupních vzdělávání, zajímavý je však vývoj percepce svého okolí a samotná znalost nejbližšího okolí.
Anotace v angličtině
This diploma thesis deals with perception of the term region on various levels of education. It also deals with the term local region and its position in education. The first part of this thesis consists of an analysis of literature dealing with the concepts of region, local region and related regional identity and regional geography. Then there is an analysis of general educational programs for secondary and primary schools in the Czech and Slovak Republic. The main aim of this thesis is to carry out a questionnaire survey, which should reveal the development of perception of the term region on particular levels of education and whether pupils identify themselves with their region. Another goal is - based on the data collected from the questionnaire survey and interviews realized at schools - to compile a set of tasks for teaching the local region. The research shows that the perception of the term region is not very different on particular levels of education. However, interesting is the development of perception of one's surroundings and the knowledge of close surroundings itself.
Klíčová slova
Region, místní region, regionální identita, percepce, rámcově vzdělávací programy, výuka regionální geografie.
Klíčová slova v angličtině
Region, local region, regional identity, perception, general educational programs, teaching of regional geography.
Rozsah průvodní práce
108
Jazyk
CZ
Anotace
Tato diplomová práce se zabývá percepcí pojmu region na různých vstupních vzdělávání. Zabývá se i pojmem místní region a jeho postavení ve výuce. První část této práce se skládá z rozboru literatury, věnující se pojmům region, místní region a s nimi související regionální identita a regionální geografie. Dále je v práci uvedena analýza rámcově vzdělávacích programů pro střední i základní školy v České i Slovenské republice. Hlavním cílem této práce je provést dotazníkové šetření, které má odhalit vývoj percepce pojmu region na jednotlivých stupních vzdělávání a zda se žáci identifikují se svým regionem. Dalším cílem je na základě sebraných dat z dotazníkového průzkumu a provedených rozhovorů na školách, sestavit sadu úloh k výuce místního regionu. Z výzkumu vyplývá, že percepce pojmu region se příliš neliší na jednotlivých stupních vzdělávání, zajímavý je však vývoj percepce svého okolí a samotná znalost nejbližšího okolí.
Anotace v angličtině
This diploma thesis deals with perception of the term region on various levels of education. It also deals with the term local region and its position in education. The first part of this thesis consists of an analysis of literature dealing with the concepts of region, local region and related regional identity and regional geography. Then there is an analysis of general educational programs for secondary and primary schools in the Czech and Slovak Republic. The main aim of this thesis is to carry out a questionnaire survey, which should reveal the development of perception of the term region on particular levels of education and whether pupils identify themselves with their region. Another goal is - based on the data collected from the questionnaire survey and interviews realized at schools - to compile a set of tasks for teaching the local region. The research shows that the perception of the term region is not very different on particular levels of education. However, interesting is the development of perception of one's surroundings and the knowledge of close surroundings itself.
Klíčová slova
Region, místní region, regionální identita, percepce, rámcově vzdělávací programy, výuka regionální geografie.
Klíčová slova v angličtině
Region, local region, regional identity, perception, general educational programs, teaching of regional geography.
Zásady pro vypracování
Analýza učebnic a vybraných ŠVP pro ZŠ a SŠ.
Rešerše tématu "Vnímání pojmu místní region" v soudobé odborné literatuře.
Otestování hypotéz formou dotazníků na ve vybraných ročnících ZŠ, SŠ a VŠ.
Vyhodnocení dotazníků.
Návrh příručky výuky místního regionu.
Zásady pro vypracování
Analýza učebnic a vybraných ŠVP pro ZŠ a SŠ.
Rešerše tématu "Vnímání pojmu místní region" v soudobé odborné literatuře.
Otestování hypotéz formou dotazníků na ve vybraných ročnících ZŠ, SŠ a VŠ.
Vyhodnocení dotazníků.
Návrh příručky výuky místního regionu.
Seznam doporučené literatury
CHROMÝ, P., SEMIAN, M., KUČERA, Z. (2014): Regionální vědomí a regionální identita v Česku: Případová studie Českého ráje. Geografie 119, 3, 259-277.
CHROMÝ, P. Regionální identita. In HEŘMANOVÁ a kol. Kulturní regiony a geografie kultury. Praha: ASPI. a.s., 2009
CHROMÝ, P. (2009): Region a regionalismus. Geogr. rozhledy, 19, 1, s. 25.
CHROMÝ, P. Formování regionální identity: nezbytná součást geografických výzkumů. In. JANČÁK, V., CHROMÝ, P., MARADA, M. Geografie na cestách poznání. Praha: Univerzita Karlova, 2003
KABELKA, K., VORLÍČEK, J. (2012): Krajinou našeho regionu I. Regionální metodika pro střední školy. Geografické rozhledy, 21, 3, s. 1213.
KŰHNLOVÁ, H. (2007): Život v našem regionu. Příručka učitele pro základní školy a gymnázia. Fraus, Plzeň, 74 s.
KŰHNLOVÁ, H. (2005): Zeměpis místní oblasti v netradičním pojetí. In: Rádce učitele, díl 4, RAABE, Praha, s. 143.
SIWEK, T. Percepce geografického prostoru. Praha: Česká geografická společnost. 2011
Seznam doporučené literatury
CHROMÝ, P., SEMIAN, M., KUČERA, Z. (2014): Regionální vědomí a regionální identita v Česku: Případová studie Českého ráje. Geografie 119, 3, 259-277.
CHROMÝ, P. Regionální identita. In HEŘMANOVÁ a kol. Kulturní regiony a geografie kultury. Praha: ASPI. a.s., 2009
CHROMÝ, P. (2009): Region a regionalismus. Geogr. rozhledy, 19, 1, s. 25.
CHROMÝ, P. Formování regionální identity: nezbytná součást geografických výzkumů. In. JANČÁK, V., CHROMÝ, P., MARADA, M. Geografie na cestách poznání. Praha: Univerzita Karlova, 2003
KABELKA, K., VORLÍČEK, J. (2012): Krajinou našeho regionu I. Regionální metodika pro střední školy. Geografické rozhledy, 21, 3, s. 1213.
KŰHNLOVÁ, H. (2007): Život v našem regionu. Příručka učitele pro základní školy a gymnázia. Fraus, Plzeň, 74 s.
KŰHNLOVÁ, H. (2005): Zeměpis místní oblasti v netradičním pojetí. In: Rádce učitele, díl 4, RAABE, Praha, s. 143.
SIWEK, T. Percepce geografického prostoru. Praha: Česká geografická společnost. 2011