Tato diplomová práce se věnuje možnostem využívání grafických programů ve výuce výtvarné výchovy se zaměřením na gymnázia. V úvodní části jsou obecně vysvětlena obecná kritéria, která takováto výuka musí splňovat spolu se zdůvodněním, proč grafické programy zapojit do výuky. V druhé části pak více do hloubky popisuju přínosy konkrétních druhů grafických programů spolu se seznamem a charakteristikou vybraných programů. V další, třetí části se věnuji zpracování dat výzkumné sondy, kterou jsem zkoumala situaci a názory na využívání digitálních technologií a grafických programů v předmětech výtvarná výchova a také informatika a výpočetní technika na gymnáziích města Plzně. Výsledky porovnávám s údaji z výzkumu z roku 2013. V poslední části je návrh jedné výukové hodiny výtvarné výchovy za využití grafických programů spolu s jejím průběhem a reflexí.
Anotace v angličtině
This diploma thesis deals with possibilities of using graphic programs in art education with a focus on grammar school. In the introductory section, the general criteria that such a lesson must meet, along with the reason why the graphical programs are included in the lesson, are generally explained. In the second part, I describe in more detail the benefits of specific types of graphic programs together with the list and characteristics of the selected programs. In the next part, I deal with data processing of the research probe, which I studied the situation and the opinions about the use of digital technologies and graphic programs in the subject of art education and informatics and computer technology at the grammar schools in the city of Pilsen. I compare the results with research data from 2013. The last part is the design of one lesson of art education using graphical programs along with its course and reflection.
Klíčová slova
grafické programy, grafické programy ve výuce, krajinomalba, výtvarná výchova, digitální technologie, rámcový vzdělávací program pro gymnázia, pedagogický výzkum
Klíčová slova v angličtině
graphic programs, graphic programs in education, landscape painting, art education, digital technology, RVP G, pedagogical research
Rozsah průvodní práce
125 s. (194 466 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Tato diplomová práce se věnuje možnostem využívání grafických programů ve výuce výtvarné výchovy se zaměřením na gymnázia. V úvodní části jsou obecně vysvětlena obecná kritéria, která takováto výuka musí splňovat spolu se zdůvodněním, proč grafické programy zapojit do výuky. V druhé části pak více do hloubky popisuju přínosy konkrétních druhů grafických programů spolu se seznamem a charakteristikou vybraných programů. V další, třetí části se věnuji zpracování dat výzkumné sondy, kterou jsem zkoumala situaci a názory na využívání digitálních technologií a grafických programů v předmětech výtvarná výchova a také informatika a výpočetní technika na gymnáziích města Plzně. Výsledky porovnávám s údaji z výzkumu z roku 2013. V poslední části je návrh jedné výukové hodiny výtvarné výchovy za využití grafických programů spolu s jejím průběhem a reflexí.
Anotace v angličtině
This diploma thesis deals with possibilities of using graphic programs in art education with a focus on grammar school. In the introductory section, the general criteria that such a lesson must meet, along with the reason why the graphical programs are included in the lesson, are generally explained. In the second part, I describe in more detail the benefits of specific types of graphic programs together with the list and characteristics of the selected programs. In the next part, I deal with data processing of the research probe, which I studied the situation and the opinions about the use of digital technologies and graphic programs in the subject of art education and informatics and computer technology at the grammar schools in the city of Pilsen. I compare the results with research data from 2013. The last part is the design of one lesson of art education using graphical programs along with its course and reflection.
Klíčová slova
grafické programy, grafické programy ve výuce, krajinomalba, výtvarná výchova, digitální technologie, rámcový vzdělávací program pro gymnázia, pedagogický výzkum
Klíčová slova v angličtině
graphic programs, graphic programs in education, landscape painting, art education, digital technology, RVP G, pedagogical research
Zásady pro vypracování
Cílem práce je získat didaktické poznatky o 30 grafických programech využitelných ve vzdělávací praxi výtvarné výchovy. Výběr se bude týkat různých typů grafických programů, například se specializací na tvorbu vektorové nebo bitmapové grafiky, střihu videí nebo 3D modelování.
Analýza bude zaměřena na programy, které budou zdarma nebo s možností studentských licencí. Výstupem práce bude utříděný soupis funkcí vybraných programů, výklad možností využití programů ve vzdělávací praxi výtvarné výchovy (spolu s ideálním využitím pro různé druhy tvorby) současně s porovnáním jejich kvalit podle souboru kritérií, které sama navrhnu a zdůvodním. Ke každému vybranému programu bude uveden název a typ programu, jeho stručný popis a doporučené využití krátce doplněný mými zkušenosti a náhledy na pracovní plochu.
Přínosem této práce bude vytvoření metodického materiálu pro učitele výtvarné výchovy se zaměřením na práci s grafickými editory bez nutnosti investic nebo s možnosti získání studentských licencí. Práce má učitelům více zpřístupnit počítačovou grafikou, přiblížit jim její možnosti a pomoci jim s výběrem vhodného programu.
Zásady pro vypracování
Cílem práce je získat didaktické poznatky o 30 grafických programech využitelných ve vzdělávací praxi výtvarné výchovy. Výběr se bude týkat různých typů grafických programů, například se specializací na tvorbu vektorové nebo bitmapové grafiky, střihu videí nebo 3D modelování.
Analýza bude zaměřena na programy, které budou zdarma nebo s možností studentských licencí. Výstupem práce bude utříděný soupis funkcí vybraných programů, výklad možností využití programů ve vzdělávací praxi výtvarné výchovy (spolu s ideálním využitím pro různé druhy tvorby) současně s porovnáním jejich kvalit podle souboru kritérií, které sama navrhnu a zdůvodním. Ke každému vybranému programu bude uveden název a typ programu, jeho stručný popis a doporučené využití krátce doplněný mými zkušenosti a náhledy na pracovní plochu.
Přínosem této práce bude vytvoření metodického materiálu pro učitele výtvarné výchovy se zaměřením na práci s grafickými editory bez nutnosti investic nebo s možnosti získání studentských licencí. Práce má učitelům více zpřístupnit počítačovou grafikou, přiblížit jim její možnosti a pomoci jim s výběrem vhodného programu.
Seznam doporučené literatury
MCLUHAN, Marshall. Jak rozumět médiím: extenze člověka. Praha: Odeon, 1991. Eseje (Odeon). ISBN 80-207-0296-2.
THOMPSON, John B. Média a modernita: sociální teorie médií. Praha: Karolinum, 2004. Mediální studia. ISBN 80-246-0652-6.
VANČÁT, Jaroslav. Poznávací a komunikační obsah výtvarné výchovy v kurikulárních dokumentech. Praha: Sdružení MAC, 2003. Nové metody vzdělávání. ISBN 80-86015-90-4.
VANČÁT, Jaroslav. Vývoj obrazivosti od objektu k interaktivitě: gnozeologické předpoklady analýzy obrazové stránky nových médií. Praha: Karolinum, 2009. ISBN 978-80-246-1625-4.
VANČÁT, Jaroslav. Výchova k tvořivosti ve Školním vzdělávacím programu. Praha: EduArt ve vydavatelství MAC, 2007. ISBN 978-80-86783-20-8.
MAŠEK, Jan, Petr MICHALÍK a Václav VRBÍK. Otevřené technologie ve výuce. Plzeň: Západočeská univerzita v Plzni, 2004. ISBN 80-7043-254-3.
JANÍK, Tomáš. Kvalita (ve) vzdělávání: obsahově zaměřený přístup ke zkoumání a zlepšování výuky. Brno: Masarykova univerzita, 2013. Syntézy výzkumu vzdělávání. ISBN 978-80-210-6349-5.
NAVRÁTIL, Pavel. Počítačová grafika a multimédia. Kralice na Hané: Computer Media, 2007. ISBN 978-80-86686-77-6.
VANČÁT, J. - PASTOROVÁ, M.: Výtvarná výchova. In Rámcový vzdělávací program pro gymnaziální vzdělávání
Internetové portály věnované počítačové grafice
Oficiální stránky programů
Manuály k používaným grafickým programům
Seznam doporučené literatury
MCLUHAN, Marshall. Jak rozumět médiím: extenze člověka. Praha: Odeon, 1991. Eseje (Odeon). ISBN 80-207-0296-2.
THOMPSON, John B. Média a modernita: sociální teorie médií. Praha: Karolinum, 2004. Mediální studia. ISBN 80-246-0652-6.
VANČÁT, Jaroslav. Poznávací a komunikační obsah výtvarné výchovy v kurikulárních dokumentech. Praha: Sdružení MAC, 2003. Nové metody vzdělávání. ISBN 80-86015-90-4.
VANČÁT, Jaroslav. Vývoj obrazivosti od objektu k interaktivitě: gnozeologické předpoklady analýzy obrazové stránky nových médií. Praha: Karolinum, 2009. ISBN 978-80-246-1625-4.
VANČÁT, Jaroslav. Výchova k tvořivosti ve Školním vzdělávacím programu. Praha: EduArt ve vydavatelství MAC, 2007. ISBN 978-80-86783-20-8.
MAŠEK, Jan, Petr MICHALÍK a Václav VRBÍK. Otevřené technologie ve výuce. Plzeň: Západočeská univerzita v Plzni, 2004. ISBN 80-7043-254-3.
JANÍK, Tomáš. Kvalita (ve) vzdělávání: obsahově zaměřený přístup ke zkoumání a zlepšování výuky. Brno: Masarykova univerzita, 2013. Syntézy výzkumu vzdělávání. ISBN 978-80-210-6349-5.
NAVRÁTIL, Pavel. Počítačová grafika a multimédia. Kralice na Hané: Computer Media, 2007. ISBN 978-80-86686-77-6.
VANČÁT, J. - PASTOROVÁ, M.: Výtvarná výchova. In Rámcový vzdělávací program pro gymnaziální vzdělávání
Internetové portály věnované počítačové grafice
Oficiální stránky programů
Manuály k používaným grafickým programům