Tato diplomová práce porovnává dvě metody prvopočátečního čtení, analyticko-syntetickou a genetickou. Analyticko-syntetická metoda je v České republice nejrozšířenější a genetická metoda se stává předmětem moha diskuzí. Diplomová práce je rozdělena na dvě části, teoretickou a praktickou. Teoretická část pojednává o historii různých metod, o předpokladech a problematice prvopočátečního čtení. V praktické části je popsán průběh celého školního roku. V závěru diplomové práce jsou shrnuty výsledky diagnostického testu čtení.
Anotace v angličtině
This diploma thesis compares two methods of the very initial reading, the methods analytic-synthetic and genetic. The analytic-synthetic method has been used the most widely in the Czech Republic and the genetic method has become the subject of many discussions. The diploma thesis is divided into two parts, theoretical and practical. The theoretical part deals with the history of various methods, the preconditions which are needed to master it and the issues of the initial reading. The practical part describes the course of teaching of the reading one school year. At the conclusion of the diploma thesis, the results of the diagnostic reading test are summarized.
Klíčová slova
Komparace, analyticko-syntetická metoda, genetická metoda, historie metod, prvopočáteční čtení, čtenářská dovednost, školní připravenost, výzkum, první ročník ZŠ, reedukace.
Klíčová slova v angličtině
Comparation, analytical and synthetical method, genetical method, history of methods, first reading, reader´s skill, school readiness, research, first class of elementary school, reeducation.
Rozsah průvodní práce
136 s. (142939 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Tato diplomová práce porovnává dvě metody prvopočátečního čtení, analyticko-syntetickou a genetickou. Analyticko-syntetická metoda je v České republice nejrozšířenější a genetická metoda se stává předmětem moha diskuzí. Diplomová práce je rozdělena na dvě části, teoretickou a praktickou. Teoretická část pojednává o historii různých metod, o předpokladech a problematice prvopočátečního čtení. V praktické části je popsán průběh celého školního roku. V závěru diplomové práce jsou shrnuty výsledky diagnostického testu čtení.
Anotace v angličtině
This diploma thesis compares two methods of the very initial reading, the methods analytic-synthetic and genetic. The analytic-synthetic method has been used the most widely in the Czech Republic and the genetic method has become the subject of many discussions. The diploma thesis is divided into two parts, theoretical and practical. The theoretical part deals with the history of various methods, the preconditions which are needed to master it and the issues of the initial reading. The practical part describes the course of teaching of the reading one school year. At the conclusion of the diploma thesis, the results of the diagnostic reading test are summarized.
Klíčová slova
Komparace, analyticko-syntetická metoda, genetická metoda, historie metod, prvopočáteční čtení, čtenářská dovednost, školní připravenost, výzkum, první ročník ZŠ, reedukace.
Klíčová slova v angličtině
Comparation, analytical and synthetical method, genetical method, history of methods, first reading, reader´s skill, school readiness, research, first class of elementary school, reeducation.
Zásady pro vypracování
1. Prostudovat odbornou literaturu k tématu práce.
2. Problematika prvopočátečního čtení; předpoklady; schopnosti versus dovednosti.
3. Komparace zvolených metod ve vztahu ke schopnostem a budoucím dovednostem dětí.
4. Diagnostika čtení; způsoby hodnocení.
5. Způsoby reedukace selhávajících čtenářů u vybraných metod.
Zásady pro vypracování
1. Prostudovat odbornou literaturu k tématu práce.
2. Problematika prvopočátečního čtení; předpoklady; schopnosti versus dovednosti.
3. Komparace zvolených metod ve vztahu ke schopnostem a budoucím dovednostem dětí.
4. Diagnostika čtení; způsoby hodnocení.
5. Způsoby reedukace selhávajících čtenářů u vybraných metod.
Seznam doporučené literatury
KOCUROVÁ, M. a kol. Analyticko-syntetická a genetická metoda ve výuce čtení. Praha : UK, 2012. ISBN 978-80-7290- 578-2.
KŘIVÁNEK, Z.; WILDOVÁ, R. et al. Didaktika prvopočátečního čtení a psaní. Praha : UK, 1998. ISBN 80-86039-55-2.
VALIŠOVÁ, A.; KASÍKOVÁ, H. Pedagogika pro učitele. Praha : Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1734-0.
WAGNEROVÁ, J. Jak naučit číst podle genetické metody. Plzeň : ZČU, 1997. ISBN 80-7082-309-7.
WILDOVÁ, R. Rozvíjení počáteční čtenářské gramotnosti. Praha : UK, 2005. ISBN 80-7290-228-8.
Seznam doporučené literatury
KOCUROVÁ, M. a kol. Analyticko-syntetická a genetická metoda ve výuce čtení. Praha : UK, 2012. ISBN 978-80-7290- 578-2.
KŘIVÁNEK, Z.; WILDOVÁ, R. et al. Didaktika prvopočátečního čtení a psaní. Praha : UK, 1998. ISBN 80-86039-55-2.
VALIŠOVÁ, A.; KASÍKOVÁ, H. Pedagogika pro učitele. Praha : Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1734-0.
WAGNEROVÁ, J. Jak naučit číst podle genetické metody. Plzeň : ZČU, 1997. ISBN 80-7082-309-7.
WILDOVÁ, R. Rozvíjení počáteční čtenářské gramotnosti. Praha : UK, 2005. ISBN 80-7290-228-8.