Cílem této bakalářské práce je srovnání českého a britského geografického kurikula se zaměřením na druhý stupeň ZŠ 6. až 9. ročník. V úvodu této bakalářské práce se seznámíme se zájmovými územími. Poté si představíme pojmy geografie a kurikulum, definujeme jejich význam a popíšeme teoretické pozadí s nimi spojeným. V další části práce si představíme české kurikulum, průřezová témata a klíčové kompetence. Stručně si nastíníme historii vzdělávacího systému v České republice a podíváme se na současný stav. Totožně budeme pokračovat analýzou britského geografického kurikula, obě kurikula následně srovnáme a pokusíme se najít společné prvky, ale také, a to hlavně, jejich odlišné prvky. Podíváme se, jaké má postavení geografie v jednotlivých vzdělávacích systémech a zanalyzujeme geografické učebnice jednotlivých státních geografických kurikul.
Anotace v angličtině
The aim of this thesis is the comparison of Czech and British geographic curriculum focusing on second stage of primary school 6th to 9th grade. In the introduction of this thesis we get acquainted with areas of interest. Then we introduce concepts of geography and curriculum, we define their meaning and describe theoretical background associated with them. In the next part we introduce the Czech curriculum, cross-cutting themes and key competences. We briefly outline the history of education system in Czech republic and show the current situation. Identical we analyze British geographic curriculum, then we compare both curricula and we try to find common elements, but also and mainly their different elements. We look at the position of geography in individual educational systems and we analyze geographic textbooks of individual state geographic curriculum.
Klíčová slova
geografické vzdělávání, kurikulum, české vzdělávání, britské vzdělávání, Mezinárodní charta geografického vzdělávání
Klíčová slova v angličtině
geographical education, curriculum, Czech education, British education, International charter on geographical education
Rozsah průvodní práce
57 s. (75 257 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Cílem této bakalářské práce je srovnání českého a britského geografického kurikula se zaměřením na druhý stupeň ZŠ 6. až 9. ročník. V úvodu této bakalářské práce se seznámíme se zájmovými územími. Poté si představíme pojmy geografie a kurikulum, definujeme jejich význam a popíšeme teoretické pozadí s nimi spojeným. V další části práce si představíme české kurikulum, průřezová témata a klíčové kompetence. Stručně si nastíníme historii vzdělávacího systému v České republice a podíváme se na současný stav. Totožně budeme pokračovat analýzou britského geografického kurikula, obě kurikula následně srovnáme a pokusíme se najít společné prvky, ale také, a to hlavně, jejich odlišné prvky. Podíváme se, jaké má postavení geografie v jednotlivých vzdělávacích systémech a zanalyzujeme geografické učebnice jednotlivých státních geografických kurikul.
Anotace v angličtině
The aim of this thesis is the comparison of Czech and British geographic curriculum focusing on second stage of primary school 6th to 9th grade. In the introduction of this thesis we get acquainted with areas of interest. Then we introduce concepts of geography and curriculum, we define their meaning and describe theoretical background associated with them. In the next part we introduce the Czech curriculum, cross-cutting themes and key competences. We briefly outline the history of education system in Czech republic and show the current situation. Identical we analyze British geographic curriculum, then we compare both curricula and we try to find common elements, but also and mainly their different elements. We look at the position of geography in individual educational systems and we analyze geographic textbooks of individual state geographic curriculum.
Klíčová slova
geografické vzdělávání, kurikulum, české vzdělávání, britské vzdělávání, Mezinárodní charta geografického vzdělávání
Klíčová slova v angličtině
geographical education, curriculum, Czech education, British education, International charter on geographical education
Zásady pro vypracování
Základní rozbor odborné literatury a kurikulárních dokumentů.
Definování pojmu "kurikulum" a popis teoretického pozadí s pojmem spojeným.
Popis vzdělávacího systému ve vybraných státech (VB a ČR) a jejich porovnání.
Zhodnocení postavení geografie v rámci vzdělávacích systémů.
Rozbor obsahu geografického vzdělávání na základě kurikulárních dokumentů .
Rozbor obsahu geografického vzdělávání na základě učebnic.
Provedení syntézy zjištěných výsledků.
Diskuse výsledků a závěry.
Zásady pro vypracování
Základní rozbor odborné literatury a kurikulárních dokumentů.
Definování pojmu "kurikulum" a popis teoretického pozadí s pojmem spojeným.
Popis vzdělávacího systému ve vybraných státech (VB a ČR) a jejich porovnání.
Zhodnocení postavení geografie v rámci vzdělávacích systémů.
Rozbor obsahu geografického vzdělávání na základě kurikulárních dokumentů .
Rozbor obsahu geografického vzdělávání na základě učebnic.
Provedení syntézy zjištěných výsledků.
Diskuse výsledků a závěry.
Seznam doporučené literatury
Balada, J. et al. 2017. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání [online]. Praha: MŠMT, 2017. 165 pp. Dostupné z WWW: http://www.msmt.cz/file/41216/
Department for Education. 2014. The national curriculum in England, Key stages 3 and 4 framework document [online] 105 pp. Dostupné na WWW: https://www.gov.uk/government/uploads/system/uploads/attachment_data/file/381754/SECONDARY_national_curriculum.pdf
Průcha, J., 2012, Srovnávací pedagogika: mezinárodní komparace vzdělávacích systémů. 2. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0191-5.
Vlček, P. et al. 2016. Intergrating physical education and geography: a case study of the Czech Republic, Slovenia and Denmark. Brno, Masarykova Univerzita. 169 pp
Časopis Teaching Geography.
Časopis Geografické rozhledy.
Učebnice pro 6. - 9. ročník od nakladatelství Fraus.
Učebnice pro 6. - 9. ročník od nakladatelství SPN.
Falkner, M. et al. KS3 Geography Complete Study & Practice. CGP Books, 2005. 172 pp.
Seznam doporučené literatury
Balada, J. et al. 2017. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání [online]. Praha: MŠMT, 2017. 165 pp. Dostupné z WWW: http://www.msmt.cz/file/41216/
Department for Education. 2014. The national curriculum in England, Key stages 3 and 4 framework document [online] 105 pp. Dostupné na WWW: https://www.gov.uk/government/uploads/system/uploads/attachment_data/file/381754/SECONDARY_national_curriculum.pdf
Průcha, J., 2012, Srovnávací pedagogika: mezinárodní komparace vzdělávacích systémů. 2. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0191-5.
Vlček, P. et al. 2016. Intergrating physical education and geography: a case study of the Czech Republic, Slovenia and Denmark. Brno, Masarykova Univerzita. 169 pp
Časopis Teaching Geography.
Časopis Geografické rozhledy.
Učebnice pro 6. - 9. ročník od nakladatelství Fraus.
Učebnice pro 6. - 9. ročník od nakladatelství SPN.
Falkner, M. et al. KS3 Geography Complete Study & Practice. CGP Books, 2005. 172 pp.