Bakalářská práce je zaměřená na meteorologické přístroje na základních (nižších stupních gymnázia) a středních školách (vyšším stupni gymnázia), přičemž cílem je zjistit, jak moc se tyto přístroje či pomůcky používají v hodinách zeměpisu a fyziky. Práce též rozebírá kurikulární dokumenty (Bílá kniha, rámcově vzdělávací programy a školní vzdělávací programy) a analyzuje učebnice zeměpisu a fyziky z pohledu sledovaného tématu. Metody, které jsou v práci použity, jsou kvalitativního charakteru, konkrétně dotazníkového šetření a u analýzy učebnic byla použita kritéria obsahová a rozsah tématu. Dotazník se skládá ze 14 otázek a analyzované učebnice jsou 4, konkrétně dva tituly ze zeměpisu a dva tituly z fyziky. Výsledky prokázaly, že pomůcky či přístroje ve výuce nejsou v dostatečné míře používány a když už se využívají tak hlavně při výuce fyziky. Proto v diskuzi uvádím, jak bych meteorologické přístroje zakomponovala do výuky zeměpisu či jinak zpestřila výuku tématu meteorologie a klimatologie.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis focuses on meteorological device at primary (lower grammar schools) and secondary schools (upper level of grammar schools) whereas the goal is to find out to what extent these instruments or teaching aids are used in geography and physics lessons. The thesis focuses on curricular documents (White Book, Framework Educational Programs and School Educational Programs), where textbooks of geography and physics the will be analyzed from the point of view of the topic. The methods used in this work are of a qualitative nature, namely a questionnaire survey. Content criteria and topic scope were used in textbook analysis. The questionnaire consists of 14 questions and the analyzed textbooks are 4, namely two geography titles and two physics titles. The results show that teaching aids or instruments are not used to a sufficient extent and when they are used, it is mainly in teaching physics. Therefore, the discussion part of my thesis present my ideas about incorporating meteorological instruments into geography teaching or otherwise diversifying the subject of meteorology and climatology.
Klíčová slova
dotazníkové šetření, hodnocení učebnic, meteorologie a klimatologie, přístroje, učební pomůcky
Klíčová slova v angličtině
questionnaire survey, textbook evaluation, meteorology and climatology, instruments, teaching aids
Rozsah průvodní práce
82
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce je zaměřená na meteorologické přístroje na základních (nižších stupních gymnázia) a středních školách (vyšším stupni gymnázia), přičemž cílem je zjistit, jak moc se tyto přístroje či pomůcky používají v hodinách zeměpisu a fyziky. Práce též rozebírá kurikulární dokumenty (Bílá kniha, rámcově vzdělávací programy a školní vzdělávací programy) a analyzuje učebnice zeměpisu a fyziky z pohledu sledovaného tématu. Metody, které jsou v práci použity, jsou kvalitativního charakteru, konkrétně dotazníkového šetření a u analýzy učebnic byla použita kritéria obsahová a rozsah tématu. Dotazník se skládá ze 14 otázek a analyzované učebnice jsou 4, konkrétně dva tituly ze zeměpisu a dva tituly z fyziky. Výsledky prokázaly, že pomůcky či přístroje ve výuce nejsou v dostatečné míře používány a když už se využívají tak hlavně při výuce fyziky. Proto v diskuzi uvádím, jak bych meteorologické přístroje zakomponovala do výuky zeměpisu či jinak zpestřila výuku tématu meteorologie a klimatologie.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis focuses on meteorological device at primary (lower grammar schools) and secondary schools (upper level of grammar schools) whereas the goal is to find out to what extent these instruments or teaching aids are used in geography and physics lessons. The thesis focuses on curricular documents (White Book, Framework Educational Programs and School Educational Programs), where textbooks of geography and physics the will be analyzed from the point of view of the topic. The methods used in this work are of a qualitative nature, namely a questionnaire survey. Content criteria and topic scope were used in textbook analysis. The questionnaire consists of 14 questions and the analyzed textbooks are 4, namely two geography titles and two physics titles. The results show that teaching aids or instruments are not used to a sufficient extent and when they are used, it is mainly in teaching physics. Therefore, the discussion part of my thesis present my ideas about incorporating meteorological instruments into geography teaching or otherwise diversifying the subject of meteorology and climatology.
Klíčová slova
dotazníkové šetření, hodnocení učebnic, meteorologie a klimatologie, přístroje, učební pomůcky
Klíčová slova v angličtině
questionnaire survey, textbook evaluation, meteorology and climatology, instruments, teaching aids
Zásady pro vypracování
Rešerše kurikulárních dokumentů (Bílá kniha, RVP, ŠVP, TP) - Meteorologie a klimatologie ve vzdělávacích programech - Základní školy, Víceleté gymnázia.
Rozbor tématu v učebnicích pro základní školy a víceletá gymnázia srovnání obsahu používaného v jednotlivých učebnicích.
Využívání meteorologických přístrojů zda jsou využívány, kdy jsou využívány a jakým způsobem jsou využívány a důvody.
Zásady pro vypracování
Rešerše kurikulárních dokumentů (Bílá kniha, RVP, ŠVP, TP) - Meteorologie a klimatologie ve vzdělávacích programech - Základní školy, Víceleté gymnázia.
Rozbor tématu v učebnicích pro základní školy a víceletá gymnázia srovnání obsahu používaného v jednotlivých učebnicích.
Využívání meteorologických přístrojů zda jsou využívány, kdy jsou využívány a jakým způsobem jsou využívány a důvody.
Seznam doporučené literatury
ČERVENÝ, P.: Zeměpis 6: pro základní školy a víceletá gymnázia. Plzeň: Fraus, 2003. 124 s. ISBN: 8072382098.
PEŠTOVÁ, Jana. Zeměpis 9 pro základní školy a víceletá gymnázia. Plzeň: Fraus, 2008. ISBN 978-80-7238-590-4.
RAUNER, K. a kol.: Fyzika 6: učebnice pro základní školy a víceletá gymnázia. Plzeň: Fraus, 2004. 120 s. ISBN 80-7238-210-1.
RAUNER, K. a kol.: Fyzika 7: učebnice pro základní školy a víceletá gymnázia. Plzeň: Fraus, 2005. 136 s. ISBN 80-7238431-7.
KOLÁŘOVÁ, R.: Fyzika pro 8. ročník základní školy. Praha: Prometheus, 1999. 223 s. ISBN: 8071961493.
KOPÁČEK, Jaroslav a Jan BEDNÁŘ. Jak vzniká počasí. V Praze: Karolinum, 2005. ISBN 80-246-1002-7.
BALADA, Jan. Rámcový vzdělávací program pro gymnázia: RVP G. Praha: Výzkumný ústav pedagogický v Praze, c2007. ISBN 978-80-87000-11-3.
Seznam doporučené literatury
ČERVENÝ, P.: Zeměpis 6: pro základní školy a víceletá gymnázia. Plzeň: Fraus, 2003. 124 s. ISBN: 8072382098.
PEŠTOVÁ, Jana. Zeměpis 9 pro základní školy a víceletá gymnázia. Plzeň: Fraus, 2008. ISBN 978-80-7238-590-4.
RAUNER, K. a kol.: Fyzika 6: učebnice pro základní školy a víceletá gymnázia. Plzeň: Fraus, 2004. 120 s. ISBN 80-7238-210-1.
RAUNER, K. a kol.: Fyzika 7: učebnice pro základní školy a víceletá gymnázia. Plzeň: Fraus, 2005. 136 s. ISBN 80-7238431-7.
KOLÁŘOVÁ, R.: Fyzika pro 8. ročník základní školy. Praha: Prometheus, 1999. 223 s. ISBN: 8071961493.
KOPÁČEK, Jaroslav a Jan BEDNÁŘ. Jak vzniká počasí. V Praze: Karolinum, 2005. ISBN 80-246-1002-7.
BALADA, Jan. Rámcový vzdělávací program pro gymnázia: RVP G. Praha: Výzkumný ústav pedagogický v Praze, c2007. ISBN 978-80-87000-11-3.