Bakalářská práce je zaměřena na výpočtové modelování radiálních kluzných ložisek s naklápěcími segmenty. Cílem této práce je seznámit čtenáře s modely těchto ložisek používanými v rotorové dynamice, vypracovat metodiku modelování těchto ložisek v multi-body softwaru AVL Excite Power Unit a ověřit vlastnosti výpočtového modelu segmentového ložiska.
V první části této práce jsou zavedeny základní pojmy a teorie týkající se hydrodynamických ložisek.
Ve druhé části je popsána metodika modelování segmentového ložiska v softwaru AVL Excite.
V závěru práce je s využitím metodiky sestaven model konkrétního ložiska a je navržen způsob identifikace jeho dynamických parametrů. Identifikované parametry a další vypočítané vlastnosti ložiska jsou porovnány s výsledky získanými pomocí softwarového balíku ARMD, který je určen pro výpočty vlastností kluzných a valivých ložisek a dynamiky rotorových soustav.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis is focused on tilting pad journal bearings. The aim of this thesis is to acquaint the reader with computational models of this bearing which are used in rotor dynamics, to develop a new methodology how to make a computational model in AVL Excite Power Unit (multi-body) software, and to make this model of tilting pad bearing.
In the first part are cleared up basic concepts and theories related to hydrodynamic bearings.
In the second part is described methodology of modeling of tilting pad bearing in AVL Excite.
The last part of this thesis is dedicated to the verification of the created model. The results of this model are compared with data from ARMD software, which is designed for calculating bearings and dynamics of rotors and rotor trains.
Bakalářská práce je zaměřena na výpočtové modelování radiálních kluzných ložisek s naklápěcími segmenty. Cílem této práce je seznámit čtenáře s modely těchto ložisek používanými v rotorové dynamice, vypracovat metodiku modelování těchto ložisek v multi-body softwaru AVL Excite Power Unit a ověřit vlastnosti výpočtového modelu segmentového ložiska.
V první části této práce jsou zavedeny základní pojmy a teorie týkající se hydrodynamických ložisek.
Ve druhé části je popsána metodika modelování segmentového ložiska v softwaru AVL Excite.
V závěru práce je s využitím metodiky sestaven model konkrétního ložiska a je navržen způsob identifikace jeho dynamických parametrů. Identifikované parametry a další vypočítané vlastnosti ložiska jsou porovnány s výsledky získanými pomocí softwarového balíku ARMD, který je určen pro výpočty vlastností kluzných a valivých ložisek a dynamiky rotorových soustav.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis is focused on tilting pad journal bearings. The aim of this thesis is to acquaint the reader with computational models of this bearing which are used in rotor dynamics, to develop a new methodology how to make a computational model in AVL Excite Power Unit (multi-body) software, and to make this model of tilting pad bearing.
In the first part are cleared up basic concepts and theories related to hydrodynamic bearings.
In the second part is described methodology of modeling of tilting pad bearing in AVL Excite.
The last part of this thesis is dedicated to the verification of the created model. The results of this model are compared with data from ARMD software, which is designed for calculating bearings and dynamics of rotors and rotor trains.
Rozbor modelů ložisek s naklápěcími segmenty používaných v rotorové dynamice.
Vypracování metodiky pro modelování ložiska ve vybraném multi-body software.
Výpočtová analýza průmyslově vyráběného ložiska a srovnání výsledků se známými daty.
Závěr, celkové zhodnocení práce.
Zásady pro vypracování
Úvod a analýza současného stavu problematiky.
Rozbor modelů ložisek s naklápěcími segmenty používaných v rotorové dynamice.
Vypracování metodiky pro modelování ložiska ve vybraném multi-body software.
Výpočtová analýza průmyslově vyráběného ložiska a srovnání výsledků se známými daty.
Závěr, celkové zhodnocení práce.
Seznam doporučené literatury
Gasch, R a H. Pfützner. Dynamika rotorů. Praha: SNTL, 1980.
Childs, D. W. Turbomachinery rotordynamics : phenomena, modeling, and analysis. New York: John Wiley, 1993.
Stachowiak, G. W. a A. W. Batchelor. Engineering Tribology. 4th Ed. St. Louis: Butterworth-Heinemann, 2013.
Offner, G. Modelling of condensed flexible bodies considering non-linear inertia effects resulting from gross motions. Proceedings of the Institution of Mechanical Engineers, Part K: Journal of Multi-body Dynamics. 2011, 225(3), 204-219.
Seznam doporučené literatury
Gasch, R a H. Pfützner. Dynamika rotorů. Praha: SNTL, 1980.
Childs, D. W. Turbomachinery rotordynamics : phenomena, modeling, and analysis. New York: John Wiley, 1993.
Stachowiak, G. W. a A. W. Batchelor. Engineering Tribology. 4th Ed. St. Louis: Butterworth-Heinemann, 2013.
Offner, G. Modelling of condensed flexible bodies considering non-linear inertia effects resulting from gross motions. Proceedings of the Institution of Mechanical Engineers, Part K: Journal of Multi-body Dynamics. 2011, 225(3), 204-219.