Cílem této práce je zpracování návodů na školní experimenty a měření. Data jsou zpracovány pomocí zesilovače, mikrofonu, reproduktoru, osciloskopu, Quinckeho a Kundtovy trubice, PVC trubice, Vernier, počítače s programem Audacity a Sigview, metru a teploměru. Měřené hodnoty jsou porovnávány s tabulkovými hodnotami. Úlohy mohou být předlouhou. Hlavním zjištěním je, že nejtěžší způsob měření nemusí být nepřesnější.
Anotace v angličtině
This work aims at elaborating the instructions for experiments and means of measuring.The data is processed by an amplifier, a microphone, speakers, an oscilloscope, Quincke's tube, Kundt's tube, a PVC pipe, Vernier device, a computer with Audacity and SiegView software, measuring tape and a thermometer. Measured values are compared with table values. Tasks can be used as a template. The conclusion is the most complicated way of measuring is not neccessarily the most accurate.
Klíčová slova
Akustika, historie akustiky, historie měření rychlosti zvuku, zvuk, rychlost zvuku, fyzika, laboratorní práce, základní škola, střední škola, Kundtova trubice, kovová tyč, ladička, Quinckeho trubice, Audacity, Vernier, SigView, rezonanční metoda, osciloskop, odraz zvuku, rychlost zvuku ve vodě
Klíčová slova v angličtině
acoustics, acoustics history, sound velocity measuring history, velocity sound, sound, physics, laboratory work, primary school, high school, Kundt's tube, metal rod, tuner, Quincke's tube, Vernier, SigView, resonance method, oscilloscope, sound reflection, sound velocity in the water
Rozsah průvodní práce
54 stran (61020 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Cílem této práce je zpracování návodů na školní experimenty a měření. Data jsou zpracovány pomocí zesilovače, mikrofonu, reproduktoru, osciloskopu, Quinckeho a Kundtovy trubice, PVC trubice, Vernier, počítače s programem Audacity a Sigview, metru a teploměru. Měřené hodnoty jsou porovnávány s tabulkovými hodnotami. Úlohy mohou být předlouhou. Hlavním zjištěním je, že nejtěžší způsob měření nemusí být nepřesnější.
Anotace v angličtině
This work aims at elaborating the instructions for experiments and means of measuring.The data is processed by an amplifier, a microphone, speakers, an oscilloscope, Quincke's tube, Kundt's tube, a PVC pipe, Vernier device, a computer with Audacity and SiegView software, measuring tape and a thermometer. Measured values are compared with table values. Tasks can be used as a template. The conclusion is the most complicated way of measuring is not neccessarily the most accurate.
Klíčová slova
Akustika, historie akustiky, historie měření rychlosti zvuku, zvuk, rychlost zvuku, fyzika, laboratorní práce, základní škola, střední škola, Kundtova trubice, kovová tyč, ladička, Quinckeho trubice, Audacity, Vernier, SigView, rezonanční metoda, osciloskop, odraz zvuku, rychlost zvuku ve vodě
Klíčová slova v angličtině
acoustics, acoustics history, sound velocity measuring history, velocity sound, sound, physics, laboratory work, primary school, high school, Kundt's tube, metal rod, tuner, Quincke's tube, Vernier, SigView, resonance method, oscilloscope, sound reflection, sound velocity in the water
Zásady pro vypracování
1) měření rychlosti zvuku v různých prostředích v učivu fyziky na základní a střední škole
2) zpracování návodů na školní experimenty a měření
(5 až 10 experimentů na základní a střední škole)
3) srovnávání výsledků měření s teorií, zhodnocení přesnosti užitých metod
4) možnost využití výpočetního prostředí (např. Audacity)
5) historický vývoj měření rychlosti zvuku
6) zhodnocení možnosti využití ve školské fyzice
Zásady pro vypracování
1) měření rychlosti zvuku v různých prostředích v učivu fyziky na základní a střední škole
2) zpracování návodů na školní experimenty a měření
(5 až 10 experimentů na základní a střední škole)
3) srovnávání výsledků měření s teorií, zhodnocení přesnosti užitých metod
4) možnost využití výpočetního prostředí (např. Audacity)
5) historický vývoj měření rychlosti zvuku
6) zhodnocení možnosti využití ve školské fyzice
Seznam doporučené literatury
[1] RAUNER, Karel. Fyzika 8: učebnice pro základní školy
a víceletá gymnázia. 1. vyd.
Plzeň: Fraus, 2006. 128 s. ISBN 80-723-8525-9.
[2] LEPIL, Oldřich a Přemysl ŠEDIVÝ. Fyzika pro gymnázia:
Mechanické kmitání a vlnění. 2. vyd. Praha: Galaxie, 1993.
398 s. ABC pro střední školy. ISBN 80-852-0420-7.
[3] RAUNER, Karel. Dopplerův jev a měření rychlosti.
In: Vysokoškolské demonstrační experimenty z fyziky.
Plzeň: Západočeská univerzita702-1. s. 62-63.
ISBN 80-7082-716-5.
[4] DVOŘÁK, Leoš. Veletrh nápadů učitelů fyziky 12: Rychlost zvuku
stokrát jinak [online]. Praha, 2007 [cit. 2017-05-21]. Dostupné z
http://vnuf.cz/sbornik/prispevky/12-21-Dvorak.html
[5] ROSSING T.D., WHEELER P., MOORE R.: The Science
of Sound. (3rd edition) Addison Wesley, San Francisco 2002.
[6] SVOBODA E. a kol.: Pokusy z fyziky na střední škole 2.
Praha: Prometheus, 1997.
[7] TESAŘ, J. Veletrh nápadů učitelů fyziky 8: Klasické
a inovované měření rychlosti zvuku[online].
České Budějovice, 2003 [cit. 2017-05-21]. Dostupné z
http://vnuf.cz/sbornik/prispevky/08-16-Tesar.html
Seznam doporučené literatury
[1] RAUNER, Karel. Fyzika 8: učebnice pro základní školy
a víceletá gymnázia. 1. vyd.
Plzeň: Fraus, 2006. 128 s. ISBN 80-723-8525-9.
[2] LEPIL, Oldřich a Přemysl ŠEDIVÝ. Fyzika pro gymnázia:
Mechanické kmitání a vlnění. 2. vyd. Praha: Galaxie, 1993.
398 s. ABC pro střední školy. ISBN 80-852-0420-7.
[3] RAUNER, Karel. Dopplerův jev a měření rychlosti.
In: Vysokoškolské demonstrační experimenty z fyziky.
Plzeň: Západočeská univerzita702-1. s. 62-63.
ISBN 80-7082-716-5.
[4] DVOŘÁK, Leoš. Veletrh nápadů učitelů fyziky 12: Rychlost zvuku
stokrát jinak [online]. Praha, 2007 [cit. 2017-05-21]. Dostupné z
http://vnuf.cz/sbornik/prispevky/12-21-Dvorak.html
[5] ROSSING T.D., WHEELER P., MOORE R.: The Science
of Sound. (3rd edition) Addison Wesley, San Francisco 2002.
[6] SVOBODA E. a kol.: Pokusy z fyziky na střední škole 2.
Praha: Prometheus, 1997.
[7] TESAŘ, J. Veletrh nápadů učitelů fyziky 8: Klasické
a inovované měření rychlosti zvuku[online].
České Budějovice, 2003 [cit. 2017-05-21]. Dostupné z
http://vnuf.cz/sbornik/prispevky/08-16-Tesar.html