Tato diplomová práce si kladla jako hlavní cíl vytvořit sadu úloh pro výuku algoritmizace na základní škole. Předložená sada úloh obsahuje několik takových úloh, které se dají použít ve spojení se stavebnicí SAM labs a rozvijí u žáků schopnost použití základních algoritmů v technické praxi. Celou sadu jsme koncipovali i s ohledem na rozvoj mezipředmětových vazeb a polytechnických dovedností.
Rámcově také naše práce podává výklad velmi důležitého pojmu informatické myšlení a zabývá se také specifikou distančního vzdělávání v průběhu koronavirové krize. V neposlední řadě se také dotknula plánované revize RVP ZV v oblasti informatiky a poskytuje základní náhled dostupných materiálů pro výuku algoritmizace.
Anotace v angličtině
This diploma thesis has a main goal to create a set of activities in algorithm development of pupils in lower secondary schools. To some extent it also explains a very important term called thinking in informatics and it deals with specifics of distance education during a pandemic of coronavirus disease. Last but not least, the thesis also covers planned revision of a curriulum framework (RVP ZV) and its area of informatics and corresponding materials.
Klíčová slova
Informaticke myšlení, algoritmus, algoritmizace, 2. stupeň ZŠ, programování
Tato diplomová práce si kladla jako hlavní cíl vytvořit sadu úloh pro výuku algoritmizace na základní škole. Předložená sada úloh obsahuje několik takových úloh, které se dají použít ve spojení se stavebnicí SAM labs a rozvijí u žáků schopnost použití základních algoritmů v technické praxi. Celou sadu jsme koncipovali i s ohledem na rozvoj mezipředmětových vazeb a polytechnických dovedností.
Rámcově také naše práce podává výklad velmi důležitého pojmu informatické myšlení a zabývá se také specifikou distančního vzdělávání v průběhu koronavirové krize. V neposlední řadě se také dotknula plánované revize RVP ZV v oblasti informatiky a poskytuje základní náhled dostupných materiálů pro výuku algoritmizace.
Anotace v angličtině
This diploma thesis has a main goal to create a set of activities in algorithm development of pupils in lower secondary schools. To some extent it also explains a very important term called thinking in informatics and it deals with specifics of distance education during a pandemic of coronavirus disease. Last but not least, the thesis also covers planned revision of a curriulum framework (RVP ZV) and its area of informatics and corresponding materials.
Klíčová slova
Informaticke myšlení, algoritmus, algoritmizace, 2. stupeň ZŠ, programování
1. Popište moderní směry výuky algoritmizace na základních školách.
2. Zmapujte hlavní dostupné zdroje úloh pro algoritmizaci.
3. Vytvořte sadu úloh pro výuku na 2. stupni základní školy.
4. Ověřte využití úloh při výuce s využitím vhodných výzkumných metod.
Zásady pro vypracování
1. Popište moderní směry výuky algoritmizace na základních školách.
2. Zmapujte hlavní dostupné zdroje úloh pro algoritmizaci.
3. Vytvořte sadu úloh pro výuku na 2. stupni základní školy.
4. Ověřte využití úloh při výuce s využitím vhodných výzkumných metod.
Seznam doporučené literatury
BALARINOVÁ, Jindra. Úvod do algoritmizace a programování pro děti.
Ostrava: [Ostravská univerzita v Ostravě], 2015. ISBN 978-80-7464-711-6.
PŠENČÍKOVÁ, Jana. Algoritmizace. Kralice na Hané:
Computer Media, c2007. ISBN 978-80-86686-80-6.
BERRY, David M. Philosophy of Software.
Palgave Macmillian, 2015, 216 s.
Seznam doporučené literatury
BALARINOVÁ, Jindra. Úvod do algoritmizace a programování pro děti.
Ostrava: [Ostravská univerzita v Ostravě], 2015. ISBN 978-80-7464-711-6.
PŠENČÍKOVÁ, Jana. Algoritmizace. Kralice na Hané:
Computer Media, c2007. ISBN 978-80-86686-80-6.
BERRY, David M. Philosophy of Software.
Palgave Macmillian, 2015, 216 s.