Tato bakalářská práce se zabývá problematikou zařazení dvouletých dětí do mateřských škol a je rozdělena do dvou částí. Teoretická část poukazuje na specifika dvouletého dítěte z pohledu vývojové psychologie. Další kapitola se zaměřuje na rozbor RVP PV a jeho požadavků pro předškolní vzdělávání. Závěr teoretické části se věnuje rozboru podmínek předškolního vzdělávání pro dvouleté děti.
Praktická část se zabývá návrhem úpravy dvou oblastí RVP PV, který vznikl především díky poznatkům získaným v teoretické části práce a propojením dvou dokumentů, z nichž lze při úpravě vycházet. Pro doplnění informací byla použita metoda dotazníku, který byl rozeslán dvaceti pedagogům se zkušenostmi s dvouletými dětmi v mateřské škole.
Anotace v angličtině
This bachelor's thesis deals with the issue of incorporating two-year-old children in preschools and it's dividend into two parts. The theoretical part advent to specifics of two-year old children from the perspective of developmental psychology. The next charter directs at analyse of the Framework Educational Programme for Pre-school Education and its claims of pre-school education. The end of theoretical part is dedicate to analyse conditions of pre-school education for two-year old children.
The practical part deals with the proposal of modifications for the Framework Educational Programme for Pre-school Education which was founded on the information gained in the theoretical part and interconnection of two documents on which the modifications can be based. The method of questionnare was applied for supplementing information which was sent to twenty teachers who have experiences with two-year-old children in kindergarten.
Klíčová slova
dvouleté děti, mateřská škola, podmínky vzdělávání, předškolní vzdělávání, RVP PV
Klíčová slova v angličtině
two-year-old children, kindergarten, conditions of education, pre-school education, Framework Educational Programme for Pre-school Education
Rozsah průvodní práce
69 s. (109 778 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Tato bakalářská práce se zabývá problematikou zařazení dvouletých dětí do mateřských škol a je rozdělena do dvou částí. Teoretická část poukazuje na specifika dvouletého dítěte z pohledu vývojové psychologie. Další kapitola se zaměřuje na rozbor RVP PV a jeho požadavků pro předškolní vzdělávání. Závěr teoretické části se věnuje rozboru podmínek předškolního vzdělávání pro dvouleté děti.
Praktická část se zabývá návrhem úpravy dvou oblastí RVP PV, který vznikl především díky poznatkům získaným v teoretické části práce a propojením dvou dokumentů, z nichž lze při úpravě vycházet. Pro doplnění informací byla použita metoda dotazníku, který byl rozeslán dvaceti pedagogům se zkušenostmi s dvouletými dětmi v mateřské škole.
Anotace v angličtině
This bachelor's thesis deals with the issue of incorporating two-year-old children in preschools and it's dividend into two parts. The theoretical part advent to specifics of two-year old children from the perspective of developmental psychology. The next charter directs at analyse of the Framework Educational Programme for Pre-school Education and its claims of pre-school education. The end of theoretical part is dedicate to analyse conditions of pre-school education for two-year old children.
The practical part deals with the proposal of modifications for the Framework Educational Programme for Pre-school Education which was founded on the information gained in the theoretical part and interconnection of two documents on which the modifications can be based. The method of questionnare was applied for supplementing information which was sent to twenty teachers who have experiences with two-year-old children in kindergarten.
Klíčová slova
dvouleté děti, mateřská škola, podmínky vzdělávání, předškolní vzdělávání, RVP PV
Klíčová slova v angličtině
two-year-old children, kindergarten, conditions of education, pre-school education, Framework Educational Programme for Pre-school Education
Zásady pro vypracování
Zpracování bibliografie zkoumané problematiky a studium literatury
Zpracování teoretické části: úvod do problematiky a terminologie
Současný stav poznání s důrazem na pedagogické a psychologické hledisko
Zpracování praktické části: návrh úpravy RVP PV, příklady dobré praxe
Kvalitativní výzkum: rozhovory s pedagogy
Shrnutí výsledků výzkumu, možnosti využití v praxi, závěr
Zásady pro vypracování
Zpracování bibliografie zkoumané problematiky a studium literatury
Zpracování teoretické části: úvod do problematiky a terminologie
Současný stav poznání s důrazem na pedagogické a psychologické hledisko
Zpracování praktické části: návrh úpravy RVP PV, příklady dobré praxe
Kvalitativní výzkum: rozhovory s pedagogy
Shrnutí výsledků výzkumu, možnosti využití v praxi, závěr
Seznam doporučené literatury
KROPÁČKOVÁ, Jana a Hana SPLAVCOVÁ. Dvouleté děti v předškolním vzdělávání. RAABE, 2016. ISBN 978-80-7496-270-7.
SPLAVCOVÁ, Hana a Jana KROPÁČKOVÁ. Vzdělávání dětí od dvou let v MŠ. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1042-9.
SYSLOVÁ, Zora, BORKOVCOVÁ, Irena a Jan PRŮCHA. Péče o vzdělávání dětí v raném věku: komparace české a zahraniční situace. Praha: WoltersKluwer ČR, 2014. ISBN 978-80-7478-354-8.
ŘÍČAN, Pavel. Cesta životem: vývojová psychologie: přepracované vydání. Praha: Portál, 2006, c2004. ISBN 80-736-7124-7.
MATĚJČEK, Zdeněk. Prvních 6 let ve vývoji a výchově dítěte: normy vývoje a vývojové milníky z pohledu psychologa: základní duševní potřeby dítěte: dítě a lidský svět. Grada, 2005. ISBN 80-247-0870-1.
Seznam doporučené literatury
KROPÁČKOVÁ, Jana a Hana SPLAVCOVÁ. Dvouleté děti v předškolním vzdělávání. RAABE, 2016. ISBN 978-80-7496-270-7.
SPLAVCOVÁ, Hana a Jana KROPÁČKOVÁ. Vzdělávání dětí od dvou let v MŠ. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1042-9.
SYSLOVÁ, Zora, BORKOVCOVÁ, Irena a Jan PRŮCHA. Péče o vzdělávání dětí v raném věku: komparace české a zahraniční situace. Praha: WoltersKluwer ČR, 2014. ISBN 978-80-7478-354-8.
ŘÍČAN, Pavel. Cesta životem: vývojová psychologie: přepracované vydání. Praha: Portál, 2006, c2004. ISBN 80-736-7124-7.
MATĚJČEK, Zdeněk. Prvních 6 let ve vývoji a výchově dítěte: normy vývoje a vývojové milníky z pohledu psychologa: základní duševní potřeby dítěte: dítě a lidský svět. Grada, 2005. ISBN 80-247-0870-1.