Diplomová práce pojednává o Lesní pedagogice, nástroji, který prostřednictvím svých programů uskutečňuje lesnickou osvětu, zážitkové vyučování pro všechny věkové kategorie v prostředí lesa. Jejím posláním je působit na osobnost dítěte a na základě prožitku, který se umocňuje v lesním prostředí a v přírodě, formovat osobnost dítěte pro naplnění konceptu vzdělávání pro udržitelný rozvoj společnosti.
Prostřednictvím vycházek s lesním pedagogem upevňuje poznatky, které si žáci osvojují v průběhu vyučovacího procesu, a vede k jejich trvalému zapamatování. Učí děti novým dovednostem, rozvíjí jejich emocionální a empatickou stránku, napomáhá sociálnímu učení. V neposlední řadě upevňuje přátelství a vede k respektování druhých lidí.
Výzkum potvrdil, že lesní pedagogika využívá zejména zážitkových forem výuky k poznávání lesa. Upřednostňuje aktivizační metody motivující děti k touze vracet se zpět k přírodě a oceňovat její hodnoty. Vede k osobní zodpovědnosti za stav životního prostředí.
Z praktické části diplomové práce vyplývá, že programy lesní pedagogiky lze úspěšně implementovat do vzdělávacího procesu a naplňovat závazné cíle stanovené v kurikulárních dokumentech školy - Školním vzdělávacím plánu.
Annotation in English
This thesis deals with Forest pedagogy, the tool which realizes through its programs the education for all children in the wood surroundings. Its mission is to affect the personality of children through experience. It is strenghtened in the forest surrunding and in nature. It means to form the personality of children to fulfil the concept of education for sustainable development of society.
It consolidates the information from the educational proces and makes them unforgotable. It is done by the special wood teacher. The children are given new abilities, their emotional features are developed. It helps them to live in a society and respect other people.
The research has confirmaned that forest pedagogy uses especially experienced forms of learning the forest. It prefers the active methods which motivate the children to return to nature and to estimate its value. It leads to personal responsibility for the situation of environment.
Keywords
Lesní pedagogika, Člověk a jeho svět, Environmentální výchova, Programy lesní pedagogiky
Keywords in English
Forest Pedagogy, Man and His World, Environmental Education, Forest Pedagogy Programs
Length of the covering note
94; XI
Language
CZ
Annotation
Diplomová práce pojednává o Lesní pedagogice, nástroji, který prostřednictvím svých programů uskutečňuje lesnickou osvětu, zážitkové vyučování pro všechny věkové kategorie v prostředí lesa. Jejím posláním je působit na osobnost dítěte a na základě prožitku, který se umocňuje v lesním prostředí a v přírodě, formovat osobnost dítěte pro naplnění konceptu vzdělávání pro udržitelný rozvoj společnosti.
Prostřednictvím vycházek s lesním pedagogem upevňuje poznatky, které si žáci osvojují v průběhu vyučovacího procesu, a vede k jejich trvalému zapamatování. Učí děti novým dovednostem, rozvíjí jejich emocionální a empatickou stránku, napomáhá sociálnímu učení. V neposlední řadě upevňuje přátelství a vede k respektování druhých lidí.
Výzkum potvrdil, že lesní pedagogika využívá zejména zážitkových forem výuky k poznávání lesa. Upřednostňuje aktivizační metody motivující děti k touze vracet se zpět k přírodě a oceňovat její hodnoty. Vede k osobní zodpovědnosti za stav životního prostředí.
Z praktické části diplomové práce vyplývá, že programy lesní pedagogiky lze úspěšně implementovat do vzdělávacího procesu a naplňovat závazné cíle stanovené v kurikulárních dokumentech školy - Školním vzdělávacím plánu.
Annotation in English
This thesis deals with Forest pedagogy, the tool which realizes through its programs the education for all children in the wood surroundings. Its mission is to affect the personality of children through experience. It is strenghtened in the forest surrunding and in nature. It means to form the personality of children to fulfil the concept of education for sustainable development of society.
It consolidates the information from the educational proces and makes them unforgotable. It is done by the special wood teacher. The children are given new abilities, their emotional features are developed. It helps them to live in a society and respect other people.
The research has confirmaned that forest pedagogy uses especially experienced forms of learning the forest. It prefers the active methods which motivate the children to return to nature and to estimate its value. It leads to personal responsibility for the situation of environment.
Keywords
Lesní pedagogika, Člověk a jeho svět, Environmentální výchova, Programy lesní pedagogiky
Keywords in English
Forest Pedagogy, Man and His World, Environmental Education, Forest Pedagogy Programs
Research Plan
1. Zpracování projektu práce\\
2. Sběr a analýza odborné literatury\\
3. Realizace projektu práce\\
4. Závěry a doporučení pro praxi\\
5. Zpracování a odevzdání DP i v elektronické podobě\\
Research Plan
1. Zpracování projektu práce\\
2. Sběr a analýza odborné literatury\\
3. Realizace projektu práce\\
4. Závěry a doporučení pro praxi\\
5. Zpracování a odevzdání DP i v elektronické podobě\\
Recommended resources
BALADA, Jan a Jiří BRANT. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání [online]. Praha: MŠMT Praha, 2017. [cit].\\
JURČÍKOVÁ, Daniela a Alena PAVELKOVÁ. Rukověť pro začínající lesní pedagogy. Brandýs nad Labem: Ústav pro hospodářskou úpravnu lesů Brandýs nad Labem, 2014. ISBN 978-80-905423-9-6.\\
KAPUCIÁNOVÁ, Magdaléna. Lesní a venkovní pedagogika. Praha: Univerzita Karlova, 2010. ISBN 978-80-7290-451-8.\\
MÁCHAL, A., H. NOVÁČKOVÁ a L. SOBOTOVÁ. Úvod do environmentální výchovy a globálního rozvojového vzdělávání. Brno: Lipka, 2012. ISBN 978-80-87604-01-4.\\
MACHAR, Ivo a kol. Úvod do ekologie lesa a lesní pedagogiky. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2009. ISBN 978-80-244-2357-9.\\
PELÁNEK, Radek. Zážitkové výukové programy. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-656-8.\\
PODROUŽEK, Ladislav. Didaktika prvouky a přírodovědy pro primární školu. Dobrá Voda: Aleš Čeněk, 2003. ISBN 80-86473-37-6.\\
SMRTOVÁ, Erika a Radim ZABADAL. Za Naturou na túru. Metodika terénní výuky. Praha: Apus, 2012. ISBN 978-80-260-1591-8.\\
Recommended resources
BALADA, Jan a Jiří BRANT. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání [online]. Praha: MŠMT Praha, 2017. [cit].\\
JURČÍKOVÁ, Daniela a Alena PAVELKOVÁ. Rukověť pro začínající lesní pedagogy. Brandýs nad Labem: Ústav pro hospodářskou úpravnu lesů Brandýs nad Labem, 2014. ISBN 978-80-905423-9-6.\\
KAPUCIÁNOVÁ, Magdaléna. Lesní a venkovní pedagogika. Praha: Univerzita Karlova, 2010. ISBN 978-80-7290-451-8.\\
MÁCHAL, A., H. NOVÁČKOVÁ a L. SOBOTOVÁ. Úvod do environmentální výchovy a globálního rozvojového vzdělávání. Brno: Lipka, 2012. ISBN 978-80-87604-01-4.\\
MACHAR, Ivo a kol. Úvod do ekologie lesa a lesní pedagogiky. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2009. ISBN 978-80-244-2357-9.\\
PELÁNEK, Radek. Zážitkové výukové programy. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-656-8.\\
PODROUŽEK, Ladislav. Didaktika prvouky a přírodovědy pro primární školu. Dobrá Voda: Aleš Čeněk, 2003. ISBN 80-86473-37-6.\\
SMRTOVÁ, Erika a Radim ZABADAL. Za Naturou na túru. Metodika terénní výuky. Praha: Apus, 2012. ISBN 978-80-260-1591-8.\\